ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کانسپت مرسدس بنز ESF 2019 معرفی شد؛ خودرویی با بیشترین ضریب ایمنی ممکن [تماشا کنید]

در دهه هفتاد میلادی بحث ایمنی خودروها بیش از پیش مورد توجه شرکت های مختلف قرار گرفت. در آن دوران خودروسازان سعی می کردند با توسعه مدل هایی که از آنها با عنوان خودروهای ایمنی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

در دهه هفتاد میلادی بحث ایمنی خودروها بیش از پیش مورد توجه شرکت های مختلف قرار گرفت. در آن دوران خودروسازان سعی می کردند با توسعه مدل هایی که از آنها با عنوان خودروهای ایمنی آزمایشی (Experimental Safety Cars) یاد می شد، برتری ها و توانمندی های خود را به نمایش بگذارند.

این خودروها معمولا سدان های بزرگی بودند که به دلیل رنگ زرد درخشان بدنه و سپرهای پلاستیکی بزرگ ظاهری متمایز داشتند. طبق انتظار مرسدس بنز پای ثابت این رقابت بود و با توسعه چند مدل آزمایشی دستاوردهای خود را به رخ کشید.

mercedes-experimental-safety-vehicle (24)

با اتمام دهه هفتاد این رقابت کمی از تب و تاب افتاد، تا اینکه در سال 2009 مرسدس بنز تصمیم گرفت با معرفی نسخه ای مفهومی از S400 هیبریدی، طراحی و توسعه خودروهای موسوم به ESV را از سر بگیرد.

mercedes-experimental-safety-vehicle (31)

حال با گذشت ده سال، اشتوتگارتی ها عضوی جدید به خانواده خودروهای ایمنی آزمایشی خود اضافه کرده اند. این کانسپت بر پایه نسل اخیر شاسی بلند GLE شکل گرفته و ESF 2019 نام دارد.

مفهومی مرسدس بنز ESF 2019 در واقع پیش نمایشی از مدل های آتی ژرمن ها محسوب می شود. این خودرو دارای تکنولوژی هایی است که در آینده نه چندان دور در محصولات تولید انبوه مرسدس بنز به کار گرفته خواهند شد.

mercedes-experimental-safety-vehicle (39)

شاسی بلند کانسپت مرسدس بنز ESF 2019، از فناوری خودران بهره می برد.با فعال شدن این فناوری فرمان و پدال ها جمع می شوند تا هنگام وقوع هر گونه حادثه احتمالی از شدت صدمات وارده به سرنشینان کاسته شود. این مکانیسم سبب شده تا مرسدس بنز بتواند ایربگ راننده را روی داشبورد نصب کند.

mercedes-experimental-safety-vehicle (17)

جدیدترین مفهومی اشتوتگارتی ها، تاکید ویژه ای بر امنیت کودکان داشته و به سیستم Pre-Safe Child مجهز است. این سیستم که برای نخستین بار با ESF 2019 معرفی می شود، بازدارنده هایی برای پیشگیری از سفتی بیش از حد کمربند و اجزایی به منظور جذب ضربات جانبی دارد؛ نظارت بر نصب صحیح صندلی و کنترل علایم حیاتی کودک از دیگر وظایف این سیستم پیشرفته است.

mercedes-experimental-safety-vehicle (19)

سیستم کمکی ترمز فعال موجود در مرسدس بنز ESF 2019 توانایی تشخیص جهت حرکت عابرین پیاده و دوچرخه سواران را داشته و در صورت احتمال وقوع برخورد با آنها، به راننده اخطارهای صوتی و تصویری داده می شود. چنانچه راننده عکس العملی به موقع و مناسب از خود نشان ندهد، سیستم ترمز خودکار اقدام به متوقف کردن خودرو می کند.

mercedes-experimental-safety-vehicle (8)

مرسدس بنز در آخرین مفهومی خود عملکرد سیستم ایمنی ترافیک خود را بهبود داده است. این سیستم در صورت تشخیص احتمال تصادف با موتورسواری که در نقاط کور در حال حرکت است، از تغییر مسیر راننده پیشگیری نموده و حتی می تواند خودرو را به طور کامل متوقف کند.

mercedes-experimental-safety-vehicle (21)

خودروساز پیشگام آلمانی در کنار تامین امنیت سرنشینان داخل کابین، به فکر افراد حاضر در اطراف ESF 2019 نیز بوده است. برای این کار مهندسین مرسدس بنز با استفاده از یک نمایشگر دیجیتال که در قسمت جلوپنجره نصب شده، عابرین پیاده را در جریان تصمیمات خودرو می گذارند.

mercedes-experimental-safety-vehicle (25)

اما نکته فوق العاده جالب توجه اینکه چنانچه مرسدس بنز ESF 2019 تصادف کند، یک ربات کوچک از بخش زیرین سپر عقب خارج شده و با فاصله گرفتن از خودرو کمی آن طرف تر توقف پیدا می کند. این ربات دارای مثلث خطر و چراغ چشمک زن بوده و وظیفه اخطار دادن به رانندگان عبوری را بر عهده دارد.

mercedes-experimental-safety-vehicle (42)

مرسدس بنز ESF 2019

علاوه بر این ربات، تابلوی خطر دیگری که روی سقف تعبیه شده به حالت ایستاده درآمده و همراه با دیگر چراغ های چشمک زن وقوع حادثه و خطرات احتمالی را به دیگران اطلاع می دهد. شیشه عقب نیز می تواند به یک تابلوی اعلانات تبدیل شده و اطلاعاتی را نمایش دهد.

mercedes-experimental-safety-vehicle (28)

آقای الا کلنیوس Ola Kallenius یکی از اعضای هیئت مدیره دایملر و مسئول بخش توسعه خودروهای مرسدس بنز درباره کانسپت ESF 2019 گفته:

ایمنی بخشی از DNA برند مرسدس بنز است. ما از دهه 1970 همواره با خودروهای ایمنی آزمایشی خود نشان داده ایم که ایده های زیادی در سر داریم. ESF 2019 آینده حمل و نقل را مجسم نموده و نوآوری های گسترده و گوناگونی را که هم اینک در حال پشت سر گذاشتن مراحل تحقیق و توسعه هستند، ارایه می کند. من می توانم بگویم که برخی از این قابلیت ها به تولید انبوه بسیار نزدیک هستند.

mercedes-experimental-safety-vehicle (18)

شایان ذکر است مرسدس بنز چند هفته دیگر در کنفرانس بین المللی ESV که در آیندهون هلند برگزار خواهد شد، به طور رسمی از کانسپت ESF 2019 پرده برداری خواهد کرد. شهریور ماه امسال نمایشگاه خودروی فرانکفورت نیز میزبان این مفهومی پیشرفته خواهد بود. در پایان دعوت می کنیم با تماشای ویدیو و گالری تصاویر زیر بیشتر و بهتر با قابلیت های مرسدس بنز ESF 2019 آشنا شوید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی