ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

nissan leaf 3
خودرو

عمر باتری خودروهای برقی چقدر است؟ نیسان پاسخ می دهد

عمر باتری جزو مباحث مهمی است که در یک دهه گذشته همواره پیرامون خودروهای الکتریکی مطرح بوده؛ شرکت نیسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی چنین مدل هایی، امیدوار است سرانجام به همه تردیدهای موجود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

عمر باتری جزو مباحث مهمی است که در یک دهه گذشته همواره پیرامون خودروهای الکتریکی مطرح بوده؛ شرکت نیسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی چنین مدل هایی، امیدوار است سرانجام به همه تردیدهای موجود پایان داده و برای همیشه این مساله را حل و فصل کند.

پس از بررسی داده های بدست آمده از هاچ بک برقی لیف، نیسان به این نتیجه رسیده عمر باتری ها از عمر خودروها فراتر بوده و 10 الی 12 سال دیگر به حیات خود ادامه می دهند.

آنطور که فرانسیسکو کارانزا (Francisco Carranza) مدیر بخش خدمات انرژی رنو-نیسان در مصاحبه اخیر خود گفته، از سال 2011 تاکنون بیش از 400 هزار دستگاه لیف در اروپا به فروش رسیده و کمپانی نیسان از همان ابتدا بر فاکتورهای مهمی نظیر الگوهای شارژ و میزان افت کارایی باتری ها نظارت داشته است.

داده های نیسان حکایت از آن دارند باتری های نصب شده روی مدل لیف تا 22 سال عمر می کنند، حال آنکه عمر متوسط یک خودرو حدود 10 سال است. اگر چه افت کارایی باتری ها امری اجتناب ناپذیر است، اما این اتفاق به مرور رخ داده و زمان زیادی طول می کشد تا یک باتری به دلیل از دست دادن بخش قابل توجهی از ظرفیت بلا استفاده شود.

عمر بالای باتری خبری خوب برای دارندگان مدل های برقی محسوب می شود، ولی در عین حال یک سوال دیگر در ذهن ایجاد می کند و آن اینکه با پایان یافتن عمر خودرو، چه بر سر باتری هایی که هنوز کارایی دارند، خواهد آمد؟

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، نیسان کاربردها یا به بیان خود "حیات ثانویه" را برای باتری های مستعمل متصور شده است. در حیات ثانویه این باتری ها از خودروها جدا شده و نقش یک منبع انرژی یا پاور بانک را ایفا می کنند.

در همین راستا سال گذشته شرکت نیسان توانست با ترکیب 148 باتری کهنه و نوی متعلق به لیف، روشنایی یک استادیوم فوتبال در آمستردام را تامین کند. همچنین خودروساز ژاپنی با همکاری کمپانی OPUS کمپر مفهومی X Concept را معرفی کرد که در آن از باتری مستعمل نسل اول لیف به منظور ذخیره سازی انرژی کمک گرفته شده بود.

جهان به سمت بهره برداری حداکثری از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل باد و تابش خورشید می رود. در حال حاضر بخشی از انرژی تولید شده توسط توربین های بادی یا پنل های خورشیدی به دلیل عدم ذخیره سازی هدر می رود. برای جلوگیری از این کار می توان انرژی اضافی را در باتری ها ذخیره سازی کرده و در مواقع لازم بهره برداری نمود.

نیسان مشغول تست ایده دیگری است که در آن باتری های کارکرده برای تنظیم بار شبکه استفاده می شوند. در این ایده در زمان هایی که میزان مصرف برق شهری کم است، باتری ها الکتریسیته اضافی را ذخیره سازی کرده و در ساعات اوج مصرف به شبکه باز می گردانند. به گفته نیسان چنین کاری از تحمیل فشار زیاد به شبکه و افزایش استهلاک زیرساخت ها پیشگیری می کند.

ژاپنی ها ایده مشابهی را با همکاری کمپانی ایتالیایی Enel در دانمارک اجرا می کنند. در این طرح پایلوت مالکین خودروهای برقی می توانند بصورت داوطلبانه ثبت نام نموده و در ازای اجاره دادن باتری اتومبیل خود تا 1300 یورو درآمدزایی کنند.

کاربردهای جدیدی که برای باتری اتومبیل های برقی ترسیم شده اند، علاوه بر مالکین، امکان درآمدزایی را برای خودروسازان و نمایندگی ها نیز فراهم می کنند. با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل های درون سوز هزینه نگهداری کمتری دارند، میزان درآمد نمایندگی ها با افت روبرو خواهد شد.

آقای کارانز بر این باور است به لطف باتری ها اشکال نوینی از درآمدزایی بوجود آمده و نمایندگی ها می توانند از این طریق کاهش درآمدهای ناشی از حذف سرویس مدل های بنزینی و دیزلی را جبران کنند.

ناگفته نماند به غیر از نیسان، شریک فرانسوی این کمپانی یعنی رنو نیز به دنبال کشف پتانسیل های بالقوه برای باتری اتومبیل های الکتریکی بوده و در پروژه ای آزمایشی، برق دو جزیره را از این راه تامین می کند. جنرال موتورز، تویوتا و هیوندای هم هر کدام مشغول انجام تحقیقات خود در این باره هستند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی