ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدارگرد قمری
علمی

اولین قدم ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه؛ ساخت ایستگاه مدارگرد قمری آغاز شد

ناسا برای شروع پروژه ایجاد ایستگاه فضایی‌اش در ماه، قدم‌های اولیه را برداشته و با شرکت تکنولوژی فضایی «مکسار» برای ساخت یک دروازه مدارگرد قمری (Lunar Gateway) ، قراردادی به ارزش 375 میلیون دلار امضا ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

ناسا برای شروع پروژه ایجاد ایستگاه فضایی‌اش در ماه، قدم‌های اولیه را برداشته و با شرکت تکنولوژی فضایی «مکسار» برای ساخت یک دروازه مدارگرد قمری (Lunar Gateway) ، قراردادی به ارزش 375 میلیون دلار امضا کرده است.

ساخت این پایگاه بخش مهمی از ماموریت آرتمیس ناسا که برای سال 2024 و برای بازگرداندن انسان به ماه برنامه‌ریزی شده به شمار می‌رود. این مدارگرد قمری در واقع محلی برای اتصال ماه‌نوردهای با یا بدون سرنشین بوده و بعد از اتمام بخش‌های مختلف ماموریت فضانوردها، به عنوان پایگاهی برای آن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدارگرد قمری

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ناسا در حال ساخت یک ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار ماه باشد، با این حال «جیم برایدنستاین» رئیس ناسا این موضوع را رد کرده و گفته است:

قرار نیست یک ایستگاه فضایی دور ماه دایر کنیم. ملت ما خود را به ماه محدود نخواهد کرد و به همین خاطر قصد نداریم تمام منابع خود را برای انجام این کار به خدمت بگیریم. هدف نهایی ما سفر به مریخ است و نمی‌خواهیم در ماه متوقف شویم.

مکسار به عنوان اولین شریک عملیاتی ناسا در این پروژه، روی بخش مرتبط با نیروی محرکه و توان این ایستگاه مدارگرد کار می‌کند. این قسمت توان، قابلیت‌های مانوری، کنترل ارتفاع، سیستم‌های کنترلی و امکانات اتصال اولیه این ایستگاه را فراهم می‌کند.

شرکت‌های «بلو اوریجین» و «دریپر» برای طراحی و آماده سازی این بخش از فضاپیما به مکسار کمک می‌کنند. فعلا تاریخ پرواز آزمایشی این قسمت برای سال 2022 تنظیم شده و این فاز احتمالا 1 سال طول می‌کشد. بعد از اینکه فضاپیما تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت رسما به عنوان اولین بخش از مدارگرد قمری ناسا قابل بهره‌برداری خواهد بود.

طبق بیانیه‌ای که مکسار منتشر کرده، این شرکت قرار است طی 12 تا 18 ماه آینده یک راکت عملیاتی برای پرتاب این بخش به فضا انتخاب کند. از آنجایی که شرکت بلو اوریجین در این پروژه ایفای نقش می‌کند، گمانه‌زنی‌ها به این سمت سوق گرفته که احتمالا راکت New Glenn این شرکت کاندیدای محتملی برای انجام این ماموریت باشد، با این حال مکسار هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی