ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بازگشت قیمت‌گذاری به مدار شورای رقابت؛ کاهش هم‌زمان قیمت‌ها در بازار خودرو

در شرایطی خبر بازگشت شورای رقابت به پروسه تعیین قیمت خودروهای داخلی رسمی شده است که بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای گذشته قفل شده و هیچ معامله ای انجام نمی شود. به اعتقاد ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۵

در شرایطی خبر بازگشت شورای رقابت به پروسه تعیین قیمت خودروهای داخلی رسمی شده است که بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای گذشته قفل شده و هیچ معامله ای انجام نمی شود. به اعتقاد فعالان بازار روند کاهشی قیمت ها عاملی شده تا فروشنده‌های خودرو مقاومت کرده و حاضر به فروش خودروها آنهم با قیمت ارزان نباشند اما روند ادامه دار کاهش قیمت ها عاملی شده تا آنها هم طی روزهای آینده مجبور به فروش باشند. البته امروز بازار خودرو متأثر از کاهش قیمت ارز و واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت قرار گرفته و همچنان روند کاهشی را تجربه می‌کند به نحوی فعالان بازار معتقدند مردم در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهند بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است، گفت: فروش خودرو در بازار باید بر اساس یک فرمول و درصد سود مشخص باشد.

سعید موتمنی اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودرو آرام است اما، خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه هیجانی که در یک ماه گذشته در بازار وجود داشت در حال حاضر فروکش کرده است، گفت: البته این هیجان توسط دلالان ایجاد شده بود که به صورت کاذب قیمت‌ها را افزایش داده بودند در حالی که خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت و فقط بر روی کاغذ این موضوع وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: طی هفته‌های گذشته افرادی اقدام به خرید خودرو با قیمت بالا کردند و در اکنون حاضر به فروش آنها نیستند و منتظرند قیمت‌ها دوباره افزایش یابد از طرفی خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند.
به اعتقاد برخی کارشناسان بازار، قیمت خودرو به‌ صورت کاذب بالا رفته بود و چون خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گرفت، منحنی قیمت رو به نزول رفت.
وی با بیان اینکه اگر عرضه به اندازه مورد نیاز باشد بازار رونق خواهد داشت و قیمت‌ها متعادل خواهد بود، تصریح کرد: در حالی که قیمت پژو ۲۰۰۸ طی روزهای گذشته افزایش زیادی یافته بود با عرضه این خودرو از سوی خودروساز، روز گذشته قیمت کاهش یافت و.حالا از بیش از 450 میلیون تومان به کمتر از 350 میلیون تومان کاهش یافته است.
موتمنی تصریح کرد: تمام ثبت نام‌هایی که صورت می‌گیرد در فروش فوری ها، ۹۰ درصد آن‌ها مصرف کننده نیستند و با خریداری این خودروها و عرضه آن‌ها با قیمت بالا، بازار را بهم می‌ریزند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه فروش خودرو در بازار باید بر اساس یک فرمول و درصد سود مشخص باشد تاکید کرد: زمانی که قیمت خودرو مشخص نشده نهاد نظارتی هم نمی‌تواند بر روی قیمت نظارت کند.قیمت خودرو

وی با بیان اینکه باید سامانه قیمت خودرو در کشور ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اگر سامانه خودرو وجود داشت، قیمت خودرو دقیقاً مشخص بود و کسی نمی‌توانست بازار را ملتهب کند و سایت‌ها هم فقط می‌توانستند کار تبلیغات انجام دهند.
بر کسی پوشیده نیست که رشد قیمت خودرو تحت تاثیر عواملی مانند تورم انتظاری کاهش تولید و هجوم نقدینگی به بازار خودرو، اتفاق افتاده و بنابراین اگر قرار بر کنترل قیمت‌ها است، باید فکری به حال این مولفه‌ها کرد.

احتمال حذف شدن فروش فوری با بازگشت شورای رقابت

به عقیده کارشناسان، واگذاری مجدد قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت می تواند باعث تعمیق شرایط زیان ده خودروسازان شده و گامی رو به عقب در شرایط فعلی تلقی شود. هرچند باید اذعان کرد که برخلاف ادعای خودروسازان، ماجرای عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز نتوانست آبی بر آتش تورم بریزد و مشکل مصرف کنندگان نهایی را کاهش دهد.

حال به نظر می رسد که شورای رقابت قصد دارد تا بار دیگر قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل را ارزیابی کرده و در نهایت مجوز فروش را صرفا با قیمت های مد نظر خود صادر نماید. چنین کاری در شرایط فعلی می تواند باعث بازگشت طرح های فروش بلندمدت و کاهش شرایط فروش فوری شده و بار دیگر وضعیت بازار خودرو را به شرایط رکود پاییز سال گذشته بازگرداند، اما حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش خودروسازان -همیشه معترض به شورای رقابت- نسبت به این ماجرا چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • nbv13611361@gmail.com Nabavy
    nbv13611361@gmail.com Nabavy | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    احساس میکنم تحلیل های شما هدفمند هست و نمیخواهید واردات انجام بشود.

  • nbv13611361@gmail.com Nabavy
    nbv13611361@gmail.com Nabavy | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام
    این یعنی باز هم حاشیه سود دلال ها بیشتر میشود و فقط خودروساز ها مجبورن با قیمت دستوری خودروها را عرضه کنند.
    در ضمن قطعات برای تولید باقی نمانده.من خودروی استپ وی ثبت نامی با موعد تحویل مرداد ماه را هنوز تحویل نگرفتن و مدام پیغام می دهند که از طرح تعویض استفاده کنید و پراید بگیرید!! این یعنی فرانسه دیگر قطعه نمیدهد. تیراژ تواید خودرو بسیار کم شده و خیلی از خودروها از سبد تولید خارج شدند. برای خودرویی مثل سراتو مونتاژ ،یکسال هست که هیچ طرح فروش و پیش فروش نگذاشتن یعنی اینکه این خودرو هم به انتها رسیده و قیمت ان مثل خودروی سوزوکی که از خط خارج شد و قیمتش ۶۰۰ میلیون شده در انتهای اردیبهشت علی رغم کاهش نسبی قیمت ،باز هم بالاتر میرود.

  • nbv13611361@gmail.com Nabavy
    nbv13611361@gmail.com Nabavy | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    با اینکار فقط حاشیه سود دلال ها باز هم بیشتر میشود چون خودرویی برای عرضه وجود ندارد و فقط باعث فشار بیشتر به خودرو ساز میشود که خودرو را با قیمت دستوری عرضه کند .وقتی من ساندروی استب وی خودم را با موعد تحویل مرداد ۹۷ هنوز نگرفتم و مدام پیغام میدن بیایید با استفاده از طرح تعویض پراید بگیرید یعنی فرانسه دیگه قطعه نمیدهد. پش ورود شورایی رقابت فقط شاید مثل مسکن برای بازار بی جان ماه رمضان باشد و بعد از ان دوباره قیمت ها بالا میرود. ضمنا برای سراتو یکسال هست هیچ طرح فروش فوری نگذاشته این یعنی دیگه سراتو به ته خط رسیده و بعد قیمتهاش خیلی بالا میره مثل سوزوکی که شد ۶۰۰ میلیون در چند روز

  • Salim ۱۱۳
    Salim ۱۱۳ | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    دو میلیون میاد پایین اسمشو میذاری کاهش؟؟؟

مطالب پیشنهادی