ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

the-new-bmw-6-series-convertible
خودرو

اثرگذاری نظرات مشتریان در طراحی خودرو تا چه حد است؟

مسلما اگر ایده پردازان و نابغه هایی چون استیو جابز و هنری فورد نبودند، جهان سمت و سوی دیگری به خود می گرفت. جابز فقید به عنوان یکی از مغزهای متفکر دنیای تکنولوژی عقاید و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

مسلما اگر ایده پردازان و نابغه هایی چون استیو جابز و هنری فورد نبودند، جهان سمت و سوی دیگری به خود می گرفت. جابز فقید به عنوان یکی از مغزهای متفکر دنیای تکنولوژی عقاید و ایده های نوینی داشت و بسیاری جایگاه کنونی اپل را مدیون تصمیمات او تلقی می کنند. وی در یکی از اظهار نظرهای جالب خود گفته بود "مردم نمی دانند به دنبال چه چیزی هستند، مگر آنکه شما آن را به آنها نشان دهید."

حال یک سوال مهم پیش می آید و آن اینکه آیا تفکری مشابه در صنعت خودرو نیز رایج است؟ به عنوان نمونه آیا طراحی خودرو حاصل عملکرد مستقل طراحان آن است یا سلایق و نظرات مردم را نیز حین خلق یک مدل جدید لحاظ می شود؟

به تازگی نشریه دیجیتال ترندز در بازدیدی که از مرکز فنی جنرال موتورز داشته، مصاحبه جالبی را با اعضای تیم طراحی بیوک انجام داده و سعی کرده میزان تاثیرگذاری علایق و سلیقه های مشتریان در شکل گیری خودروها را کشف کند. آنچه می خوانید برداشتی از این بازدید و مصاحبه بوده و به نوعی پاسخ سوال مطرح شده را در لابلای خود دارد.

حرکت در بین خطوط

باب بونیفیس (Bob Boniface) مدیر بخش طراحی بیوک عقیده دارد آنها خودرو را در خلا خلق نمی کنند. به گفته وی در کلینیک های بیوک، اجزایی وجود دارند که مشتریان به آنها نمره می دهند. درباره موضوعات کیفی هم در اتاق های فکر تصمیم گیری می شود. آقای بونیفیس افزوده در هر حال از مردم نظرسنجی می شود.

car-designing

اگر فردی بگوید که خودرویی یا اجزایی مورد پسند وی نیست، مهندسین بیوک به دنبال واکاوی دلایل می روند. شاید این شخص سنت گرا بوده و آن چیزی را که شبیه تجربیات خود و موارد قبلی بداند، بپسندد. به طور کلی هر پاسخی که وی بدهد، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و در فرایندهای طراحی خودرو به کار گرفته می شود.

آقای بونیفیس در ادامه صحبت های خود گفته

یکی از کارهایی که ما انجام نمی دهیم این است که از مردم نمی پرسیم آنها چگونه طراحی خودرو را انجام می دهند. اگر ما ویدیویی از یک اتومبیل را برای آنها پخش کنیم، احتمالا خواهند گفت من آن را دوست ندارم، باید جلوپنجره کمی بالاتر برود. بنابراین باید پذیرفت که مشتری جلوپنجره را در جایگاهی مرتفع تر می خواهد.

ما هرگز کاری شبیه این را انجام نمی دهیم، زیرا نظرات مردم به عنوان پیشنهاد در نظر گرفته شده و به مثابه یک قطب نما پنداشته نمی شوند. ما به سمتی نمی رویم که آنها تمایل دارند. نظرات آنها فقط یک بخش از داده های لازم هستند.

2018-Buick-Enclave-Avenir-parked

ایجاد تعادل بین مشتریان کنونی و آتی

تسلا به نوعی کار راحتی در پیش داشت. این برند دارای تاریخچه ای نبود که به آن احترام بگذارد، به همین دلیل ایلان ماسک و طراحان تسلا با یک کاغذ سفید کار طراحی خودرو های خود را شروع کردند.

در مقابل برندهای قدیمی و تثبیت شده، پایگاهی گسترده از مشتریان دارند. بخش اعظمی از این مشتریان به دنبال پیوستگی بوده و باعث شکل گیری انتظاراتی می شوند. در کنار این موضوع، شرکت ها باید همواره بتوانند افراد جدیدی را به جمع پایگاه خود اضافه کنند.

Mercedes_300SL_Gullwing_and_SLS_AMG

آقای بونیفیس در این باره گفته

ما نمی خواهیم زبان طراحیمان به شکلی باشد که طیف کمتری از مردم را هدف بگیرد. در اصل وضعیت کاملا برعکس است، ما می خواهیم تقاضا برای محصولاتمان را گسترش دهیم، اگر در این مسیر چند طرفدار سنتی را از دست دادیم، باید بتوانیم با جذب قشر جوان ریزش ها را جبران کنیم. افراد حاضر در این قشر هستند که در واقع می توانند در مراحل باقیمانده زندگیشان به همراه ما حرکت کنند. با این شیوه یک برند به پیشرفت خود ادامه می دهد.

در حال حاضر صنعت خودرو در دوره تغییرات سریع به سر می برد و برندهایی همانند بیوک که قدمتی طولانی دارند، باید با امیدواری به حفظ هویت خود در ذهن مشتریان، با تغییرات سازگار و همراه شوند.

1970 Buick GSX Bumblebee Classic Muscle Car

مدیر بخش طراحی بیوک، جهانِ اتومبیل های خودران، برقی، پیل سوختی و مواردی از این دست را متعلق به خریداران جوان دانسته و افزوده این ها افرادی هستند که باید به سمت این برند جذب شوند.

احترام به گذشته همزمان با نگریستن به آینده

هر خودروسازی دوست دارد عناصر طراحی خاصی را که باعث متمایز شدن محصولاتش از ساخته های دیگر کمپانی ها می شود، حفظ کند. برای مثال با مشاهده هفت شکاف عمودی بزرگ روی جلوپنجره یک شاسی بلند به راحتی از راه دور متوجه می شوید که با محصولی از جیپ روبرو هستید. وضعیت درباره تولیدات ب ام و نیز به همین شکل است و جلوپنجره کلیوی شکل آن علی رغم تغییر در ابعاد، ماهیت و اصالت خود را حفظ کرده است.

طراحی خودرو

راب کامرون (Rob Cameron) مدیر بخش طراحی خارجی شرکت بیوک در این رابطه گفته:

ما المان های سنتی را که در طول زمان سبک و سیاق بیوک را شکل داده اند، رها نمی کنیم. ما قصد تفسیر مجدد داریم، مثل خلق مدلی که فکر می کنیم جدید و الهام بخش است، اما بر اساس اصولی که برند ما را در دهه های سی، چهل و پنجاه میلادی بنا نهاده، متولد می شود.

ما به گذشته می نگریم و از آن الهام می گیریم. اصولی که در نوع خود بدون تاریخ مصرف محسوب می شوند، باعث الهام بخشی مجدد می شوند.

buick roadmaster 1950s

به نظر می رسد فارغ از تمام محدودیت های مربوط به بازار و قدمت برند، همیشه راه های زیادی برای تصور آینده و آفرینش آنچه که می تواند قواعد موجود را بر هم بزند، وجود دارد.

آقای کامرون بحث طراحی خودرو را همانند اکتشاف آینده دانسته و افزوده به دلیل پویا بودن بازار خودرو، باید به شیوه هایی غیر منتظره مشتریان را به سمت خود ترغیب نمود، کاری که هنری فورد و استیو جابز ثابت کردند در آن بسیار مهارت داشتند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • عامر
    عامر | ۷ خرداد ۱۳۹۸

    فک کنم دارید جوک می گیید


    خیلی بامزه بود

  • پروفسور قنبری
    پروفسور قنبری | ۶ خرداد ۱۳۹۸

    در ایران ک هیچی. هرچی دوست دارن تولید میکنن میدن به مردم

مطالب پیشنهادی