ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هزینه نگهداری تسلا مدل S با کارکرد 724 هزار کیلومتر چقدر است؟

پس از موفقیت تسلا در تولید اتومبیل های الکتریکی کارا و بهینه، صنعت خودرو اکنون با شتابی بسیار بالا به سمت چنین مدل هایی حرکت می کند. اما از آنجایی که تنها چند سال از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

پس از موفقیت تسلا در تولید اتومبیل های الکتریکی کارا و بهینه، صنعت خودرو اکنون با شتابی بسیار بالا به سمت چنین مدل هایی حرکت می کند. اما از آنجایی که تنها چند سال از عمر اتومبیل های برقی موجود سپری شده، اکثرشان کارکرد کمی دارند و هنوز مشخص نیست که در بلند مدت، هزینه نگهداری آنها تا چه حد می تواند باشد.

در بین خودروهای الکتریکی حاضر در خیابان های جهان، مدلی ملقب به eHawk وجود دارد که آن را از بقیه متمایز می کند. این خودرو که در حقیقت یک دستگاه تسلا مدل S ساخت سال 2015 است، به دلیل حضور در ناوگان تاکسی های برقی تسلوپ (Tesloop) در طول حیات کوتاه مدت خود بیش از 450 هزار مایل (معادل 724 هزار کیلومتر) مسافت را طی کرده و یکی از پرکارکردترین اتومبیل های برقی جهان به شمار می رود.

tesloop-tesla-model-s

شرکت مالک eHawk رکورد کارکرد 17 هزار مایل (معادل 27 هزار کیلومتر) مسافت در یک ماه را ثبت نموده و همواره از ایستگاه های سوپرشارژ برای پر کردن باتری خودرو استفاده کرده است.

پس از پیمودن این حجم از مسافت، eHawk چه در نمای ظاهری و چه در داخل کابین دچار استهلاک زیادی شده، با این حال کیفیت سواری آن هنوز در سطح خوبی قرار دارد.

حتما دوست دارید بدانید در این مدت چقدر هزینه صرف نگهداری از خودروی فوق شده است. آنطور که تسلوپ گزارش کرده تاکنون سه بخش اصلی eHawk یا همان تسلا مدل S تحت شرایط وارانتی و بطور رایگان تعویض شده که عبارتند از:

  • تعویض واحد محرکه جلو در کارکرد 36,404 مایل (معادل تقریبا 58 هزار کیلومتر)
  • تعویض باتری ولتاژ بالا در کارکرد 194,237 مایل (معادل تقریبا 312 هزار کیلومتر)
  • تعویض باتری ولتاژ بالا در کارکرد 324,044 مایل (معادل تقریبا 521 هزار کیلومتر)

به گفته تسلوپ پک باتری سومی که روی eHawk نصب شده، اینک کارکردی نزدیک به 126 هزار مایل (معادل تقریبا 202 هزار کیلومتر) دارد و به خاطر اینکه در پروفایل رانندگی تغییراتی داده شده، با شتاب کندتری کیفیت و میزان شارژدهی خود را از دست می دهد.

tesloop-tesla-model-s (1)

به غیر از تعویض قطعات مشمول وارانتی، هزینه هایی هم صرف سرویس های دوره ای شده اند که در زیر می توانید آنها را مشاهده فرمایید.

  • بازبینی های منظم: 12,782 دلار
  • تعمیرات عمومی: 14,823 دلار
  • کل هزینه ها: 27,604 دلار

اگر مبالغ پرداخت شده برای شارژ باتری را در نظر بگیریم، با رقم کلی 74,404 دلار روبرو می شویم. گزارش تسلوپ نشان می دهد که هر مایل حرکت با تسلا مدل S بدون در نظر گرفتن هزینه شارژ 0.07 دلار به مالک تحمیل می کند. با محاسبه هزینه شارژ و احتساب هزینه کلی 74,404 دلاری، این رقم به 0.19 دلار به ازای هر مایل حرکت افزایش پیدا می کند.

بد نیست اشاره کنیم بر اساس گزارش تسلوپ، شاسی بلند لوکس مرسدس بنز GLS و سدان لینکلن Town Car در هر مایل، به ترتیب هزینه ای برابر با 0.25 و 0.22 دلار دارند.

بنابراین شاید بتوان گفت که هزینه نگهداری تسلا مدل اس، چندان هم از خودروهای بنزینی متعارف کمتر نیست. به خصوص اگر قرار باشد خودروهای بنزینی اقتصادی تری نظیر محصولات فولکس واگن یا تویوتا را مد نظر قرار دهید، خواهید دید که ممکن است حتی معادله مذکور به نفع خودروهای بنزینی تغییر کند.

در واقع می توان اینطور اذعان کرد که هزینه تعویض باتری، نقش بسزایی در افزایش هزینه های نگهداری خودروهای برقی دارد و اگر برآورد ها در کوتاه مدت (قبل از به پایان رسیدن عمر باتری) انجام شود، قطعا برنده خودروهای برقی خواهند بود، اما چنانچه بررسی را در بلند مدت انجام دهید، این خودروهای بنزینی اقتصادی هستند که عملکرد مقرون به صرفه تری را ارائه می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی