ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سخنگوی طرح رجیستری: ارتباط گمرک و ناجا برقرار شد؛ حاکمیت تصمیم درست بگیرد

«حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و سخنگوی طرح رجیستری در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که از امروز (۱ خرداد ۹۸) ارتباط بین گمرک و ناجا برقرار شده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷

«حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و سخنگوی طرح رجیستری در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که از امروز (۱ خرداد ۹۸) ارتباط بین گمرک و ناجا برقرار شده و هم‌اکنون این ارتباط پایدار است. در نتیجه‌ی این اتفاق، صرفاً موبایلی که واقعاً توسط یک مسافر وارد کشور شده باشد قابلیت رجیستر شدن دارد، نه موبایل‌های قاچاق که از این طریق رجیستر می‌شدند و تحت عنوان «موبایل‌های مسافری» یا «چمدانی» مشهور بودند.

البته این اتفاق در حالی افتاده است که سایت «اتاق اصناف تهران» روز گذشته خبری را به نقل از «ابراهیم درستی» منتشر کرده که از ادامه‌دار شدن رجیستری موبایل‌های مسافری حکایت دارد. بر همین اساس درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی، تصویری، تلفن همراه اعلام کرده است که در جلسه ۳۰ اردیبهشت ۹۸ با حضور وزیر کشور و نماینده وزارت صنعت، مقرر شده است تا سایت ثبت گوشی مسافری همچنان فعال باشد.

با این حال، این خبر هنوز از سوی هیچ‌یک از افرادی که در این جلسه‌ حضور داشته‌اند یا وزارت‌ کشور و صمت تایید نشده است. دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری در رابطه با همین مسئله به دیجیاتو می‌گوید: «ما از جلسه آقای درستی با وزیر محترم کشور بی‌اطلاع هستیم و تاکنون هیچ بازخوردی به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا اعلام نشده است. شخصاً از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم استعلام کرده‌ام و هنوز تاییدی در رابطه با این مسئله دریافت نکرده‌ام.»

در نهایت اما تا لحظه انتشار این خبر، بر اساس تایید مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارتباط ناجا و گمرک برقرار شده است و همین مسئله به سود کاربران و شرکت‌های واردکننده موبایل است که می‌خواهند به شکل شفاف فعالیت کنند. از یک سو کاربران می‌توانند در صورت نیاز از خدمات پس از فروش و گارانتی موبایل خود استفاده کنند و از طرف دیگر، شرکت‌های رسمی با پرداخت عوارض و مالیات به کارشان ادامه می‌دهند. این در حالی است که موبایل‌های مسافری صرفاً درآمدهای دولت را تامین می‌کنند و هیچ خدماتی در ادامه به کاربر داده نمی‌شود؛ به همین دلیل در بازار هم با قیمت کمتری به فروش می‌رسند.

دهقانی نیا با اشاره به جلسه شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت در دوم اردیبهشت و دستور مستقیم وزیر کشور جهت قطع استفاده غیرمسافرین از سیستم مسافری برای واردات گوشی، می‌گوید که شرکت‌های واردکننده بر اساس همین تصمیم شروع به سرمایه‌گذاری و تامین نیاز بازار کرده‌اند:

«شرکت‌های واردکننده پیگیر هستند تا ارتباط ناجا و گمرک برقرار باشد. اتفاقی که از امروز افتاده است. چراکه بر اساس صحبت‌های شخص محترم وزیر کشور، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بودند و در واقع سهم‌شان را از واردات رسمی افزایش داده‌اند تا نیاز بازار را تامین کنند. به همین دلیل، تصمیماتی که گرفته می‌شود فعالین بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

او در رابطه با چگونگی تاثیر این تصمیمات نیز به دیجیاتو گفت: «تصمیمات حاکمیت بر فعالین اقتصادی اثرگذار است. زمانی که اعلام شده از اول خرداد این راه بسته می‌شود، شرکت‌های واردکننده‌ای که به شکل شفاف و رسمی فعالیت می‌کنند و روی این صحبت‌ها حساب باز کرده‌اند، سهم خود را از ثبت سفارش افزایش داده‌اند و آمار این را به ما نشان می‌دهد. آنها می‌خواهند وارد بازار شوند و در یک رقابت سالم شرکت کنند. اما اگر این رقابت خراب شود و فشار بیاید تا ارتباط بین گمرک و ناجا از بین رود، عملاً فضا خاکستری شده است و این سیگنال به شرکت واردکننده داده می‌شود که شما لازم نیست شفاف کار کنید چراکه به شکل پنهانی، گوشی‌های قاچاق در قالب مسافری در صحنه حضور دارند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • emi_raz
    emi_raz | ۲ خرداد ۱۳۹۸

    از پس این یکی بر بیایید خداییش. خسته شدیم از بس نتونستید :(

  • mehdi hd
    mehdi hd | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    لعنت بهتون

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱ خرداد ۱۳۹۸

    اره معلوم نیست قراره چقد پول از ‌وارد کننده ها گیرش بیاد اومده این حرکتو زد.تو و‌امثال تو‌عمرا به فکر مردم باشین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی