ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپ فود
نرم افزار و اپلیکیشن

اسنپ‌ فود، چیلیوری و ریحون؛ کدام سرویس خدمت‌ رسانی بهتری دارد؟

اسنپ فود، چیلیوری یا ریحون؟ این سؤالی بود که هفته پیش از من پرسیده شد و بر خلاف تصور جواب محکم و قاطعی برایش نداشتم. البته چرا، اگر می‌خواستم تحت تأثیر تبلیغات جوابی بدهم یقینا ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

اسنپ فود، چیلیوری یا ریحون؟ این سؤالی بود که هفته پیش از من پرسیده شد و بر خلاف تصور جواب محکم و قاطعی برایش نداشتم. البته چرا، اگر می‌خواستم تحت تأثیر تبلیغات جوابی بدهم یقینا اسنپ فود اولین کلمه‌ای بود که از دهانم خارج می‌شد. اما آیا از این جواب صد در صد مطمئنم بودم؟

فکر نمی‌کنم. تجربه چندین سال تست اپلیکیشن‌های مختلف به من اثبات کرده که هیچ سرویسی خالی از عیب و ایراد نیست و خالی از عیب هم باقی نمی‌ماند، و نکته بعد این که سرویس‌های خدماتی، خصوصا اپلیکیشن‌های دلیوری غذا به مرور زمان «تغییر می‌کنند»، و این تغییرات معمولا مثبتند و قابل تأمل و البته نیازمند پیگیری.

همین موضوع بهانه‌ای شد برای نوشتن این مقاله؛ مقایسه‌‌ای بین اسنپ‌ فود، چیلیوری و ریحون تا عملکرد این سه سرویس را در موقعیت‌های کاملا یکسان مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که کدام یک طی این سال‌های فعالیت سیر تحولی موفقیت‌آمیزتری را پشت سر گذاشته‌اند. در ادامه تجربیاتم از این کار را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

تجربه کاربری، امکانات و فرآیند سفارش غذا

 

اسنپ فود
نمایی از صفحه خوشامدگویی سه اپلیکیشن

وقتی از یک سرویس دلیوری غذا صحبت می‌کنیم، تمام بحث‌ها پیرامون رسیدن غذا از نقطه A (رستوران) به نقطه B (مشتری) نیست. بلکه «نحوه دسترسی به رستوران‌ها» و امکانات «سفارش غذا» هم عوامل مهمی هستند که در کنار هم «تجربه کاربری» شما را رقم می‌زنند، که می‌تواند بسته به موقعیت خوب یا بد باشد. و این دقیقا همان مسئله‌ای بود که قبل از مقایسه فرآیند دلیوری سه اپلیکیشن تصمیم گرفتم رویشان دست بگذارم.

در نگاه کلی هر سه اپ رابط کاربری خوب و مناسبی دارند

در یک نگاه گذرا و کلی هر سه اپلیکیشن رابط کاربری خوب و مناسبی دارند. فقط تفاوت‌های ریز و کوچک است که باعث می‌شود یکی را «خوب» و آن یکی را «بهتر» توصیف کنیم. بگذارید مثال کار را برایتان از صفحه خانگی اسنپ فود، چیلیوری و ریحون بزنم که می‌تواند ویترینی از نقاط قوت و ضعف هر کدام باشد تا بتوانید به قضاوت خوبی در موردشان برسید.

اسنپ فود
صفحه خانگی اسنپ فود، چیلیوری و ریحون

بعد از فرآیند ثبت نام وارد صفحه اصلی می‌شوید. اینجا به سه رویکرد متفاوت در طراحی تجربه کاربری بر خواهید خورد. ریحون تصمیم گرفته که خیلی سریع شما را به مقصودتان برساند و خیلی خودش را درگیر جزئیاتی مثل پیشنهادات ویژه و ... نکرده. برای همین از همان ابتدای کار فهرستی ساده و عمودی از رستوران‌ها را برایتان به نمایش می‌گذارد.

شاید در بهترین حالت بتوان تجربه کاربری ریحون را «معمولی» توصیف کرد

ساده و قابل درک است، اما وقتی بنا بر مقایسه داریم شاید بتوان صفت «ناکافی» را هم به سایر ویژگی‌هایش اضافه کرد. با این که مینیمالیسم به کار رفته در طراحی محیط ریحون را شخصا ستایش می‌کنم (چرا که اصلا منوهای شلوغ و در هم را دوست ندارم) اما فیلترهای جستجو آنقدری نیستند که به عنوان یک مشتری بتوانند رضایتم را جلب کنند. ریحون فیلترهای جستجو را بر اساس امتیاز، فاصله با رستوران و المان‌هایی مثل تخفیف داشتن، باز یا بسته بودن یا جدید بودن طراحی کرده که در مقایسه با اسنپ فود و چیلیوری خیلی پخته و کافی به نظر نمی‌رسند.

اسنپ فود
منو و اطلاعات یک رستوران در اپلیکیشن ریحون

این خامی را در چینش منوی رستوران‌ها هم می‌بینید. ریحون هر چه یک رستوران دارد را در یک ستون عمودی ارائه می‌کند. این یعنی مثلا برای رسیدن به دسته «نوشیدنی» یا «سالاد» باید به طور دستی تا انتهای صفحه سوایپ کنید و میانبری برای دسترسی سریع‌تر به این موارد ندارید. نکته بعد این که هنوز امکان جستجو بر اساس «نوع غذا» را در ریحون نمی‌بینیم. با این اوصاف و باز هم تأکید می‌کنم، وقتی بنا بر مقایسه داریم شاید در بهترین حالت بتوان تجربه کاربری ریحون را «معمولی» توصیف کرد.

اسنپ فود
منو و اطلاعات یک رستوران در اپلیکیشن چیلیوری

اوضاع اما در چیلیوری بهتر است. از همان صفحه اصلی، با محیط خوش رنگ و لعابی مواجهید که هم امکان انتخاب سریع آدرس و هم جستجو بر اساس نام رستوران یا نوع غذا در اختیارتان قرار می‌گیرد. فیلترهای جستجو هم وضعیت بهتری دارند. مثلا فیلترهای شاخصی مثل تفکیک کردن نتایج بر حسب «زمان ارسال» یا جستجو بر اساس «سطح اقتصادی» رستوران می‌توانند خیلی کمک‌کننده باشند.

فیلترهای جستجو در چیلیوری وضعیت بهتری دارند

آیتم‌ها در چیلیوری هم چینش و هم رنگ‌آمیزی بهتری دارند. بر خلاف ریحون نه فقط تب‌های میانبر برای دسترسی سریع به انواع غذاهای هر رستوران را دارید، بلکه می‌توانید در منوی هر رستوران جستجو هم بکنید، مثلا کلمه «قرمه سبزی». چیزی که در حال حاضر اسنپ فود هم آن را ندارد. تمام این‌ موارد در کنار هم باعث می‌شوند که به عنوان یک مشتری و در مقایسه با ریحون احساس بهتری از حضور در چیلیوری داشته باشم.

اسنپ فود
منو و اطلاعات یک رستوران در اپلیکیشن اسنپ فود

اسنپ فود هم عملکرد مناسبی دارد. بعد از ارائه به‌روزرسانی مهمی که قبلا آن را در دیجیاتو مفصل بررسی کردیم، تحولات بسیار خوبی در این اپلیکیشن شکل گرفت که سیستم جستجوی یکپارچه، الگوریتم‌های تطبیق‌پذیر برای ارائه پیشنهادات خصوصی و زمانبندی سفارش غذا از جمله آن‌ها بودند. همچنین یکی از مزایای دیگر استفاده از اسنپ فود امکان سفارش از رستوران‌های اختصاصی است که فقط با این سرویس همکاری می‌کنند. همه این‌ها در کنار رابط کاربری خوب دلایلی هستند که اسنپ فود را جزو اپلیکیشن‌های کامل دلیوری غذا بدانیم.

اسنپ فود
مقایسه فیلترهای جستجوی سه اپلیکیشن. اسنپ فود و چیلیوری امکانات بهتری دارند.

اما در کل به عنوان یک مشتری، تجربه کاربری هر سه اپلیکیشن را قابل قبول می‌دانم. هر چند نمی‌توانم منکر آن شوم که اسنپ فود و چیلیوری در این زمینه به مراتب عملکرد بهتری داشته‌اند و تصور می‌کنم سلیقه کاربر در انتخاب برتری یکی بر دیگری هم نقش بسیار مهمی دارد. اگر سلیقه‌تان جزئیات خیلی زیاد و منوهای تو در تو را نمی‌پسندد، احتمالا چیلیوری را با محیط ساده‌ترش به اسنپ فود ترجیح بدهید. اما شکی نیست که هر دو اپلیکیشن در زمینه تجربه کاربری عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارند.

ثبت سفارش، پشتیبانی و تحویل غذا

 

اسنپ فود
نمایی از صفحه اطلاع‌رسانی وضعیت سفارش در سه اپلیکیشن

اما برسیم به اصل مطلب و دلیل انجام این مقایسه: این که غذا چطور تحویل‌تان داده می‌شود؟ برای بررسی این موضوع، تصمیم گرفتم به طور همزمان سفارشم را در هر سه سرویس ثبت کنم؛ یک غذای مشابه از رستورانی که در هر سه سرویس مشترک باشد. ریحون در همین مرحله به طرز عجیبی قافیه را باخت!

ریحون در همان ابتدا به طرز عجیبی قافیه را باخت!

نکته اول اینکه سفارش در ماه رمضان ثبت شد، اما بعد از اذان مغرب. این یعنی محدودیتی که بعضی رستوران‌ها در گرفتن سفارش قبل از اذان دارند دیگر نباید وجود داشته باشد. اما در کمال تعجب این محدودیت برای ریحون برداشته نشد و منوی ویژه رمضان پیش رویم قرار گرفت که فقط شامل غذاهای آماده یا به اصطلاح سرد می‌شود. برای انجام مقایسه، به ناچار سالاد اولویه را انتخاب کردم که اتفاق عجیب بعدی هم پیش آمد.

در حالی که سفارشم در اسنپ فود و چیلیوری از رستوران آرمنیا با موفقیت به ثبت رسید، واحد پشتیبانی ریحون چند دقیقه بعد به خاطر «مشکلی که از سمت رستوران پیش آمده!» سفارشم را لغو کرد. البته که نمی‌شود فقط با همین اتفاق قضاوت قاطعی در مورد ریحون داشت، اما حداقل انتظار داشتم در شرایط مشابه سفارشم لغو نشود. طبیعتا وقتی چیلیوری و اسنپ فود از سمت رستوران مشکلی نداشتند، دیگر عذر و بهانه‌ای برای ریحون باقی نمی‌‌ماند.

اما فارغ از مشکلی که پیش آمد، زمانی که گرسنه باشید و در انتظار رسیدن غذا دقیقه‌ها که هیچ، ثانیه‌ها هم برایتان اهمیت پیدا می‌کنند. پس نتیجه مقایسه چیلیوری و اسنپ فود در این مرحله می‌توانست بسیار حساس باشد. در مقایسه‌ای که انجام دادم نتایج جالبی بدست آمد.

سفارش چیلیوری ده دقیقه زودتر از اسنپ فود رسید

سفارش چیلیوری (با پیک ویژه موتوچیلی) ده دقیقه زودتر از اسنپ فود (با پیک ویژه اسنپ اکسپرس) به دستم رسید و این که بلافاصله بعد از ثبت سفارش، امکان چت زنده با تیم پشتیبانی هم در اختیارم قرار داده شد؛ نیازی که اسنپ فود معمولا با تماس تلفنی آن را برطرف می‌کند که همیشه و همه‌جا گزینه مناسبی نیست، خصوصا وقتی در جایی باشید که مجالی برای صحبت تلفنی وجود نداشته باشد.

جالب این که چیلیوری در اطلاع‌رسانی آماده شدن غذا هم عملکرد بهتری داشت. در اسنپ فود با ثبت سفارش، تحت هر شرایطی یک تایمر یک ساعته جلویتان قرار می‌گیرد که در صورت تأخیر در تحویل، مجددا به زمانش اضافه می‌شود. ولی در چیلیوری به محض آماده شدن غذا در رستوران و «تحویل به پیک»، صفحه تایمر متوقف شده و با «پیامک» به اطلاع شما می‌رسد که غذا برای تحویل ارسال شده.

البته اسنپ‌فود هم اطلاع‌رسانی پیامکی دارد، اما به اندازه چیلیوری کامل و پرجزئیات نیست. همین مزیت سبب شد که در این تست مقایسه‌ای، چیلیوری بتواند در جلب رضایت من به عنوان مشتری عملکرد موفقیت‌آمیزتری داشته باشد.

جمع بندی و حرف پایانی

 

اسنپ فود

از نتایجی که بدست آمد، مطمئنا پیداست که ریحون چه از نظر امکانات و چه خدمات دلیوری در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. اما قضاوت در مورد چیلیوری و اسنپ فود کمی سخت‌تر است.

از یک طرف نمی‌توان منکر آن شد که اسنپ فود همچنان از نظر امکانات فنی، کامل‌ترین امکانات را ارائه می‌دهد . اما چیلیوری اگر از اسنپ فود بهتر نباشد، چیزی از آن کم ندارد. اگر وجود یک سری تفاوت‌های کوچک را نادیده بگیریم، احتمالا بتوان تجربه کاربری در این دو اپلیکیشن را تقریبا همسنگ و هم‌تراز توصیف کرد.

اگر وجود تفاوت‌های کوچک را نادیده بگیریم، احتمالا بتوان تجربه کاربری اسنپ فود و چیلیوری را همسنگ و هم‌تراز توصیف کرد

اما در زمینه دلیوری غذا، حداقل در تستی که در یک روز تصادفی اما شرایطی یکسان انجام گرفت چیلیوری عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش گذاشت. این موضوع اگر چه نمی‌تواند به تنهایی چیلیوری را به برنده این مقایسه تبدیل کند، اما می‌تواند به این معنا باشد که اسنپ فود دیگر مثل گذشته برتری مطلق ندارد و سایه بزرگ چیلیوری را به دنبال خود می‌بیند.

البته یکی دیگر از فاکتورهای مهم مقایسه میان سرویس‌های دلیوری غذا، تعداد رستوران های در حال پوشش است. اگر چه آمار و ارقام کاملی از این موضوع در دست نیست ولی با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که اسنپ فود در حال حاضر رستوران‌های بیشتری را پوشش می دهد. اینجا این سؤال مطرح می شود که چرا چیلیوری علیرغم داشتن امکانات زیرساختی و فنی مناسب، در زمینه تنوع بخشیدن به رستوران‌ها اقدامی جدی را صورت نداده است؟

اینجاست که نظر و تجربیات شما کاربران استفاده کننده از هر سه سرویس، بیشتر از هر چیز می‌تواند به تکمیل این مقاله کمک کند. شما چه نظری دارید؟ در شهر محل زندگی شما کدام سرویس عملکرد بهتری دارد و خدمات باکیفیت‌تری به مشتریانش ارائه می‌کند؟ ما را از تجربیات‌تان و نظرات‌تان محروم نگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۵ خرداد ۱۳۹۸

    آقا چنگال رو هم مقایسه میکردید . خیلی ادعاش میشه

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۵ خرداد ۱۳۹۸

      تو مقالات بعدی حتما. ممنون از پیشنهادت.

  • mohammad_reza_hosseini_pur
    mohammad_reza_hosseini_pur | ۴ خرداد ۱۳۹۸

    من از هر سه برنامه استفاده کردم
    از اسنپ فود بیشتر سفارش دادم چون تو شهرهای بیشتری بود
    ولی از چلیوری خیلی راضی ترم چون هم زودتر میرسید هم تخفیف های بهتری داشت و خیلی هم کم پیش میومد سفارش رو کنسل کنه
    اما تو تهران و یزد که من بودم اسنپ فود تو بازه یه هفته ای که من بالای 10 15 بار سفارش دادم
    تو دو سه مورد بعد از بیست دقیقه گفت قیمت افزایش پیدا کرده
    و شاید هم چهار یا پنج بارش هم سفارش رو لغو و جایگزین کرد
    که زیاد خوشم نیومد
    ? ? ? ? ?

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۴ خرداد ۱۳۹۸

    برای اینکه فیلتر جستجو اسنپ فود رو امتحان کنین کافیه شهرو بذارین مشهد ادرستونم میدون کوثر بزنین.بعد تو لیست رستورانا سرچ‌کنین باقالی پلو با گوشت فقط براتون نوشابه زرد میاره?

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۴ خرداد ۱۳۹۸

    چیلیوری رو قبول دارم چون با بسته ،vip ک داره معلومه به مشتری احترام میذاره خیلی وقتا هم شده بخاطر اینکه مشکلی تو لغو سفارش بوجود اومده تخفیف داده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی