ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

حذف آپشن روی قیمت خودروها چه تاثیری دارد؟

امکانات خودرو های داخلی یکی یکی حذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید به حذف آپشن‌ها یا جایگزینی برخی قطعات بی‌کیفیت متوسل شده‌اند، اما برخی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

امکانات خودرو های داخلی یکی یکی حذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید به حذف آپشن‌ها یا جایگزینی برخی قطعات بی‌کیفیت متوسل شده‌اند، اما برخی دیگر نیز کمبود مواد اولیه در اثر تحریم ها را زمینه ساز این تغییرات می دانند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر تازه ترین اخبار پیرامون این حوزه:

چرا رینگ آلومینیومی خودروهای داخلی در حال حذف شدن است؟ [به روز رسانی]

هوشنگ گودرزی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره وضعیت تولید و تامین آلومینیوم خودروسازان اظهار کرد: «تامین آلومینیوم برای خودروسازان مستقیما از طریق شرکت «ایرالکو»، تولیدکننده عمده کشور که در اراک است انجام می‌شود. شرکت‌ها، شمش آلیاژی را خریداری می‌کنند و باید گفت که قطعا مشکلی در این زمینه وجود ندارد زیرا خودروسازان هیچ گله‌مندی در سندیکای آلومینیوم نداشته‌اند. لازم به ذکر است، حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تن به صورت سالیانه از آلومینیوم در صنایع خودروسازی کشور استفاده می‌شود.»

زیر و بم حذف رینگ آلومینیومی!

وی در خصوص حذف رینگ آلومینیومی از برخی محصولات خودروسازان گفت: «رینگ آلومینیومی هیچ وقت توسط خودروسازان تولید نشده و آن را از سازندگان رینگ خریداری می‌کنند. طبیعتا وقتی که رینگ آلومینیومی برداشته می‌شود و رینگ فولادی جای آن قرار می‌گیرد دلیل این است که از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی بین فولاد و آلومینیوم وجود دارد. در نتیجه این کار برای صرفه‌جویی نامشخصی که مشتری از آن اطلاعی ندارد انجام می‌شود. با توجه به این که خودروسازان نمی‌توانند مجوز برای فروش خودرو با قیمت بیشتر دریافت کنند چنین اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهند.»

گودرزی ادامه داد: «غیر از رینگ، از آلومینیوم در بخش‌های دیگر مانند سرسیلندر، بدنه سیلندر،‌ پوسته دینام، پوسته زیر خودرو و... استفاده می‌شود. در مورد این قطعات نمی‌توان از فلزی به جز آلومینیوم استفاده کرد چرا که قطعه‌سازان تولید را انجام می‌دهند ضمن این که در صورت استفاده از فلز دیگر، وزن خودرو افزایش پیدا و مصرف سوخت بالا می‌رود. اگر بخواهیم در مورد تفاوت قیمت رینگ آلومینیومی با فولادی صحبت کنیم به طور دقیق نمی‌توان اطلاع داد اما حداقل ۲ الی ۳ برابر اختلاف وجود دارد.»

افزایش ۳ برابری قیمت آلومینیوم

وی در پایان گفت: «امسال نسبت به سال گذشته قیمت آلومینیوم تفاوت خاصی نداشته است. اما در سال ۹۷ از ابتدا تا انتهای سال قیمت آلومینیوم از حدود ۷ هزار تومان به تقریبا ۲۱ هزار تومان رسید که یعنی رقم آن ۳ برابر شد. دلیل این افزایش قیمت نیز به نرخ ارز مربوط می‌شود چرا که قسمت عمده مواد از خارج کشور تامین می‌شود. این نکته را باید گفت که تقریبا دو سوم آلومینا را از کشورهای خارجی تامین می‌کنیم.»

حذف ضبط CD خور از 206 تیپ 2 [به روز رسانی]

ایران‌خودرو در تولیدات جدید خود امکان پخش CD را از پژو 206 تیپ 2 حذف کرده است. عده زیادی این کار را ناشی از ارزان سازی محصول و کاهش هزینه تولید می‌ دانند.

کامپیوتر خودروی 206 داخلی شد [به روز رسانی]

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده است: «امروز موشک‌های بسیار پیشرفته‌ای تولید شده است که رسانه‌ای نشده اما بسیار دقیق‌ زن و نقطه ‌زن هستند. در حال حاضر استقلال کامل در صنعت هوا فضای کشور ایجاد شده است و به ترازهای برتر دنیا رسیده‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «477 میلیارد تومان کار در مراکز علمی صورت داده‌ایم و سرریز این تکنولوژی‌ها در ساخت زیر مجموعه‌هایی که فرانسوی‌ها تحریم کردند را به دوش گرفتیم و کامپیوتر خودروی 206 را داخلی کردیم.»

امکانات خودرو های رانا، دنا و پژو 206 صندوقدار V8 تغییر کرد [به روز رسانی]

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، گروه صنعتی ایران خودرو فهرست آپشن خودرو های رانا، دنا و پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 را مجددا تغییر داده است.

آن طور که در وب‌سایت رسمی ایران خودرو اعلام شده است، از این پس رانا LX در کلاس ۶۱۰۱۳ تولید خواهد شد. این نمونه از رانا فاقد ترمز دیسکی عقب است و برای همین دیگر با ترمز کاسه ای ارائه می شود. همچنین دنا هم که پیش از این امکاناتی نظیر کروز کنترل و رینگ آلومینیومی خود را از دست داده بود، حال در کلاس های ۷۰۱۱۵، ۷۰۱۱۶، ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ بدون ترمز عقب دیسکی عرضه می شود و مانند سورن و سمند، با ترمز کاسه ای تولید خواهد شد. البته که کلاس ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ دنا نسبت به نسخه ۷۰۱۱۵ و ۷۰۱۱۶ فولتر بوده و کروز کنترل نیز در آن ها دیده می شود.

پژو ۲۰۶ صندوقدار هم که سال هاست تنها در تیپ V8 تولید می شود، چندی پیش سنسور پارک عقب خود را از دست داد و حال می بینیم که در کلاس ۲۷۴۳۴ نیز بدون ترمز دیسکی عقب و با ترمز کاسه ای تولید می شود. زمانی که پژو ۲۰۶ صندوقدار به خط تولید ایران خودرو آمد، نمونه های ۱٫۶ لیتری آن تنها با ترمز دیسکی عقب تولید می شدند و فقط نمونه هایی چون V20 که دارای پیشرانه ۱٫۴ لیتری TU3 بودند با ترمز کاسه ای عقب به دست مشتریان می رسیدند. حتی وقتی که رانا به عنوان نمونه ملی و اقتصادی پژو ۲۰۶ صندوقدار به بازار کشور معرفی شد به خاطر داشتن پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور، نصب ترمز کاسه ای عقب بر روی آن منتفی شد و تنها با ترمز دیسکی در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می شد.

اما می بینیم که بعد از چند سال، مشکلات اقتصادی و تحریم دلایلی برای حذف برخی قابلیت های نه چندان به روز خودروهای داخلی شده و خودروسازان داخلی مجبور به گذر از اصول خود در گذشته هستند.

امکانات خودرو ساینا باز هم تغییر کرد [به روز رسانی]

بازگشت تحریم ها به صنعت خودروسازی کشورمان، نه تنها پای بسیاری از خودروسازان معتبر جهان را از ایران برید و قراردادهای آن ها را به صورت یک طرفه لغو کرد، بلکه به بروز مشکل در تأمین قطعات خودروهای داخلی هم منجر شد.

فرمان ساینا از ابتدا، طرحی متفاوت با تیبا و پراید داشت. اما اکنون به نظر می رسد سازنده برای یکدست سازی در تولید و صرفه جویی بیش تر، از فرمان دو خودروی پرتیراژ پراید و تیبا برای ساینا استفاده کرده است.

اما یکی دیگر از تغییرات بسیار مهم در آپشن خودرو سایناهای تازه تحویل که در فضای مجازی هم سر و صدای زیادی به راه انداخته، حذف سنسورهای پارک عقب است. دیگر تغییری که تنها در برخی از نسخه های تحویلی ساینا دیده می شود، جایگزین کردن رینگ 14 اینچی این خودرو با رینگ 13 اینچی تیبا است. درواقع گویی سایپا هر روز در تلاش است که با حذف آپشن خودرو ها فاصله دو محصول تیبا و ساینا را کم تر کند.

آپشن خودرو

اما سایپا به جبران حذف این آپشن ها از روی ساینا، دست به ایجاد تغییراتی مثبت در نمونه های جدید این خودرو زده است. در مدل های جدید ساینا با جعبه دنده دستی، از سیستم صوتی با دیسپلی ضبط ساینا اتوماتیک استفاده شده است. این دیسپلی که ظاهری مشابه با دیسپلی سابق ساینا دنده ای دارد، افزون بر تمام قابلیت های سیستم سابق، به بلوتوث و امکان برقراری تماس مجهز شده است. همچنین صفحه کیلومتر در برخی از سایناهای تازه تحویل، همچون مدل های 95 بار دیگر به رنگ سفید درآمده است تا با صفحه کیلومتر آبی رنگ تیبا تمایز داشته باشد.

حذف آپشن های سمند سورن [به روز رسانی]

مدتی است ایران خودرو سورن ELX را در کلاس ۵۷۵۱۸ به دست مشتریان می رساند. این نسخه از سورن، نسبت به نمونه های قبلی فاقد دو آپشن است. امکانات خودرو سمند سورن کاهش یافته است و باید با رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب خداحافظی کرد.

ایران خودرو همچنان برنامه فروش سورن ELX کلاس ۵۷۵۱۸ را اعلام می کند و گویا قرار نیست در آینده نزدیک نسخه قبلی به خط تولید این شرکت بازگردد. براساس اطلاعات رسمی، ایران خودرو رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب را از سورن ELX حذف کرده و در نسخه توربو نیز تنها رینگ آلومینیومی حذف شده است. با توجه به وب سایت رسمی شرکت تولیدکننده، رینگ فولادی و ترمز کاسه ای عقب جایگزین امکانات قبلی در سورن شده است.

ترمزهای پژو ۲۰۶ صندوقدار تغییر کرد [به روز رسانی]

شرکت ایران خودرو به تازگی اعلام کرده است که از این پس، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 بدون ترمز دیسکی عقب و با ترمز کاسه ای به بازار عرضه خواهد شد.
بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت ایران خودرو پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 با کد کلاس 27434 فاقد ترمز دیسکی عقب است و با ترمز کاسه ای در محور عقب در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 به عنوان کاملترین نمونه ی این هاچبک فرانسوی قدیمی در بازار ایران شناخته می شود و به خاطر داشتن پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار، نسبت به ۲۰۶های ۱٫۴ لیتری در بحث ایمنی قویتر ظاهر می شد و ترمز دیسکی عقب آن ایمنی بهتری را در اختیار راننده و سرنشینان می گذاشت.

حال مشخص است که ایران خودرو به خاطر مشکل تامین قطعه و از سویی ارزان سازی این خودرو، ترمزهای کاسه ای عقب را جایگزین ترمزهای دیسکی ۲۰۶ صندوقدار V8 کرده است.

رینگ آلومینیومی از محصولات تندر90 هم حذف شد [به روز رسانی]

براساس جدیدترین اطلاعات دریافتی از شرکت ایران خودرو، محصولات خانواده L90 قرار است با حذف برخی آپشن‌ها روانه بازار شود.

براساس اطلاعات جدید، رینگ آلومینومی از خودروهای تندر 90 دنده ای، تندر پلاس دنده ای و تندر پلاس اتوماتیک حذف و رینگ فولادی جایگزین شده است. در بخش سیستم صوتی نیز محصول تندر 90 بدون بلندگو درب های عقب و تندر پلاس دنده ای و اتوماتیک بدون پخش CD به متقاضیان واگذار خواهند شد.

امکانات خودرو تندر 90 دنده ای شرکت ایران خودرو:

206 تیپ 5 در 2 مدل ساده و فول آپشن ارائه خواهد شد [به‌روزرسانی]

ایران خودرو با حذف یک سری از آپشن‌های 206 تیپ 5، قرار است این محصول را در دو تیپ وارد بازار کند.

از ابتدای هفته برخی از خودروهای 206 تیپ 5 با کسری آپشن وارد بازار شده است و گویا از این به بعد ایران خودرو قصد دارد یک کلاس جدید برای 206 تیپ 5 تعریف کند.

این کلاس جدید با حذف برخی امکانات خودرو ها مانند ترمز دیسکی عقب، دستگاه پخش USB و سنسور دنده عقب از سوی ایران خودرو کلاس 26818 معرفی شده است.

این کلاس هم اکنون با اختلاف قیمتی حدود 3 میلیون تومانی در بازار عرضه است. تیپ فول این خودرو هم اکنون 101 و تیپ ساده حدود 98 میلیون تومان قیمت دارد.

ایران خودرو آپشن ‌های پژو 206 تیپ 2 را کمتر کرد [به روزرسانی]

روند کاهش امکانات خودرو ها این بار به پژو 206 تیپ 2 رسیده و این خودرو که که یکی از کم ‌آپشن‌ترین خودروهای بازار ایران است، این روزها با امکانات کمتری روانه بازار می شود.

این حذف آپشن‌ها پیشتر به کم کردن ایربگ‌ها، حذف رینگ آلیاژی و ترمزهای دیسکی مرتبط می شد و با وجود اینکه 206 تیپ 2 هیچ کدام از این آپشن‌ها را در اختیار نداشت به ناچار شرکت ایران خودرو مجبور به حذف سنسور دنده عقب و "سی دی خوان" دستگاه پخش شده است و هم اکنون آپشن خودرو 206 تیپ 2 با محصولات خانواده پراید هیچ تفاوتی ندارد.

لیست امکانات خودرو پژو 206 تیپ 2:

امکانات خودرو

لیست تجهیزات دنا پلاس بازهم کوچکتر شد

شرکت ایران خودرو لیست جدیدی از آپشن‌های باقی‌مانده خودروی دنا پلاس و دنا پلاس توربو را منتشر کرد.

در گزارش چند هفته پیش، حذف سانروف در دنا پلاس اعلام شد و هم اینک این آپشن از دنا پلاس توربو نیز حذف شده است. حالا پس از حذف 2 ایربگ و سانروف از خودروهای دنا حالا نوبت به حذف آنتن کوسه ای، GPS و جا عینکی از این محصول شده است.

لیست امکانات خودرو دنا پلاس:

حذف رینگ آلومینیومی از خودروی H30 کراس [به روز رسانی]

خودروی دانگ فنگ H30 کراس از پس بدون رینگ آلومینیومی به متقاضیان عرضه خواهد شد.

قراردادهای H30 کراس با موعد تحویل آذرماه و برنامه فروش 90325 از کد کلاس 72303 (رینگ آلومینیومی) به 72304 (رینگ فولادی) می توانند از روز سه شنبه مورخ 98/02/31 نسبت به تبدیل اقدام نمایند. متقاضیان در صورت موافقت جهت تکمیل فرم تبدیل به نمایندگی محل ثبت نام مراجعه نمایند.

بدیهی است مبلغ مابه التفاوت رینگ به همراه کلیه سودهای متعلقه (مشارکت، تاًخیر و ...) به مشتریان محترم مسترد خواهد شد.

امکانات خودرو H30 کراس با کد 72304:

دنا پلاس بدون وجود رینگ اسپرت و سانروف [به روز رسانی]

ظاهرا حالا سانروف نیز به لیست تجهیزات بدون امکان تولید در حال افزوده شده و برای نخستین بار شاهد فاکتور شدن نمونه های دنا پلاس بدون وجود رینگ اسپرت و سانروف هستیم، شاید با ادامه این وضعیت، دنا پلاس رفته رفته به دنای معمولی نزدیک شود و فاصله سطح تجهیزاتی دنای معمولی نیز به سمند و پژو 405 کاهش یابد.

کاهش امکانات خودرو دنا [به‌روزرسانی]

در راستای حذف امکانات خودرو ها ایران‌خودرو به تازگی با انتشار اطلاعیه‌هایی در وب‌سایت خود، از عدم امکان تحویل دنا با امکانات قبلی خبر داده است و حالا به نظر می رسد که این خبر زمینه ساز ارائه نسخه کم آپشن تری از دنا باشد.

این رویه که از حذف زه ضربه‌گیر در پراید آغاز شد به محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز سرایت پیدا کرد. پس از آنکه ایران خودرو دنا پلاس را با دو تیپ چهار کیسه هوا و دو کیسه هوا به بازار معرفی کرد و با گذشت زمان نسخه چهار کیسه هوا را از فهرست فروش خود حذف کرد حالا تصمیم گرفته است برخی امکانات ایمنی نظیر ترمز دیسکی عقب را از فهرست پژو پارس LX نیز حذف کند.

دنا

در این زمینه برخی از مشتریان محصولات داخلی از حذف ضبط صوت و زه ضربه گیر گرفته تا رینگ اسپرت و سیستم سخنگوی عیب‌یاب برخی خودروها گله می‌کنند و اینکه اگر مشتری خواهان نصب برخی از این قطعات باشد باید هزینه جداگانه‌ای را به خودروساز بپردازد چرا که این قطعات آپشنی به حساب می‌آید که مشتری باید وجه آن را جداگانه پرداخت کند

چند روزی است ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌هایی در وب‌سایت خود، از عدم امکان تحویل دنا با امکانات قبلی خبر داده است. براین اساس دنا با کد کلاس ۷۰۱۱۲ تولید می‌شود و به جای داشتن رینگ آلیاژی آلومینیومی به رینگ فولادی و قالپاق مجهز است. همچنین کروز کنترل که یک آپشن مهم در این خودرو به شمار می‌رود، از امکانات خودرو مذکور حذف شده است.

از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان شاهد به کارگیری برخی قطعات بی‌کیفیت در خط تولید خودروسازان هستیم؛ قطعاتی که جان و مال مشتری را هدف قرار می‌دهد.

این درحالیست که خودروسازان در شرایط فروش فوری اخیر خود، قیمت ها را به شکل قابل توجهی افزایش داده اند و بنابراین به نظر نمی رسد که ارزان سازی گسترده با توجه به افزایش قیمت های اخیر، توجیهی داشته باشد، اما در صورت ارتباط این موضوع با تحریم ها باید پرسید که آیا صنعت خودروسازی ایران پس از پنجاه سال، توانایی تولید رینگ های آلیاژ آلومینیومی را در کشور ندارد؟

حذف آپشن چقدر روی قیمت خودروها تاثیر دارد؟ [به روز رسانی]

حمیده زرآبادی با اشاره به انتشار اخباری درباره حذف آپشن و امکانات خودرو ها به دلیل اختلاف خودروسازان با قطعه سازان گفت: «هزینه مشکلات بین زنجیره تولید خودرو اعم از قطعه ساز، بانک و وزارتخانه با تولید کننده را نباید مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند و هر قدر هم این اختلافات وجود داشته باشد باید بین خودشان مدیریت شود تا مصرف‌کننده متحمل هزینه نشود.»

وی یادآور شد: «ما شاهد افزایش نرخ در حوزه خودرو بوده‌ایم و باید دید اگر آپشن‌هایی روی برخی خودروها بوده که حذف می‌شود چقدر روی نرخ خودرو تاثیر می‌گذارد و چه نهادی این قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. مثلا اگر کروز کنترل حذف شود شاید کسی به دلیل همین آپشن این خودرو را خریداری کرده و دیگر این خودرو با خودروهای معمولی تفاوتی ندارد. چطور این تفاوت نرخ محاسبه می‌شود و نظارت صورت می‌گیرد؟»

زرآبادی با بیان این که فرآیند حذف برخی آپشن‌ها و تعیین نرخ خودرو شفاف نیست یادآور شد: «این فرآیند اشتباهی است که به دلیل اختلاف قطعه ساز با خودروساز، مصرف‌کننده خودرویش را بدون یکی از آپشن‌ها دریافت کند. در واقع این کار گروکشی از مصرف‌کننده است؛ در حالی که مصرف‌کننده نباید وارد این مجادلات شود. اگر هم این اتفاق می‌افتد باید بحث قیمت‌گذاری آن به صورت تخصصی انجام شود و البته فرآیند آن هم شفاف باشد تا مشخص شود حذف فلان قطعه چه تاثیری روی نرخ می‌گذارد.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان گفت: «دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و نگذارند اختلافات بین زنجیره تولید خودرو مشکلی را برای مصرف‌کننده ایجاد کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (136 مورد)
  • علی
    علی | ۲۵ مهر ۱۳۹۸

    به خدا کارگراشون برن بشینن خونه حقوق بگیرن از دولت، ضررش برای ما کمتره

    • Py LordVaderX
      Py LordVaderX | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

      دولت داره یارانه ای که حقمون است و بعد از 10 هزار سال تمدن و شهر نشینی دولت احمدی نژاد به مردم داد را حذف می کند فکر می کنی به اون کارگر بدبخت که بدون حقوق فقط برای ندیدن خانواده و شرمنده نشدن کار می کنه را می ده ؟؟؟
      اینها از بانک وام می گیرند به جای دادن حقوق کارگر مدل ماشین توله هاشون را اپدیت می کنند تا ناموس ملت را خط بزنه فکر کردی حقوق کارگر را می دهد ؟؟؟

  • sepehri
    sepehri | ۲۴ مهر ۱۳۹۸

    این کشور توانایی ساختن تراشه کارت ملی و نداره رینگ پیش کششون

  • rezaabilita
    rezaabilita | ۲۴ مهر ۱۳۹۸

    انقدر تو سایت تبلیغات زیاد شده آدم همش هوش و حواسش پرت میشه نمیتونه یه مقاله کامل بخونه، حداقل برای من که اینطور هست 2 طرف همش تبلیغ اون وسط یه کم مطلب مفید لطفاً یه مقدار این رویه رو تغییر بدین متوجه هستم که سایت با همین تبلیغات داره کار میکنه ولی مخاطب هم در نظر بگیرید.

  • FromEarth
    FromEarth | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

    ? ? ? ? ? آقا! داداش! این هواپیما خرابه! حالا تو هی بنزین بزن، لاستیکشو عوض کن، بال جدید نصب کن، روغنشو عوض کن، خراااابه خراب! امان از فضای خالی داخل جمجمه!

  • کوروش پیشرو
    کوروش پیشرو | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

    بدلیل مشکلات مالی دنا مدل 96 خودم رو فروختم و رانا صفر خریدم.حالا فهمیدم ترمز عقبش کاسه ای شده..هیچ راه فراری هم ندارم.الان میترسم بخاطر ضعف ترمز سوارش بشم.خدایا چکار کنیم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی