ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی A50؛ قهرمان جدید میان رده ها

خانواده میان رده های پریمیوم سامسونگ گلکسی A همیشه از محبوب ترین گوشی های بازار جهانی و داخلی محسوب می شوند. شرکت کره ای طی سال های اخیر تغییرات زیادی را روی این خانواده اعمال ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

خانواده میان رده های پریمیوم سامسونگ گلکسی A همیشه از محبوب ترین گوشی های بازار جهانی و داخلی محسوب می شوند. شرکت کره ای طی سال های اخیر تغییرات زیادی را روی این خانواده اعمال کرده و حالا در سال 2019 شاهد نسل جدیدی از آنها با شماره های دورقمی هستیم. در حال حاضر کهکشانی های A10 و A20 و A30 و A40 و A50 و A70 و A80 به شکل رسمی معرفی شده اند و اینکه چه بلایی سر گلکسی A60 آمده را نمی دانیم. در این مطلب می خواهیم عضو میانی این خانواده یعنی گلکسی A50 را بررسی کنیم.

میان رده های سامسونگ امسال با نمایشگرهای سوپر امولد و دوربین های حرفه ای شناخته می شوند. گلکسی A50 هم چنین وضعیتی دارد، اما دیگر خبری از بدنه تمام فلزی یا شیشه ای و مقاومت در برابر آب نیست و جای آنها را ناچ قطره ای و دوربین های چندگانه گرفته اند. در ادامه مشخصات اصلی این گوشی را مرور می کنیم:

  • بدنه و فریم پلاستیکی
  • نمایشگر 6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس
  • چیپست اگزینوس 9610 با پردازنده 8 هسته ای
  • 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم
  • 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه گانه (5+8+25 مگاپیکسلی)
  • دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی
  • اندروید 9 پای
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • وزن 166 گرم
  • قیمت جهانی 350 یورو

سامسونگ گلکسی A50 با ترکیب سخت افزار مناسب، نمایشگر با کیفیت، طراحی زیبا و دوربین های حرفه ای می تواند یکی از شایسته ترین میان رده های بازار باشد، اما قیمتش کمی بالاتر از رقبای چینی به نظر می رسد. در ادامه با بررسی گلکسی A50 با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ برای توصیف متریال مورد استفاده در میان رده های جدیدش از اصطلاح 3D Glasstic استفاده کرده که تقریباً تمام ویژگی های فیزیکی این دستگاه را شرح می دهد. 3D به افکت رنگی پشت این دستگاه اشاره می کند که رنگ آمیزی اش با دقت خاصی انجام شده و با اکثر دستگاه های عرضه شده توسط سامسونگ تا به امروز متفاوت است؛ تمام رنگ های مختلف گلکسی A50 با برخورد نور به سطح پشتشان حالتی رنگین کمان گونه به خود می گیرند که از نظر ما بسیار چشم نواز بوده و جلوه متفاوتی به پشت این موبایل می بخشد.

عبارت ابداعی Glasstic نیز به استفاده هم زمان شیشه و پلاستیک در این موبایل اشاره دارد؛ زیرا در حالی که صفحه نمایش توسط شیشه گوریلا گلس 3 محافظت می شود، لبه ها و پشت دستگاه جنسی پلاستیکی دارند. همچنین روکش بخش پشتی از نوعی پلاستیک براق ساخته شده که به همان اندازه اثر انگشت جذب می کند. البته تمام مواد از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و اعتراضی به آن ها نداریم، زیرا اولا باعث سبک شدن موبایلی با این ابعاد شده و دوما قیمت تمام شده دستگاه را پایین نگه داشته اند. با این حال مقاومت این ماده هیچ ارتباطی با شیشه ندارد و به راحتی خش می افتد.

جلوی گلکسی A50 میزبان صفحه نمایش 6.4 اینچی با حاشیه های بسیار کم در طرفین و بالا و نسبتا ضخیم در پایین است که 84.9 درصد سطح جلوی دستگاه را به اشغال خود در آورده. شرکت کره ای پس از مقاومت بسیار، بالاخره در مقابل ناچ کوتاه آمده و مانند سری M جدید در بالای صفحه شاهد یک بریدگی قطره ای هستیم؛ البته این بریدگی به هیچ عنوان بزرگ نیست و تنها یک دوربین سلفی را در خود جای داده. بالای آن هم شکاف بسیار باریک بلندگوی مکالمه قرار دارد که به زحمت قابل مشاهده است. تنها قطعه ای که جای خالی اش در این قسمت حس می شود LED اعلانات است که رفته رفته از گوشی های سامسونگ حذف می شود.

پس از این به کناره های دستگاه می رسیم که سامسونگ سنت دیرینه سری A را ادامه داده است. سمت راست شاهد تعبیه دکمه پاور و ولوم، و سمت چپ اسلات سیم کارت دوگانه و کارت حافظه هستیم. از آنجایی که دکمه های تنظیم صدا و پاور هر دو با فاصله کم و بالای هم قرار گرفته اند بهتر بود سامسونگ برای تفکیکشان از بافت های متفاوت استفاده می کرد؛ گذشته از این کلیدها بازخورد فیزیکی خوبی دارند و از عملکردشان نمی توان ایرادی گرفت.

به قسمت پشتی گلکسی A50 می رسیم، همانطور که قبلا اشاره شد اولین موضوعی که اینجا توجهتان را جلب می کند نحوه بازتاب نور و رنگ آمیزی این سطح است. سامسونگ به سیاه نامیدن این رنگ بسنده کرده اما از دید ما بیشتر به دودی متمایل است؛ پوششی که به علت بازی جالب نور در آن مخاطب را یاد روغن پخش شده روی آسفالت خیس می اندازد. چشم از این رنگ آمیزی که برداریم متوجه فقدان حسگر اثر انگشت پشت بدنه می شویم که غیبتش به علت نقل مکان آن به زیر صفحه نمایش است. این ناحیه اکنون صرفا میزبان لوگوی سامسونگ بوده و سمت چپ و بالای آن نیز محل قرارگیری آرایش عمودی دوربین سه گانه و فلاش است. خوشبختانه بیرون زدگی این ماژول مانند تلفن های دیگر سامسونگ بسیار کم است و باعث لق زدن گوشی روی میز نمی شود. در نهایت با نگاه به زیر این موبایل متوجه حفظ جک 3.5 میلی متری هدفون و استفاده از پورت USB-C می شویم که هردو اتفاق همچنان بسیار خوشحال کننده اند؛ تنها اسپیکر دستگاه نیز مثل همیشه همین جا قرار دارد.

در دست گرفتن گلکسی A50 حس استفاده از یک دستگاه باکیفیت را به کاربر منتقل می کند. جنس بدنه قابل قبول است، گوشه ها کاملاً گرد طراحی شده اند و ضخامت کم در کنار وزن پایین، نگه داشتن طولانی مدت آن را به آسانی ممکن می کنند. حاشیه های بسیار کم صفحه نمایش نیز باعث می شوند هیچوقت احساس در دست گرفتن یک گوشی با نمایشگر 6.4 اینچی نداشته باشید، اگرچه همچنان لمس تمام نقاط این صفحه با یک دست برای همه کاربران آسان نخواهد بود. سؤال اصلی اینجاست که چرا شرکت های سازنده موبایل به فکر استفاده از پلاستیک براق به جای فلز یا حتی پلی کربنات ساده افتاده اند؛ ماده ای که به راحتی خش می افتد و همواره باید زیر قاب محافظ قرار بگیرد.

صفحه نمایش

تمام گوشی های سری گلکسی A جدید سامسونگ به پنل های سوپر امولد این شرکت مجهز شده اند؛ از این رو A50 هم از این قائده مستثنی نیست و به یک صفحه نمایش 6.4 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (1080×2340 پیکسل) و نسبت 19.5 به 9 مجهز شده که تراکم 403 پیکسل بر اینچ را برایتان به ارمغان می آورد. با اینکه رزولوشن و چگالی این صفحه نمایش به پرچمداران سامسونگ نمی رسد ولی تفاوتشان به سادگی قابل تشخیص نیست و برای هر نوع استفاده ای کاملا کافی است. محتوا در این پنل از هر زاویه ای خوانا بوده و رنگ ها با دقت عالی نمایش داده می شوند.

نکته جالب در مورد نمایشگر این گوشی، حداکثر روشنایی بسیار خوب آن است که اگرچه به پرچمداران سامسونگ نمی رسد، ولی حتی زیر تابش مستقیم آفتاب هم خوانایی و کنتراست را حفظ می کند. حالت نمایش رنگ در این صفحه نمایش از ابتدا روی Adaptive تنظیم شده که رنگ ها را بر اساس محتوای به نمایش در آمده تنظیم می کند. علاوه بر این گزینه سه حالت رنگی دیگر نیز برای انتخاب در اختیار کاربر قرار گرفته اند؛ حالت Basic مبتنی بر فضای رنگی sRGB یعنی استاندارد دنیای وب، حالت AMOLED cinema مطابق با فضای رنگی DCI-P3 و نهایتاً حالت AMOLED photo که بر اساس فضای رنگی وسیع ادوبی RGB کار می کند. علاوه بر این هر زمان اراده کنید قادر به تغییر توازن سفیدی صفحه نمایش یا رفتن به قسمت تنظیمات پیشرفته و دستکاری غلظت رنگ های قرمز، سبز و آبی خواهید بود.

بررسی گلکسی A50

همان طور که گفتیم بالاترین سطح روشنایی صفحه برای استفاده زیر نور مستقیم آفتاب کافیست. عکس این موضوع برای محیط های کم نور نیز صادق است و پایین ترین سطح روشنایی صفحه نمایش را کاملا تاریک می کند. علاوه بر این حالت مخصوص شب که قبلا هم در موبایل های سامسونگ شاهدش بودیم منوهای گلکسی A50 را به رنگ تیره در می آورد، قابلیتی که عمر باتری و صفحه نمایش را هم طولانی تر می کند. نهایتا برای محافظت از چشمان کاربر هنگام مطالعه امکان فیلتر نور آبی در سطوح مختلف و به شکل دستی یا زمان بندی شده نیز وجود دارد.

بررسی گلکسی A50

سامسونگ از پنل بسیار با کیفیتی در گلکسی A50 استفاده کرده که کار با دستگاه و مشاهده تصاویر و ویدئوها روی آن را به تجربه ای لذت بخش تبدیل می کند، به شکلی که گاهی ممکن است فراموش کنیم در حال استفاده از یک تلفن میان رده در این بازه قیمتی هستیم.

رابط کاربری

اندروید 9 پای زیباترین و کامل ترین نسخه این سیستم عامل است و به عقیده من One UI هم در حال حاضر بهترین پوسته اختصاصی دنیای اندروید محسوب می شود. گلکسی A50 با ترکیب این دو، تجربه روان و جذابی را در اختیار شما قرار می دهد. نکته مهم این است که One UI حتی روی میان رده ها هم نسبتاً روان است و لگ و تأخیر بسیار کمی را در آن شاهد هستیم. به محض راه اندازی دستگاه، می توانید آپدیت 640 مگابایتی سامسونگ را هم دریافت کنید که بسته امنیتی آوریل 2019 و چند قابلیت جدید را به همراه دارد.

همان طور که در تصویر فوق می بینید، آیکن های One UI با طراحی جدید یعنی ابعاد بزرگ و رنگ بندی متنوع، شاید مطابق میل همه نباشند. صفحه هوم به شکل پیش فرض دکمه مخصوص منوی اپلیکیشن ها را ندارد ولی با سوایپ به بالا می توانید به اپ ها دسترسی پیدا کنید. کشوی تنظیمات سریع به سبک اندروید پای طراحی شده و به شکل دومرحله ای پایین می آید. با سوایپ به سمت راست هم وارد صفحه هوم بیکسبی می شوید، اما در صورت نیاز می توانید این صفحه را غیرفعال کنید.

امکانات شخصی سازی One UI مثل همیشه کامل است و کمبودی را احساس نمی کنید (البته نه به اندازه گوشی های هواوی و شیائومی). تم ها، تصاویر پس زمینه و آیکن ها در فروشگاه سامسونگ به وفور یافت می شوند و تمام سلیقه ها را پوشش می دهند. همچنین می توانید دکمه های ناوبری مجازی را حذف کرده و از ژست های حرکتی استفاده کنید. از آنجا که دستیار هوشمند بیکسبی نقش مهمی در محصولات سامسونگ دارد اما دکمه مخصوص فراخوانی آن در گلکسی A50 تعبیه نشده، سامسونگ به شما این اجازه را می دهد که بیکسبی را با دکمه پاور فراخوانی کنید. در این حالت، دکمه پاور به شکل مجازی در کشوی تنظیمات سریع ظاهر می شود.

ابزار سلامت دیجیتال گوگل به نام Digital Wellbeing هم به تازگی به گوشی های سامسونگ آمده و آماری از وضعیت وابستگی شما به دستگاه و برنامه های مختلف را ارائه می کند. می توانید دستگاه را طوری زمان بندی کنید که در ساعات پایانی روز، تصویر را به شکل سیاه و سفید درآورده و زمان خواب را به شما یادآور شود. اپلیکیشن Device Care هم به بررسی وضعیت باتری، حافظه داخلی، رم و امنیت دستگاه می پردازد و پیشنهاداتی را برای بهینه سازی کلی گوشی به شما ارائه می دهد.

ترکیب اندروید 9 و One UI تجربه لذت بخشی دارد و حضور این ترکیب در میان رده های سامسونگ اتفاق بسیار خوبیست. این رابط کاربری با امکانات مناسب، تعداد بسیار کم اپلیکیشن های اضافه، و البته عملکرد نسبتاً روان، می تواند برگ برنده ارزشمندی در دستان کمپانی کره ای باشد تا دنیای میان رده ها را تصاحب کند.

سخت افزار

از زمان معرفی چیپست اگزینوس 9610 زمان زیادی نمی گذرد. این چیپست برخلاف نامش به سری 7 تعلق دارد و میان رده محسوب می شود، ولی نسبت به اگزینوس های سری 7000 عملکرد بسیار بهتری دارد. چهار هسته قدرتمند کورتکس A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف کورتکس A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز در کنار پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 نیاز کاربران این بخش از بازار را به خوبی برآورده می کنند.

برای ارزیابی کارآیی سخت افزاری گلکسی A50 ابتدا مثل همیشه به سراغ اپلیکیشن های بنچمارک می رویم. نتایج به دست آمده توسط این گوشی در اپ های آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک را در ادامه می بینید:

همان طور که می بینید گلکسی A50 در این تست ها نتایج خوبی به دست می آورد که با میان رده های اخیر هواوی رقابت می کند. به عنوان مثال گلکسی A7 2018 (با چیپست اگزینوس 7885) و هواوی پی 30 لایت (با چیپست Kirin 710) در تست آنتوتو به ترتیب امتیاز 142 هزار و 120 هزار را می گیرند. در تست گیکبنچ هم وضعیت به همین شکل است و گلکسی A5 تقریباً هم تراز با هواوی پی 30 لایت و حدود 20 درصد بهتر از گلکسی A7 2018 عمل می کند.

امتیاز گلکسی A50 در تست پی سی مارک تفاوتی با گلکسی A7 2018 ندارد ولی حدود 25 درصد پایین تر از میان رده های جدید هواوی است. در تست تری دی مارک هم شاهد کارآیی بهتر میان رده جدید سامسونگ در مقایسه با رقبای چینی و نسل قبل هستیم. بدین ترتیب گلکسی A50 برای اجرای فعالیت های روزمره و برنامه های معمول هیچ مشکلی نخواهد داشت و حتی به راحتی از عهده اجرای بازی های روز بر می آید. در تست های ما گلکسی A50 توانست بازی های آسفالت 9 و شدوفایت 3 را به راحتی و با نرخ فریم مناسب اجرا کند.

یکی از ویژگی های جالب گلکسی A50 که پیش از این به دنیای پرچمداران تعلق داشت، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر است. شناساندن انگشت به این حسگر کار ساده ای نیست و به مراتب بیشتر از حسگرهای فیزیکی طول می کشد، ضمن اینکه از نظر سرعت و دقت هم به پای حسگرهای فیزیکی نمی رسد. حس مدرنیته تنها مزیتیست که حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر به دنیای میان رده ها آورده اند.

گلکسی A50 از نظر امکانات ارتباطی هم چیزی کم ندارد؛ وای فای دوبانده با پشتیبانی از پروتکل ac، بلوتوث 5 و درگاه USB-C همان چیزهاییست که از تمام گوشی های سال 2019 انتظار می رود. خوشبختانه سامسونگ درگاه هدفون را هم در این گوشی حفظ کرده و مثل نسل های قبلی، درگاه کارت حافظه هم مستقل از دو درگاه سیم کارت است. بنابراین به راحتی می توانید همزمان از دو سیم کارت و کارت حافظه microSD استفاده کنید.

پخش صدا

از میان رده ها انتظار نمی رود که قابلیت پخش صدای استریو داشته باشند و گلکسی A50 هم این اصل را نقض نمی کند. تنها بلندگوی این گوشی روی لبه پایینی قرار گرفته و عملکرد متوسطی دارد؛ چه از نظر حجم صدا و چه از نظر کیفیت. با این حال توازن خوبی بین اجزای مختلف صدا برقرار است و اگر ولوم را خیلی بالا نبرید، خروجی نسبتاً واضح و شفافی را می شنوید.

هدفون داخل جعبه گلکسی A50 هم به عنوان ابزار مکالمه در مکان های شلوغ، وظیفه اش را به خوبی انجام می دهد اما اگر دوستدار موسیقی هستید، باید از هدفون های حرفه ای استفاده کنید. عملکرد خروجی هدفون این گوشی در زمان اتصال به اسپیکر خارجی (همراه با امپیلی فایر) یا هدفون های با کیفیت، بسیار خوب و راضی کننده است.

دوربین

گلکسی A50 همانند گلکسی A7 2018 سه دوربین اصلی و یک دوربین سلفی دارد، اما ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری این دوربین ها بهبود یافته اند. البته از سه دوربین اصلی، شما فقط به دو دوربین دسترسی دارید و دوربین سوم در صورت نیاز، به شکل خودکار عملیات عمق سنجی را انجام می دهد. مشخصات دوربین های میان رده جدید سامسونگ را در ادامه می بینید:

  • دوربین اصلی 25 مگاپیکسلی، لنز استاندارد 26 میلیمتری، ضریب اف 1.7، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی، لنز عریض 13 میلیمتری، ضریب اف 2.2
  • دوربین عمق سنج 5 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.2
  • دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی، لنز استاندارد 25 میلیمتری، ضریب اف 2.0

مثل همیشه در این گوشی هم فقط یک دوربین اصلی همه کاره در اختیار داریم که در شرایط مختلف خروجی مطلوبی را حاصل می کند. دوربین ثانویه با لنز فوق عریض فقط در نور کافی و برای ثبت مناظر وسیع به کار می آید. دوربین سوم هم که تحت کنترل ما نیست.

رابط کاربری دوربین شباهت زیادی به اکثر گوشی های بازار دارد. حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایینی و تنظیمات مربوط به آنها روی نوار بالایی تعبیه شده اند. سامسونگ به جای حالت پرتره از اصطلاح Live Focus استفاده می کند که کنار حالت اصلی عکاسی قرار گرفته. حالت عکاسی پیشرفته در میان رده های سامسونگ همچنان محدود به تنظیم ایزو، وایت بالانس و جبران نوردهی است و فقدان تنظیم دستی فوکوس یا سرعت شاتر به طور کامل احساس می شود. گلکسی A50 از اموجی های واقعیت افزوده هم پشتیبانی می کند که سرعت و دقت خوبی دارند و تا مدت ها شما را سرگرم می کنند.

همان طور که می دانید لنز فوق عریض، فضای بیشتری را پوشش می دهد و برای ثبت منظره مناسب است. برای اینکه تفاوت فضای تحت پوشش دوربین اصلی و دوربین ثانویه را متوجه شوید، ابتدا به تصاویر زیر دقت کنید:

image
image

همان طور که می بینید دوربین ثانویه به خاطر فاصله کانونی متفاوت و لنز فوق عریض، فضای بسیار بیشتری را پوشش می دهد اما اگر در فواصل نزدیک از آن استفاده کنید، مقداری اعوجاج در لبه های تصویر به وجود می آید. این موضوع در تمام لنزهای فوق عریض طبیعیست و فقط با اصلاح نرم افزاری می توان آن را رفع کرد.

کیفیت دوربین اصلی گلکسی A50

دوربین اصلی گلکسی A50 در نور روز و حتی آسمان ابری کیفیت بسیار خوبی دارد و از اکثر میان رده هایی که تاکنون تجربه کرده ایم، بهتر به نظر می رسد. فوکوس بسیار سریع و دقیق انجام می شود و نیازی به تلاش مجدد برای انتخاب سوژه ندارد. در مواردی که اختلاف نوری زیادی بین بخش های تصویر وجود داشته باشد (عکس سوم) قابلیت HDR به شکل خودکار فعال می شود اما تأثیر قابل توجهی ندارد و معمولاً شاهد نوردهی بیش از اندازه بخش های روشن تصویر هستیم. در ادامه پنج نمونه عکس منتخب از شرایط نوری مناسب را می بینید:

در نور کم و شب هم به خاطر ضریب اف مناسب (f/1.7) و عملکرد خوب پردازشگر تصویر، عکس های خوبی ثبت می شوند و برخلاف اکثر میان رده ها، غنای رنگ به طور کامل از بین نمی رود. گاهی اوقات شاهد نوردهی بیش از حد هستیم و قطعاً روزی که گوشی های هوشمند تصمیم نگیرند شب را به روز تبدیل کنند، روز مهمی در صنعت عکاسی با موبایل خواهد بود. با این حال طبق تجربه ما کیفیت دوربین گلکسی A50 در شب از اکثر میان رده های موجود در بازار بهتر است.

کیفیت دوربین ثانویه گلکسی A50

دوربین ثانویه گلکسی A50 با لنز فوق عریض در نور کافی کارآیی مناسبی دارد، هرچند از نظر کنتراست و غنای رنگ به پای دوربین اصلی نمی رسد. در نور کم اما به خاطر ابعاد کوچک سنسور و ضریب اف پایین (f/2.2) انتظار زیادی از این دوربین نداشته باشید. این دوربین از فوکوس خودکار هم بی بهره است و به همین دلیل نمی توانید تصاویر ماکرو را با آن ثبت کنید. همچنین همان طور که گفتیم، سامسونگ تصمیم گرفته اعوجاج گوشه های تصویر را در این لنز به شکل نرم افزاری تصحیح نکند و همان عکس واقعی را تحویل شما بدهد. نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین ثانویه میان رده جدید سامسونگ را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

دوربین سوم این گوشی که وظیفه عمق سنجی را بر عهده دارد، در حالت Live Focus فعال می شود و وظیفه اش را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. همان طور که در عکس های زیر می بینید، عمق میدان مصنوعی به شکل تدریجی و بسیار طبیعی بازسازی شده و بوکه هم بسیار زیبا از آب درآمده. در حالت پرتره هم سوژه بسیار خوب از پس زمینه جدا می شود و با کمی اغماض می توان پرتره های گلکسی A50 را یکی از بهترین نمونه ها در دنیای میان رده دانست.

دوربین سلفی گلکسی A50 هم با رزولوشن بالا، جزئیات بسیار زیادی از چهره شما ثبت می کند که در اکثر موارد باید با فعال کردن حالت زیباسازی چهره، کمی از شدت آنها بکاهید. حالت پرتره در دوربین سلفی هم به خوبی کار می کند و با فعال کردن خودکار حالت HDR جزئیات پس زمینه را هم از دست نمی دهید. البته فقدان فوکوس خودکار می تواند در برخی مواقع دردسرساز باشد، به خصوص زمانی که بخواهید سلفی های چند نفره بگیرید.

در مجموع کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی A50 بسیار بهتر از میان رده های قبلی سامسونگ و اکثر رقبای فعلی در بازار است و به نظر می رسد تمرکز سامسونگ روی قابلیت های عکاسی نسل جدید خانواده گلکسی A می تواند به برگ برنده این شرکت در این حوزه رقابتی تبدیل شود.

باتری و شارژ

گلکسی A50 به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده و از شارژ سریع 15 واتی هم پشتیبانی می کند. با اینکه ظرفیت باتری نسبت به قبل بیشتر شده، اما مقدار شارژدهی گوشی کمتر از انتظار است. نتایج تست باتری با نرم افزار پی سی مارک نشان می دهد با روشنایی 50 درصدی نمایشگر، فعال بودن وای فای و پردازش سنگین، می توانید انتظار حدود 10 ساعت شارژدهی را از میان رده جدید سامسونگ داشته باشید. این در حالیست که گلکسی A5 و A7 سامسونگ (مدل های 2017) در این تست حدود 12 ساعت دوام می آوردند و گلکسی A7 2018 هم با باتری 3300 میلی آمپر ساعتی، نتیجه ای نزدیک به گلکسی A50 را دارد.

طبق تجربه ما با استفاده نیمه سنگین، حداکثر یک روز می توانید روی شارژدهی گلکسی A50 حساب کنید که با توجه به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و سخت افزار متوسط دستگاه، مقداری کمتر از حد انتظار است. البته شارژ سریع در شرایط اضطراری به کمک شما می آید و می توانید طی حدود نیم ساعت، چهل درصد ظرفیت باتری را پر کنید. شارژ کامل این گوشی با شارژر همراهش حدود یک ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع بندی

گلکسی A50 شایستگی های زیادی دارد تا به عنوان قهرمان فعلی دنیای میان رده ها معرفی شود. البته این گوشی هم مثل تمام اعضای دیگر این بخش از بازار، بی نقص نیست ولی در سه بخش مهم یعنی نمایشگر، دوربین و رابط کاربری، کمی با رقبا فاصله می گیرد. سامسونگ به قدری میان رده هایش را متنوع کرده که تقریباً تمام رده های قیمتی را پوشش می دهد و هر کاربر با توجه به نیاز و وضعیت مالی، می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

از جمله نقاط قوت گلکسی A50 می توان به طراحی زیبا، نمایشگر بزرگ و بسیار با کیفیت، سخت افزار مناسب برای استفاده نیمه حرفه ای، دوربین اصلی خوب و امکانات ارتباطی به روز اشاره کرد. در مورد حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر هنوز مطمئن نیستیم که نقطه قوت محسوب می شود یا نقطه ضعف، چون اگرچه یک فناوری جدید است ولی از نظر کارآیی به نسل قبل یعنی حسگرهای فیزیکی نمی رسد.

نقاط ضعف این گوشی را هم می توان در بدنه ضعیف پلاستیکی، مقاوم نبودن در برابر آب، شارژدهی کمتر از انتظار باتری و البته قیمت بالاتر نسبت به رقبا خلاصه کرد. با این حال به نظر می رسد با یکی از پرطرفدارترین میان رده های بازار روبرو هستیم و اگر سامسونگ بتواند این گوشی را با قیمت مناسب وارد بازار کشورمان کند، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. در ادامه نقاط قوت و ضعف گلکسی A50 را مرور می کنیم.

نقاط قوت سامسونگ گلکسی A50
  • طراحی زیبا و رنگ آمیزی خاص
  • نمایشگر بزرگ و بسیار با کیفیت
  • روشنایی بالای نمایشگر
  • رابط کاربری زیبا و روان
  • سخت افزار جدید و قدرتمند
  • امکانات ارتباطی کامل و به روز
  • دوربین اصلی بسیار خوب در شرایط مختلف نوری
  • دوربین ثانویه با لنز فوق عریض
  • پشتیبانی از شارژ سریع
نقاط ضعف سامسونگ گلکسی A50
  • خش پذیری بیش از اندازه بدنه پلاستیکی
  • مقاوم نبودن در برابر آب و گرد و غبار
  • عملکرد ضعیف دوربین ثانویه در نور کم
  • شارژدهی کمتر از انتظار
  • سرعت پایین حسگر اثر انگشت
همکاران تحریریه
  • بررسی و نگارش با همکاری پویا حامدی
  • عکس ها از فرامرز نادری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • por omidi
    por omidi | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

    با سلام شما که میگید اثر انگشتش ضعیفه میشه با رفتن تو تنضیمات تو قسمت تنضیمات پیشرفته اثر انگشتو تقویت کنید

  • mr jafari
    mr jafari | ۲۳ تیر ۱۳۹۸

    سلام
    الان این گوشی با میت 10 هواوی قیمتاشون تقریبا یکیه
    به نظرتون خرید کدوم مناسب تره
    ظاهر گوشی مهم نیست . قدرت سخت افزاری و باتریش اولویته

    • M.Gh
      M.Gh | ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

      به نظر من یکم دیگه پول بزار a70 بخر...خیلی قوی و قدرتمنده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی