ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرازمینی
علمی

یافتن ترکیبات آلی فرازمینی در لایه‌های آتش‌فشانی 3.3 میلیارد ساله

زمین‌شناسان فرانسوی و ایتالیایی در جدیدترین تحقیق روی سنگ‌های 3.3 میلیارد ساله در آفریقای جنوبی، اثری از ترکیبات آلی فرازمینی پیدا کرده‌اند. در حال حاضر می دانیم که ترکیبات آلی مثل متان و آمینواسیدها در ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

زمین‌شناسان فرانسوی و ایتالیایی در جدیدترین تحقیق روی سنگ‌های 3.3 میلیارد ساله در آفریقای جنوبی، اثری از ترکیبات آلی فرازمینی پیدا کرده‌اند.

در حال حاضر می دانیم که ترکیبات آلی مثل متان و آمینواسیدها در فضا هم وجود دارند و احتمالا برخی از آن‌ها توسط سیارک‌های حاوی کربن به زمین ما منتقل شد‌ه‌اند. حالا زمین‌شناسانی که لایه‌های باستانی موجود در آفریقای جنوبی را مورد مطالعه قرار داده‌اند شواهدی از قدیمی‌ترین نمونه‌های این عناصر فرازمینی به دست آورده‌اند.

یک منطقه کوهستانی کوچک در آفریقای جنوبی که Makhonjwa نام دارد، لایه‌ای با ضخامت 7 تا 20 متر از سنگ آتش فشانی با قدمت 3.3 میلیارد سال را در خود جای داده است. بین لایه‌های این بقایای آتش‌فشانی، کرین نیز وجود دارد که در زمان فعالیت کمتر آتش‌فشان به وجود آمده است.

محققان قسمت‌های بسیار کوچکی از این لایه‌ها را با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها واکنش الکترون‌ها به یک میدان مغناطیسی متغیر که روند تغییرات آرامی داشت مشاهده کرده و سیگنا‌ل‌های متفاوتی از نمونه‌ها دریافت کردند. بیشتر این واکنش‌ها مشابه سیگنال عناصر کربنی موجود در زمین بود اما یکی از نمونه‌ها رفتاری شبیه سیارک‌های حاوی کربن را نشان می‌داد.

یافتن عناصر فرازمینی برای محققان عجیب نبود چرا که برخورد سیارک‌ها در گذشته با زمین قطعا ترکیبات آلی را وارد زمین کرده‌اند اما نکته پرسش برانگیز در تحقیق این است که با وجود گذشت میلیاردها سال از عمر این لایه‌ها چگونه عناصر مذکور همچنان قابل انداز‌ه‌گیری بوده و مقدار قابل توجهی از آن‌ها برای ردیابی وجود داشته است.

فرازمینی

فرضیه‌ای که برای پاسخ به این سوال مطرح شد این بود که احتمالا لایه مورد مطالعه بعد از برخورد یک دنباله‌دار به اتمسفر زمین و نشست گرد و غبار ناشی از این برخورد زیر لایه‌های آتش‌فشانی این منطقه به وجود آمده است.

به گفته دانشمندان با اینکه این تحقیق شواهدی اندک برای ردیابی عناصر آلی فرازمینی فراهم می‌کند اما از آنجایی که امضای به جا مانده از برخورد یک شهاب‌سنگ مشابه اثرات حیات است، چنین نتایجی می تواند تحقیق برای یافتن حیات روی سیارات دیگر همچون مریخ را با پیچیدگی مواجه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی