ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

hamburg-becomes-testing-ground-for-volkswagen-level-4-autonomous-vehicles_2
خودرو

خودروهای متصل تا 35 درصد زمان سفرها را کاهش می دهند [تماشا کنید]

شرکت های فعال در زمینه فناوری خودران همگی باور دارند که اتومبیل های مجهز به این فناوری می توانند نقشی بسیار پر رنگ در افزایش ایمنی عبور و مرور ایفا کنند. اما این امر تنها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

شرکت های فعال در زمینه فناوری خودران همگی باور دارند که اتومبیل های مجهز به این فناوری می توانند نقشی بسیار پر رنگ در افزایش ایمنی عبور و مرور ایفا کنند.

اما این امر تنها یکی از مزایای اتومبیل های خودران است، چرا که وسایل نقلیه بدون راننده اثرات مثبت دیگری نیز دارند. تحقیق اخیری که توسط محققین دانشگاه کمبریج انجام شده، حاکی از آن است اتومبیل های خودران زمان سفرها را تا بیش از یک سوم کاهش می دهند.

به منظور تردد ایمن در جاده ها، اتومبیل های خودران به صورت بی سیم به یکدیگر متصل شده و پیوسته داده هایی را با هم رد و بدل خواهند کرد. به لطف این ارتباط و تبادل داده مداوم، خودروها از مکان و تصمیمات همدیگر اطلاع پیدا می کنند.

connected_cars

شرایطی را تصور کنید که در آن یکی از خودروها در لاینی مجبور به توقف شود. در این حالت سایر رانندگان با رسیدن به این خودرو متوقف شده و اندکی بعد ترافیکی سنگین شکل می گیرد.

حال تصور کنید در چنین شرایطی خودروهای متصل به هم از طریق تبادل داده از چند کیلومتر جلوتر متوجه حضور یک خودروی ساکن یا ترافیک سنگین در مسیر شوند. مسلما در این حالت زمان لازم برای اتخاذ تصمیم های بیشتر وجود داشته و تغییر مسیر ممکن خواهد بود.

همانگونه که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، محققین کمبریج از طریق 16 خودروی بدون راننده مینیاتوری، شرایط فوق را شبیه سازی کرده اند. این خودروها داخل یک مسیر دو بانده و در دو حالت متصل بهم و غیر متصل مورد آزمایش قرار می گیرند. در حالت سوم هم یک اتومبیل که دارای راننده ای نامنظم است، به مسیر افزوده می شود.

خودروهای متصل

در آزمایشی که خودروها در آن متصل به هم نیستند، هر کدام از آنها شبیه رانندگان تصمیم گرفته و منتظر باز شدن مسیر در لاین دیگر می مانند تا با تغییر لاین از خودروی ساکن عبور کنند.

اما در حالت متصل قضیه کاملا متفاوت می شود، چرا که تمامی اتومبیل ها به صورت خودکار و هماهنگ سرعت خود را کم می کنند تا آنهایی که نزدیک خودروی متوقف شده هستند، بدون نیاز به ایست کامل از کنار آن عبور کنند. محاسبات محققین نشان می دهد که در این حالت جریان ترافیک 35 درصد بهبود می یابد.

نتایج تحقیق کمبریج اواخر هفته جاری در کنفرانس بین المللی اتوماسیون و رباتیک مونترال کانادا ارایه خواهد شد. دست اندرکاران این تحقیق در نظر دارند در آینده شرایط و سناریوهای پیچیده تری را آزمایش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Armin Khani
    Armin Khani | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    خوبه حالا پراید ندارن این محققهای کمبریج!!واله! دلشون خوشه ماشین خودران تولید میکنند!

مطالب پیشنهادی