ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی سری رادئون RX 5000؛ نخستین کارت گرافیک‌های AMD با معماری Navi

همان طور که پیش بینی می شد، کمپانی AMD امروز در نمایشگاه کامپیوتکس از کارت گرافیک های جدید مبتنی بر معماری 7 نانومتری Navi تحت عنوان سری رادئون RX 5000 رونمایی کرد. RX 5700 نخستین ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

همان طور که پیش بینی می شد، کمپانی AMD امروز در نمایشگاه کامپیوتکس از کارت گرافیک های جدید مبتنی بر معماری 7 نانومتری Navi تحت عنوان سری رادئون RX 5000 رونمایی کرد.

RX 5700 نخستین کارت از خانواده جدید است که با توجه به اظهارات شرکت، رقیب مستقیم انویدیا RTX 2070 بوده و از معماری RDNA (نام رسمی AMD برای معماری Navi) بهره می برد. لازم به ذکر است که رادئون VII همچنان پرچمدار کارت گرافیک های AMD است.

رادئون RX 5000

متاسفانه AMD جزئیات فنی چندانی از نسل جدید کارت گرافیک های خود منتشر نکرده و قرار است این اطلاعات را در نمایشگاه E3 ارائه کند. با این حال طبق اظهارات شرکت، سری جدید نسبت به نسل قبل تا 25 درصد در زمینه بهره وری پردازشی و تا 50 درصد در زمینه بهره وری انرژی بهبود یافته است.

در ضمن سری رادئون RX 5000 به عنوان نخستین کارت گرافیک های 7 نانومتری دنیا، از فناوری های PCIe 4.0 و GDDR6 پر سرعت نیز بهره مند هستند و در یک مقایسه عملی روی بازی Strange Brigade، کارت گرافیک AMD RX 5700 توانست نسبت به NVIDIA RTX 2070 عملکرد بهتری (10 درصد) نشان دهد.

محصولات سری رادئون RX 5000 از فناوری‌های PCIe 4.0 و GDDR6 پرسرعت بهره‌مند هستند

اما یکی از ویژگی های مهمی که هنوز خبری از آن در محصولات AMD نیست، قابلیت رهگیری پرتو بوده که اتفاقاً شرکت رقیب مانور تبلیغاتی سنگینی روی آن انجام می دهد. البته AMD پیشتر از توسعه فناوری مذکور برای محصولات خود خبر داده بود اما به نظر می رسد این تکنولوژی هنوز برای ارائه در محصول نهایی تکمیل نشده؛ هرچند لیزا سو مدیرعامل شرکت احتمال وجود آن در کارت گرافیک های جدید را رد نکرده و ارائه اطلاعات بیشتر را به نمایشگاه E3 موکول نموده است.

لازم به اشاره است که کمپانی AMD قصد دارد قبل از به کارگیری فناوری رهگیری پرتو در محصولات خود، از آمادگی بازار برای آن آماده شود؛ چرا که فعلاً توسعه دهندگان زیادی به استفاده از تکنولوژی مورد بحث روی نیاورده اند و ممکن است مانند سری RTX انویدیا، محصولات AMD نیز در این زمینه چندان مورد استقبال قرار نگیرند.

گفتنی است AMD تصمیم دارد RX 5700 را اواخر تیر ماه روانه بازار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی