ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گردشی در پارادایس هاب: می‌خواهیم فرهنگ فضای کار اشتراکی را فراگیر کنیم

اتوبان ارتش را که به سمت آجودانیه می‌روید باید قبل از رسیدن به میدان اراج نیش ترمزی کنید و به راست برانید تا با یک دروازه روبرو شوید. بعد از گذر از این دروازه وارد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

اتوبان ارتش را که به سمت آجودانیه می‌روید باید قبل از رسیدن به میدان اراج نیش ترمزی کنید و به راست برانید تا با یک دروازه روبرو شوید. بعد از گذر از این دروازه وارد به یک جاده نسبتا طولانی سرسبز که دور تا دورش را درخت احاطه کرده می‌رسید؛ جایی که دقیقاً می‌توانید هوای آلوده تهران را فراموش کنید.

صدای پرنده‌ها به گوش می‌رسد و اگر با کنجکاوی به لابه‌لای شاخه‌های درخت‌ها نگاه کنید، ممکن است شانس دیدن یک دارکوب را هم پیدا کنید. بعد از رد کردن این جاده و رسیدن به یک میدان آبی، دست راست‌تان لوگوی پارادایس هاب چشمک می‌زند؛ لوگویی که با نزدیک شدن به آن می‌توانید وارد یکی از زیباترین فضاهای کار اشتراکی ایران شوید.

پارادایس هاب

تلفیقی از معماری مدرن و فضای بومی در داخل پارادایس هاب به چشم می‌خورد که تقریبا هر شخص ایرانی را به وجد می‌آورد. شیک بودن در اینجا مصادف با کپی برداری از ادارات و شرکت‌های مدرن و بزرگ خارجی نیست و رنگ و بوی ایرانی اصیل و خاصی داخل محوطه فضای کار اشتراکی دیده می‌شود.

از همان ابتدا که وارد فضای کار اشتراکی پارادایس هاب می‌شوید با سماور و چایی و بوفه‌ای برخورد می‌کنید که آن هم محصولات بومی و داخلی بیشتری نسبت به کالاهای خارجی دارد؛ محصولاتی که بیشتر آن با تلاش استارت‌آپ «باسلام» (که دفتر کوچکی در پارادایس هاب دارند) از سرتاسر ایران مهیا شده است.

برکات یک فضای کار اشتراکی خوب

«محمد تقی کریمی» هم‌بنیان‌گذار و راهبر ارشد برند پارادایس هاب، وظایف مختلفی از جمله ارتباط با استارتاپ‌ها به صورت انفرادی و جذب آن‌ها برای مشارکت و یا حمایت از آن‌ها، طراحی هویت استراتژیک برند و زیر ساخت‌های جهت اصالت بخشی و توسعه کسب و کار و رفع موانع و ضعف‌های سازمانی را برعهده دارد. همچنین مسایلی از قبیل جذب پارتنرها و شرکای استراتژیک جهت تسهیل فرآیند‌ها و فرهنگ سازی برای عموم نیز بر عهده اوست. او در بازدید از فضای پارادایس هاب با من همسفر می‌شود و از طبیعت ناب این فضا برایم می‌گوید؛ کریمی خودش عاشق طبیعت و حیوانات است و حتی استارت آپی به نام «پرنده بان» دارد که برای حمایت از پرندگان مدت‌ها پیش راه‌اندازی کرده است.او درباره ماهیت پارادایس هاب به دیجیاتو می‌گوید:

«بهره برداری از این باغ با موسسه دانش بنیان برکت بوده و مدیریت باغ به پارادایس هاب رسیده است. در این باغ فعلا سه ساختمان برای فضای اشتراکی وجود دارد و به زودی چند مکان دیگر مانند یک فضای برگزاری مراسم پانصد نفره و یک فضای آموزشی هفتاد نفره در آن احداث می‌شود. قصد داریم تیم‌های تخصصی را یکجا استقرار کنیم تا بتوانند با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند.»

پارادایس هاب
فضای کاری پارادایس در تمام طول هفته دایر است و از صبح تا شب فعال است اما هنوز ۲۴ ساعته نشده است؛ موضوعی که شاید به زودی در برخی شعبات تحقق بیابد.

۱۵ تیم و چندین نفر فریلنسر در پارادایس هاب بلوار ارتش مستقر هستند. شعبات چهار راه ولیعصر و دانشگاه علوم و تحقیقات نیز اخیرا راه افتاده. کریمی می‌گوید: «شعبه علوم و تحقیقات با یک تفاهمنامه بین ما و این دانشگاه که حاصل مذاکرات و صحبت های آقای حافظی با این مجموعه بوده، در حال احداث است و استفاده از آن بزودی برای همه عموم امکان پذیر است. هزینه های فراهم کردن تجهیزات شعبه هم بر عهده مجموعه ما بوده ولی کارهای اجرایی بر عهده دانشگاه آزاد است.»

کریمی دغدغه و حس حال مردم برایش مهم است؛ پدرش شرکت نفتی است اما خودش از مزایای این موضوع چندان استفاده نکرده اما دوست دارد که تمامی جوانان استارت آپی مثل شرکت نفتی‌ها بتوانند با تمام سازمان‌ها رابطه داشته باشند. او حتی به چندین بیمارستان سر زده تا بتواند قراردادی بین اعضای پارادایس هاب و آنها ببندد تا اعضا بتوانند در هنگام اضطرار با خیال آسوده به بیمارستان سر بزنند و نگران پرداخت هزینه‌ها به طور یکجا و درجا نباشند. با رستوران‌های شیک هم صحبت کرده تا اعضا بتوانند در روزهایی خاص تخفیف بگیرند و تیم‌ها بتوانند جلسات کاری و اداری خود را به بهترین نحو برگزار کنند. او کارش را از «پرس تی وی» شروع کرده و بعد از سال ۹۲ وارد اکوسیستم استارت آپی شده؛ از آواتک شروع کرده و در دوران طلایی این شتاب‌دهنده حضور داشته است. می‌گوید فعالیت استارت آپی فعلا منجر به پولدار شدن نخواهد شد و باور دارد که باید بتواند برای اکوسیستم استارت آپی ایران کاری انجام دهد.

کریمی می‌گوید شرکت دانش بنیان برکت به این علت وارد حوزه فضای کار اشتراکی شده که بتواند به رشد اکوسیستم کمک کند:

«برکت دوست دارد به عنوان یک سازمان خصولتی، وارد فضاهایی شود که بخش خصوصی توان وارد شدن به آن را ندارد. برکت قصد دارد زیرساخت کشور در زمینه فناوری را با کمک جوانان استارت آپی قوی کند. این مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری، روی سرمایه‌گذاری‌های خود حساس است و روی تیم‌های قوی و قدر سرمایه‌گذاری می‌کند و نمونه موفق آن تا امروز استارت‌آپ «باسلام» است که توانسته به معنای واقعی کلمه کارآفرینی کند.»

پارادایس هاب
اینجا فضایی است آموزشی و طراحی آن به نوعی است که تعامل بین حضار بیشتر باشد. در اینجا جلسات مختلف تیم‌ها هم برگزار شده و فضای آن بسیار دوست داشتنی است. گفتنیست این فضا به تمامی مجموعه‌های داخل و خارج پارادایس هاب برای برگزاری رویدادهای آموزشی کرایه داده می‌شود و اگر کلاس مذکور نوآورانه و مفید هم باشد، ممکن است هزینه‌ای بابت برگزاری کلاس دریافت نشود. در حال حاضر مجموعه‌هایی مثل چرخ و نکست از این فضا برای کار خود استفاده می‌کنند.

پارادیس هاب جدا از سرمایه‌گذاری در برخی مواقع نقش شتاب‌دهی را هم ایفا کرده است. همچنین در تمامی دیزاین مجموعه سعی شده که فضا طوری باشد که ارتباطات بیشتر بین اعضا صورت بگیرد چرا که تیم پارادایس هاب معتقد است تیم‌های فنی استارت آپی باید روابط عمومی بسیار قوی‌تری داشته باشند.

در صورت تمایل خود استارت‌آپ‌ها، آنها می‌توانند در ماه مشاوره‌های حقوقی و حسابداری از سوی پارادایس هاب دریافت کنند.

خود کریمی با اینکه در زمان‌های دور برنامه نویس و هکر قدری بوده و بعد از یک چرخش درازمدت حالا در حوزه برندینگ و مارکتینگ فعالیت ویژه‌ای دارد ولی برخلاف اکثر افراد فنی-کامپیوتری از شم روابط عمومی قوی برخوردار است و باور دارد که این فن را باید به دیگر فعالان استارت آپی نیز آموخت. روابط عمومی او به حدی سازنده و قوی است که توانسته با برخی مجموعه‌های بزرگ همچون بومرنگ، ابرآروان و یکتانت قرارداد ببندد از سی تا هشتاد درصد تخفیف خدمات برای نیروهای مستقر در پارادایس هاب از آنها دریافت کند.

قیمت‌ها در پارادایس هاب به نحوی تعیین شده که تیم‌ها بتوانند از خدمات استفاده کنند. آن قابلیت مذاکره‌ای که در داخل بنیانگذاران نهفته در اجاره دفتر از پارادایس هاب هم نهفته و تیم‌ها می‌توانند بسته به استعداد خود، خدماتی را برای مجموعه انجام دهند و تخفیفهایی روی فاکتورشان بگیرند. پارادایس هاب همچنین برای تیم‌هایی که کار خلاقانه انجام دهند و ایده جذاب و نابی داشته باشند، تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرد؛ مانند مجموعه وینداد که هم‌اکنون از ۳۵ درصد تخفیف خدمات مجموعه برخوردار شده است.کریمی می‌گوید وبلاگ پارادایس هاب و کلاس‌های آموزشی این مجموعه برای اعضا سعی دارند فرهنگ فضای کار اشتراکی را بیشتر و بیشتر در کشور توسعه ببخشند و تیم‌ها را با چنین فضاهایی آشنا کنند. بلاگ آموزشی مجموعه جزو ایده‌های کریمی بوده و خودش به آن خیلی اهمیت می‌دهد چرا که این خصوصیت میل به آموزش از نوجوانی همراه اوست. کریمی همیشه دوست دارد به دیگران آموزش دهد و خودش هم از آنها یاد بگیرد:

«رشد تیم‌های استارت آپی و توسعه فضاهای کاری در کشور با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. باور دارم که کسب‌وکارهای نوپا در فضای کار اشتراکی بهتر می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند و از آنسو رابطه و تبادل اطلاعات و شبکه سازی بین تیم‌های استارت آپی می‌تواند باعث شتابدهی در کار این تیم‌ها شود. تعامل شکل گرفته در فضای کار اشتراکی حیرت انگیز است و هر کس نت‌ورکی برای خودش دارد که گرد شدن این افراد در کنار هم یک جامعه بزرگ استارت آپی را می‌آفریند. ناگفته نماند که افراد باید بلد باشند از شبکه‌سازی‌های خود استفاده کنند و باور دارم که در فضای اشتراکی بهتر می‌توان این فن را یاد گرفت.»

 رابطه دولت و فضای کار اشتراکی

پارادایس هاب

»حامد حافظی» هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پارادایس هاب بیشتر حول انعقاد قراردادهای دولتی، مذاکرات، رسیدگی به امور شرکت، جذب سرمایه برای گسترش پارادایس، مذاکره با دانشگاه‌ها فعالیت دارد. او معتقد است تیم مهم‌ترین رکن یک استارت آپ به شمار می‌رود و ایده و سرمایه در مراحل بعدی قرار دارند: «تیم خوب اگر گرد هم جمع شوند، می‌توانند استارت آپ را به جلو پیش ببرند.»

پارادایس هاب
حافظی مکانیک شریف خوانده و الان اواخر دوره MBA سپری می‌کند. او کارهای خلاقانه‌ای در چند سال گذشته در شرکت‌های لوازم خانگی انجام داده و سپس به بانک‌ها سر زده و ایده جدیدی را در آنجا پیاده سازی کرده است. او اما همیشه آرزوی فعالیت در زمینه گردشگری سلامت داشته و با اینکه در این حوزه به مدت نزدیک به دو سال، مطالعات و کارهای زیادی هم انجام داده، ولی در نهایت تصمیم گرفته که پارادایس هاب را مدیریت کند و به این آرزو در کنار کارهایش نیم‌نگاهی داشته باشد.

حافظی می‌گوید کار در فضای اشتراکی را به این دلیل انتخاب کرده چون باور دارد این فضاها می‌توانند باعث رشد و موفقیت بقیه تیم‌ها شوند و این حس، حس خوبی است:

»مذاکره با تیم‌های دولتی کمی سخت‌تر است و قلق خودش را دارد. با تیم‌های دولتی باید با صبر و طمانینه وارد مذاکره شد و ناامید نشد. مذاکره با دولتی‌ها به کندی پیش می‌رود و اصلا جنب و جوش استارت آپی در آنها نیست، پس باید خودتان دائما پیگیر باشید و از این پیگیری هم دست نکشید. دولتی‌ها تمایل به همکاری دارند ولی به علت سیستم کاری‌ و اتوماسیون اداری‌شان، این روند کمی بیش از حد طول می‌کشد. کفش‌های آهنین خود را پا کنید و استقامت داشته باشید؛ این درسی است که به تمام تیم‌های حاضر در اینجا حین مذاکره با دولتی‌ها هم می‌گویم.»

حافظی می‌گوید ارتباط شرکت دانش بنیان برکت با دولتی‌ها در برخی مواقع برایشان بهتر تمام شده و در برخی مواقع بدتر اما در کل این موضوع توانسته در جاهایی به روند مذاکرات با دولتی‌ها تسریع ببخشد.

تغییر فرهنگ استارت آپی

پارادایس هاب

»محمدرضا آبنیکی» هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیات پارادیس هاب است و مسئولیت تمام امور اجرایی و خرید و فروش و تجهیز شعب، پیگیری امور مالی و پرداختی بین سرمایه‌گذار و پارادایس هاب را بر عهده دارد.

آبنیکی پیشینه استارت آپی دارد و چندین مجموعه را نیز هدایت کرده است. یکی از ایده‌هایی که آبنیکی داشته چیزی شبیه به پلتفرم آچاره بوده، البته در ابعادی بسیار گسترده‌تر که متاسفانه به دلیل پیدا نکردن سرمایه، طرح به مرحله اجرایی نرسید. او دانش آموخته دانشگاه شریف است و کارهای بازاریابی و مدیر مالی را نیز در رزومه خود دارد.

او باور دارد که آنها برای جا افتادن فضای کار اشتراکی زحمت زیادی کشیده‌اند. آنها توانستند با مشاورین حقوقی قدری همکاری کنند تا بتوانند برخی از مشکلات استارت آپها را پیش مدیران دولتی حل کنند. به عنوان مثال مراکز بیمه و مالیاتی که به پارادایس هاب می‌آیند متوجه شدند که یک میز هم می‌تواند نقش شرکت فرد را ایفا کند:

»بازرس بیمه کاملا متوجه است که شرکت‌ها می‌توانند در محل کار اشتراکی فقط یک میز باشند و پارادایس هاب برای مجموعه خود بیست کد پستی جداگانه‌ای نیز تعبیه کرده است. امید داریم روزی بتوانیم همین مرحله تغییر اکوسیستم را برای فریلنسرها هم داشته باشیم و مدیران دولتی کاملا با مراکز کار اشتراکی آشنا شوند. 

آبنیکی می‌گوید این مسیر را برای اکوسیستم استارت آپی پیش می‌روند تا بتوانند آن را به جایگاه ویژه‌ای برسانند. او تاکید دارد که مجموعه آنها دیگر فضاهای کار اشتراکی را به چشم رقیب نمی‌بینند و باور دارند که باید با یک تفاهم، همکاری خوبی با این مجموعه‌ها پیدا کنند: «نیاز داریم تا فضای کار اشتراکی را در ایران به یک مفهوم کامل و درست برسانیم.»

مدیر ارشد عملیات پارادیس هاب همچنین معتقد است که تیم آنها می‌خواهد به بزرگترین تیم محل کار اشتراکی ایران تبدیل شود و فعلا هدفشان پرداخت به ارزش افزوده‌هایی است که به اکوسیستم استارت آپی می‌خواهند وارد کنند: «بیشتر از کسب درآمد دنبال ایجاد فرهنگ محل کار اشتراکی هستیم. البته این حرف به آن معنا نیست که سرمایه مالی بی‌انتهایی داریم، ما هم یک مبلغی به عنوان بودجه داریم و می‌خواهیم با ایجاد شعبات گوناگون درآمدزایی داشته باشیم. سعی کردیم قیمت‌های منصفانه و منطقی داشته باشیم.»

آبنیکی می‌گوید آنها صحبت‌هایی با O Space کردند و قصد همکاری‌هایی بین‌المللی دارند: «با کشور ترکیه هم صحبت کردیم.» اصولا اینطور که به نظر می‌رسد پارادایس هاب قصد ارز آوری به داخل کشور را دارد و دوست دارد که بتواند در سطح جهانی فعالیت کند؛ مدیران این مجموعه می‌گویند که همین الان هم قادر به کار در کشورهای دیگر هستند ولی باید درباره ساز و کار هر کشوری درست تحقیق و تفحص کنند.

شعبه علوم و تحقیقات (با نام باغ دانش) دفاتر کوچک زیادی دارد اما شعبه بلوار ارتش بیشتر شامل میز و صندلی‌های مجهز است و تعداد دفاتر اختصاصی‌اش زیاد نیست. شعبه چهار راه ولیعصر (با نام باغ پژوهش) نیز در مرکز شهر قرار دارد و تیم های دانشجویی زیادی را به سمت خود کشانده است.

پارادیس هابی‌ها معتقدند که تحریم‌ها مانع از فعالیت آنها در هیچ کشوری ولو آمریکا نخواهند شد چرا که می‌توانند با نام برندی دیگر در هر کشوری فعالیت کنند و موضوع اصلی در حال حاضر تحقیقاتی است که تیم انجام می‌دهد تا ببیند فعالیت در کدام کشورها بهتر و راحت‌تر خواهد بود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • yasini
    yasini | ۵ خرداد ۱۳۹۸

    مطالبی که گفته شده قابل تحسینه اما نکته ی جا مانده قیمت به نظر من وحشتناک گرون هر صندلی توی پارادایس هستش که هر تیمی نمیتونه متقبلش بشه

  • molavy
    molavy | ۵ خرداد ۱۳۹۸

    وا خدا... چه خوشگله

  • vahed
    vahed | ۵ خرداد ۱۳۹۸

    خدا وکیلی کل مملکت جمع شده تو تهران ، بعد جالبش اینجاس که تهرانی های عزیز برای شهرای دیگه تاسف میخورن که مثلا سیستان بلوچستان خیلی محرومه و از این حرفا ، واقعا متاسفم برای این شرایط که همه چی کاملا بصورت ناعادلانه تقسیم شده و شهرای دیگه هیچ سهمی ازش ندارن، لعنت به این زندگی که تو این کشور اتفاق افتاد لعنتتتت.

    • vahid kheradmand
      vahid kheradmand | ۵ خرداد ۱۳۹۸

      هر کسی سرمایه اش رو جایی می بره که پولش چند برابر برگرده

مطالب پیشنهادی