ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا و ارسال مجدد فضانوردان به ماه در سال 2024؛ همکاری با اسپیس ایکس و بوئینگ

سازمان ناسا به تازگی خبر از همکاری با 11 شرکت آمریکایی برای پروژه بعدی ارسال فضانوردان به ماه داده که در بین این شرکت ها، نام های آشنایی مانند بوئینگ، اسپیس ایکس، لاکهید مارتین، بلو ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

سازمان ناسا به تازگی خبر از همکاری با 11 شرکت آمریکایی برای پروژه بعدی ارسال فضانوردان به ماه داده که در بین این شرکت ها، نام های آشنایی مانند بوئینگ، اسپیس ایکس، لاکهید مارتین، بلو اوریجین و نورثروپ گرومن به چشم می خورد.

پروژه آرتمیس با بودجه 22.6 میلیارد دلاری برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است

شرکت های مورد اشاره در قالب برنامه آرتمیس ناسا به توسعه نمونه های اولیه ماه نشین مورد نظر می پردازند که قرار است در سال 2024 بار دیگر فضانوردان را به کره ماه ببرد. جالب است بدانید که پروژه مورد بحث در ابتدا با بودجه 21 میلیارد دلار و برای سال 2028 زمانبندی شده بود که ناسا در ازای دریافت 1.6 میلیارد دلار بودجه بیشتر و اعمال تغییراتی در ساختار پروژه، زمان اجرا را به سال 2024 رساند.

سازمان ناسا برای رسیدن به زمانبندی مقرر، از روشی تحت عنوان «قرارداد عملیاتی تعریف نشده» استفاده کرده که به این نهاد اجازه می دهد قراردادها را حین انجام کار با شرکت ها تنظیم کند. در چنین شرایطی، 11 شرکت همکار ناسا کار بر روی پیش نمونه های خود را آغاز می کنند و در حین کار، به مذاکره برای تنظیم مفاد قرارداد می پردازند.

ارسال فضانوردان به ماه

البته روش مذکور تا حدودی برای ناسا مشکل ساز خواهد بود و دست بالا را در تنظیم قراداد به شرکا خواهد داد؛ با این وجود برای رسیدن پروژه به زمان مقرر، فعلاً همین یک راه پیش روی مسئولین ناسا قرار دارد.

لازم به ذکر است که برای اجرای پروژه آرتمیس، ناسا باید پلتفرم پرتاب فضاپیمای SLS و همچنین کپسول اوریون خود را تکمیل کند که هردو مورد پیش از این با تأخیر در اجرا مواجه شده اند و باید دید که آیا به فرجه 2024 می رسند یا خیر.

گفتنی است ناسا تصمیم دارد در عصر جدید سفرهای فضایی، یک همکاری خصوصی-دولتی بین شرکت ها ایجاد کند و با استفاده از فناوری های شرکت هایی مانند اسپیس ایکس، در مدت زمان کوتاه تری به اهداف خود برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی