ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرنوشت نامشخص شاسی بلندهای چینی حاضر در بازار؛ از ریگان کوپا تا زوتی دامای

در روزهایی که خودروسازی کشور با افت تیراژ ناشی از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد، دست به گریبان است، میهمانان چینی این صنعت نیز روند نزولی را در تولید پیش گرفته‌اند. یکی از برند های ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در روزهایی که خودروسازی کشور با افت تیراژ ناشی از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد، دست به گریبان است، میهمانان چینی این صنعت نیز روند نزولی را در تولید پیش گرفته‌اند.
یکی از برند های که این روزها شایعات خروج آن از بازار ایران شنیده می‌شود، کوپا است که توسط «ریگان‌ خودرو» و «شهر خودرو» به بازار عرضه می‌شود. که فراز و نشیب هایی را نیز در روند عرضه و تحویل خودروهای ثبت نامی تجربه کرده است.

طبق آخرین آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضع تولید خودروهای سواری منتشر کرده، به وضوح گویای عقبگرد شرکت‌های چینی در صنعت خودرو کشور است و با ادامه این روند، هیچ بعید نیست طی ماه‌های آینده شاهد خروج چشم بادامی‌ها از ایران باشیم.
چند سالی است سلیقه بازار خودرو به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس‌ اوور گرایش پیدا کرده است، از همین ‌رو شرکت‌های وارد کننده و تولیدکننده خودرو با اضافه کردن این دسته از خودروها به سبد محصولات خود، سعی بر سهم ‌خواهی بیشتر از بازار داشتند. بر همین اساس برند های چینی نیز از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و با طراحی و تولید کراس‌اوورهای کپی برداری شده از محصولات موفق، توانستند جایگاه نسبتا مناسبی را برای خود به دست آورند. اما با ممنوعیت واردات خودرو و برهم خوردن معادلات بازار، شانس برای موفقیت خودروهای چینی و به خصوص کراس اور و شاسی بلند چینی دو چندان شد.
بر این اساس تعدادی از شرکت‌ها که پیش از این نیز توانسته بودند محصولات خود را به بازار عرضه کرده و به خوبی آن را به مشتریان معرفی کنند، هدفی آسان تر پیش روی خود دیده و توانستند محصولاتی دیگر به سبد فروش خود اضافه کنند. اما محصولاتی که تاکنون عرضه آن‌ها آغاز نشده و تنها به بازار معرفی شده‌اند، سرنوشتی نامعلوم دارند و موفقیت آن‌ها منوط بر ارتباطات بین‌المللی است. چه بسا هم ‌اکنون بسیاری از برند های چینی نیز به دلیل بروز مشکلات بین‌المللی و اعمال تحریم‌های سنگین خارجی، تامین قطعات یدکی و قطعات منفصله آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد. از همین ‌رو مدتی است تیراژ تولید برخی از برند های چینی به خصوص نمونه های شاسی بلند چینی با کاهش همراه شده است که همین امر موجب به وجود آوردن شایعاتی مبنی بر خروج برند های چینی از بازار شده است.

طبق آمار منتشرشده، توسط وزارت صمت، شرکت «ریگان‌ خودرو» در سال 97 حدود 1500 دستگاه کوپا T210 را تولید و مونتاژ کرده است. اما نکته قابل توجه این است که این شرکت به مشتریان خود نوید تحویل خودروهای فیس‌ لیفت ‌شده با امکانات بیشتر را داده، این در حالی است که کوپا در حال حاضر نیز عنوان فول‌ترین کراس‌اوور چینی مونتاژ داخل را یدک می‌کشد.
کوپا در بازار با قیمتی حدود 350 تا 450 میلیون تومان بسته به نوع تیپ بندی خرید و فروش می‌شود. چری تیگو 7 نیز یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران است که حدودا یک سال ‌و نیم از عرضه آن به بازار می‌گذرد. در این مدت امکانات رفاهی زیادی به فهرست آپشن های این خودرو اضافه شده است تا بتواند به یکه تازی در بازار ایران بپردازد. این خودرو در حال حاضر با قیمتی حدود 360 تا 390 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
بی‌ وای‌ دی برند دیگری است که پس از اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی در خصوص تامین قطعات منفصله روبه‌رو و همین موضوع موجب شد چند ماهی روند تولید و تحویل خودروهای این برند توسط کارمانیا با کندی و تاخیر همراه شود. اما گویا مدتی است بخشی از مشکلات این شرکت مرتفع شده و روند تحویل شاسی بلند چینی اس6 بار دیگر از سرگرفته شده است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که «BYD» با چراغ سبز آمریکایی‌ها برای حضور در بازار این کشور روبه‌رو شده و بنابراین فعالیت‌های خود را در ایران به حداقل رسانده است.
بی‌وای‌دی اس6 یک شاسی بلند چینی دیگر است که توانست در مدت زمانی نسبتا کم جایگاهی قابل ‌قبول را برای خود به دست آورد. اما به دلیل داشتن آپشن‌ های کمتر و طراحی نسبتا قدیمی، در مقایسه با سایر رقبا از فروش کمتری برخوردار است. در حال حاضر این خودرو در بازار با قیمتی حدود 260 تا 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

زوتی دامای x7 دیگر کراس اوور خوش چهره و لوکس چینی است که در زمینه عرضه و خدمات شرایط چندان روشنی ندارد و مشخص نیست که خرید آن رای مصرف کنندگان با چه حد ریسک همراه می شود.

واقعیت این است که اکثر خودروهای چینی با داخلی سازی اندکی طی این سال‌ها مونتاژ شدند و در نهایت دود آن به چشم صنعت خودرو و مشتریان می رود. البته در این زمینه شاید نتوان شرکت های عرضه کننده را نیز چندان مقصر قلمداد کرد. چرا که براساس اصول اقتصاد صنعتی، برای تولید داخل یک قطعه، وجود تیراژ بالا یک شرط اساسی است و در شرایط نیمه انحصاری بازار خودرو ایران، اکثر شرکت ها در عرضه خودروهای چینی به چنین تیراژی دست پیدا نکرده اند، اما در نهایت حالا و در شرایط تحریم به نظر می رسد که همین مسئله به ضرر مشتریان تمام خواهد شد و از این رو بهتر است که مصرف کنندگان با دقت و مطالعه بیشتری دست به خرید خودروهای ناشناخته و کم تیراژ موجود در بازار بزنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳ خرداد ۱۳۹۸

    ? ?

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    اون از وضع موبایل اینم از خودرو واقعا چرا .تو خودرو اونا تحریممون کردن تو بحث موبایل خودمون خودمون تحریم کردیم

مطالب پیشنهادی