ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقص امنیتی پردازنده های اینتل و فرصت طلایی AMD برای تصاحب بازار

شرکت AMD به تازگی در بیانیه ای اعلام کرده که پردازنده هایش در برابر حملات مخرب هکرها ایمن هستند. این بیانیه در شرایطی اعلام شده که رقیب سنتی آنها یعنی اینتل هر روز با بحران ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

شرکت AMD به تازگی در بیانیه ای اعلام کرده که پردازنده هایش در برابر حملات مخرب هکرها ایمن هستند. این بیانیه در شرایطی اعلام شده که رقیب سنتی آنها یعنی اینتل هر روز با بحران امنیتی جدیدی روبرو می شود. این وضعیت می تواند توازن بازار پردازنده ها را تغییر دهد.

نصب پچ های امنیتی، کارآیی پردازنده های اینتل را کاهش می دهد

همان طور که می دانید طی ماه های اخیر، تعداد زیادی نقص امنیتی در پردازنده های ساخت اینتل کشف شده؛ از اسپکتر و ملتداون گرفته تا زامبی لود و RIDL و فال اوت و موارد مشابه که به آسیب پذیری های MDS معروف هستند. تمام کاربرانی که از کامپیوترهای مجهز به پردازنده اینتل استفاده می کنند باید هرچه سریع تر پچ های ارائه شده را نصب کنند، اما این کار به بهای کاهش کارآیی دستگاه تمام می شود. حالا شرکت AMD با ادعای ایمن بودن پردازنده هایش به اینتل فخر فروشی می کند و می گوید معماری سخت افزاری آنها به سیستم حفاظت داخلی مجهز است.

وب سایت تخصصی لینوکس به نام فرونیکس تست هایی را انجام داده که نشان می دهند پچ های امنیتی اینتل تأثیر منفی قابل توجهی روی کارآیی پردازنده ها دارند. به طور میانگین با نصب آپدیت های جدید، توان پردازنده اینتل در حالت هایپر تردینگ (فراریسمانی) تا 16 درصد کاهش می یابد، در حالی که پردازنده های AMD فقط با سه درصد افت کارآیی روبرو می شوند.

آسیب پذیری ZombieLoad

البته طبق پیشنهاد اپل و گوگل اگر می خواهید در برابر این حملات مصون باشید، باید قابلیت هایپر تردینگ را به کل غیر فعال کنید. این اقدام هم نتیجه ای نخواهد داشت جز کاهش 40 تا 50 درصدی توان پردازنده در فعالیت های پردازشی سنگین. در مقابل، چیپ های AMD به پچ امنیتی نیاز ندارند و قابلیت SMT (چندریسمانی همزمان) هم در آنها به خوبی کار می کند.

هایپر تردینگ بیشتر برای ورک استیشن ها و سرورها اهمیت دارد، یعنی دقیقاً همان بازاری که بخش زیادی از درآمد اینتل را تشکیل می دهد. طبق تست های فرونیکس، نصب پچ های امنیتی جدید می تواند کارآیی پردازنده اینتل Core i7-8700K را تا حد پردازنده Ryzen 7 2700X کاهش دهد.

اوضاع اینتل حتی بدتر از این هم خواهد شد چون AMD قصد دارد مجموعه ای از پردازنده های مبتنی بر معماری 7 نانومتری را برای دسکتاپ و سرور معرفی کند، در حالی که اینتل هنوز به معماری باستانی 14 نانومتری پایبند است. اگر AMD بتواند از این فرصت استفاده کند، می توانیم آینده کاملاً متفاوتی را برای بازار پردازنده متصور شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • peyman gfdsa
    peyman gfdsa | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خوبه و امیدوارم روزگار اینتل سیاه تر شه و به حدی برسه رقابت این دو کمپانی بالاتر بگیره قیمت گذاری بهتر شه
    اون معماری باستانی رو خوب اومدی?

  • lockheed
    lockheed | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    zombieload درست هست.

مطالب پیشنهادی