سایت مادربورد در گزارشی عجیب از دسترسی غیرمجاز کارکنان چندین بخش اسنپ چت به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران خبر داده است.

مادربورد در این گزارش با استناد به سخنان پرسنل قبلی و فعلی اسنپ چت مدعی شده که کارکنان از طریق از ابزاری به نام «اسنپ لیون» قادر به مشاهده شماره تماس، آدرس ایمیل،اطلاعات مکانی، تصاویر و ویدیوهای ذخیره شده کاربران بوده اند. میزان دقیق سوءاستفاده از این ابزار مشخص نیست اما به گفته یکی از کارکنان سابق به دفعات محدودی از آن استفاده شده است.

به دنبال انتشار این گزارش افشاگرانه، کمپانی اسنپ با انتشار بیانیه ای به اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران در اپ خود پراخته است:

تصور اینکه پرسنل از کاربران جاسوسی می کنند، بسیار آزاردهنده و کاملا نادرست است. حفظ حریم خصوصی مهمترین مساله در اسنپ است. ما حجم اندکی از داده ها را ذخیره می کنیم اما سیاست ها و کنترل های دقیقی را برای محدود کردن دسترسی کارکنان به این اطلاعات در نظر گرفته ایم. این محدودیت ها شامل داده های ذخیره شده در ابزارهای طراحی شده برای مراجع قانونی نیز می شود. هر نوع دسترسی غیرمجاز تخطی آشکار از استاندارهای کسب و کار  است و در صورت شناسایی به سرعت با آن برخورد می شود.

مادربورد در گزارش خود با چهار نفر از پرسنل سابق و یک کارمند فعلی این شرکت گفتگو کرده که وجود ابزار اسنپ لیون را تایید کرده اند. به گفته دو نفر از آنها چند سال قبل به صورت غیر مجاز از اسنپ لیون استفاده شده و مشخص نیست که در حال حاضر نیز چنین مساله ای روی داده یا خیر.

اسنپ چت

فارغ از وسعت و میزان سوءاستفاده از اسنپ لیون مساله مهم دسترسی راحت کارکنان بخش های مختلف به آن و بکارگیری این ابزار برای مسائل غیرمرتبطی نظیر مدیریت اسپم بوده است. وجود چنین ابزارهایی یا سوءاستفاده از آنها به اسنپ چت محدود نمی شود و سال قبل هم فیسبوک یکی از کارکنانش را به اتهام استفاده از داده های خصوصی یک زن اخراج کرد.

این مشکلات در حالی رخ می دهد که اغلب کاربران از وجود چنین ابزارهایی بی اطلاع بوده و به عدم دسترسی کارکنان این شرکت ها به اطلاعاتشان اطمینان دارند؛ با این حال وجود ابزارهایی نظیر لیون به بهانه ارائه اطلاعات به مراجع قانونی به معنی دسترسی همیشه افراد غیر مجاز به داده های شخصی کاربران تمام می شود.