ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سنت برباد رفته؛ بی ام و سری 1 با ساختار دیفرانسیل جلو رونمایی شد

بی ام و بالاخره از نسل جدید کوچک ترین محصول خود یعنی سری 1 پرده برداری کرد. سری 1 از سال 2004 توسط بی ام و تا همین زمان به صورت محور متحرک عقب عرضه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بی ام و بالاخره از نسل جدید کوچک ترین محصول خود یعنی سری 1 پرده برداری کرد. سری 1 از سال 2004 توسط بی ام و تا همین زمان به صورت محور متحرک عقب عرضه شده است تا سنت این خودورساز آلمانی را با خود به دوش بکشد. اما در دنیای مدرن حفظ سنت ها چندان کار ساده ای نخواهد بود و نسل سوم سری 1 از پلت فرم محور متحرک جلو این شرکت بهره خواهد برد تا تنها هاچ بک محور متحرک عقب نیز به صف طولانی هاچ بک های محور متحرک جلو ملحق شود.

بی ام و دلیل این تغییر بزرگ را افزایش فضای داخل اتاق و کاربردی تر کردن آن اعلام کرده است.

بی ام و سری 1

این پلت فرم که به طور مخفف با نام FAAR خوانده می شد در دیگر محصولات بی ام و همچون X1، X2 و مینی کانتریمن استفاده شده است.

مدیر تولید بی ام و Jochen Schmalholz در این رابطه عنوان می کند که ما تلاش بسیار زیادی برای حفظ کیفیت رانندگی به خصوص در مدل پرچمدار یعنی M135i کردیم. ما به دنبال ساخت هات هچ بودیم که مشتریان ما دقیقا از یک محصول با نشان بی ام و انتظار آن را داشتند.

کلیدی ترین بخش را باید استفاده از سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ در این مدل دانست. xDrive توانایی انتقال 50 درصد قدرت را به محور عقب ممکن می سازد. موتور 6 سیلندر 3 لیتری که پیش از این در مدل قبلی با نام M140i استفاده می شد برای پلت فرم جدید بیش از حد بزرگ است (این موتور به صورت طولی قرار می گیرد در صورتی که پلت فرم جدید تنها از موتورهای عرضی پشتیبانی می کند). در نتیجه موتور 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به دو توربوشارژر با حداکثر قدرت 302 اسب بخار جایگزین موتور 6 سیلندر شده است.

با این که بر روی کاغذ این موتور قدرت و گشتاور کمتری (450 نیوتن متر در عوض 500 نیوتن متر) تولید می کند. بی ام و بر روی عملکرد بهتر در دنیای واقعی تاکید می کند. شاسی با درجه سفتی بالاتر و همینطور کاهش وزن 20 کیلوگرمی امکان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در تنها 4.8 ثانیه را فراهم می کند. حداکثر سرعت نیز به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

بی ام و برای تفاوت هر چه بیشتر مدل پرچمدار با مدل های پایه از جلو پنجره با طرح مشبک مش مانند استفاده کرده است. همچنین بی ام وسری 1 را به سیستم محدود کننده لغزش (ARB) برای ارتقا تجربه رانندگی مجهز کرده است. این سیستم پیش از این در بی ام و i3 الکتریکی استفاده شده بود. این کنترل کننده لغزش به طور مستقیم در واحد کنترلی موتور قرار گرفته است تا با کاهش پاسخ زمانی ارتباط بهتری با سیستم کنترل کشش خودرو یعنی (DSC) برقرار کند و کم فرمانی محور جلو را کاهش دهد. بی ام و از سیستم تعلیق چند اتصاله موسوم به مولتی لینک استفاده کرده است که شبیه به یک بومرنگ طراحی شده تا درجه سفتی و صلب بودن محور عقب را افزایش دهد. بی ام و تنها به این مورد بسنده نکرده است و برای افزایش سفتی از یک انتی رول بار سفارشی نیز برای این مدل استفاده کرده است.

مدل پایه بنزین سوز سری 1 با نام 118i خوانده می شود که از موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ شده 138 اسب بخاری نیرو می گیرد. همچنین مدل های دیزلی با نام های 116d، 118d و 120d xDrive توسط بی ام و در بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد که از 114 تا 188 اسب بخار نیرو تولید می کند.

مدل های پایه از جعبه دنده 6 سرعته دستی و 7 سرعته اتوماتیک و مدل بالاتر از جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد. همچنین این پلت فرم قابلیت پشتیبانی از قوای محرکه هیبریدی را نیز خواهد داشت و در آینده نه چندان دوری باید شاهد عرضه مدل هیبریدی سری 1 نیز باشیم.

نسل جدید سری 1 طولی برابر با 4319 mm دارد که در حدود 5 mm از نسل قبلی کوچک تر است. فاصله بین دو محور نیز برابر با 2670 mm است که در حدود  20 mm کاهش یافته است اما پهنای خودرو 34 mm افزایش یافته و به رقم 1799 mm می رسد.

با تمامی این تغییرات و تفاسیر به لطف نبود دیفرانسیل و متعلقات مربوطه، فضای زانو سرنشینان عقب 33 mm و فضای سر نیز 19 mm افزایش پیدا کرده است. فضای صندوق نیز با افزایش 20 لیتری به رقم 380 لیتر رسیده است. در بخش طراحی ظاهری نیز از جلو پنجره بزرگ تر با طراحی جدید محصولات اخیر بی ام و استفاده شده است. در نمای جانبی نیز از طرح سنتی بی ام و موسوم به “Hofmeister Kink” در ستون C و دو خط یکی در بخش بالایی و دیگری در بخش پایینی درب ها کار شده است.

چراغ های تمام LED جلو و عقب نیز به صورت یک آپشن اضافه عرضه می شوند و سقف پانورامیک نیز به همین صورت برای سری 1 در نظر گرفته شده است.

در داخل اتاق شاهد استفاده از طرح و فرم کلی کنسول، فرمان و صفحه پشت آمپری محصولات اخیر بی ام و هستیم. صفحه نمایش لمسی به طور استاندارد 8.8 اینچی با قابلیت پشتیبانی از کنترل های حرکتی و تنظیم به کمک صدا و دستیار شخصی هوشمند بی ام و است. مدل های بالاتر از دو صفحه نمایش 10.25 اینچی بهره می برد که صفحه نمایش راننده همانند اکثر محصولات جدید بی ام و به طور کاملا دیجیتال خواهد بود و برای اولین بار نیز به سیستم تمام رنگی هدآپ دیسپلی مجهز خواهد شد.

4 تریم متفاوت نیز برای سری 1 در نظر گرفته شده است که در تریم M شاهد استفاده از صندلی های کاملا جدید M و فرمان M هستیم. قیمت پایه سری 1 در مدل 118i SE در بازار انگلستان از 24.430 پوند آغاز می شود و در مدل پرچمدار یعنی M135i xDrive به رقم 36.430 پوند می رسد.

اما حالا با این تغییر ب ام و تنها مزیت رقابتی خود در بازار هاچ بک های داغ را از دست داده است. چرا که پیش از این، سری یک تنها خودرو دیفرانسیل عقب در این بخش از بازار محسوب می شد ولی حالا با تبدیل شدن این خودرو به محصولی دیفرانسیل جلو، انبوهی از رقبای بسیار جذاب از همزادش مینی گرفته تا مرسدس بنز A کلاس، آئودی A3، سری فوق پر فروش گلف، هوندا سیویک، فورد فوکوس و ....همگی برای شکست دادن ب ام و صف کشیده اند. بنابراین می توان گفت که ب ام و برای زنده ماندن در این بازار فوق العاده مهیج، به چیزی فراتر از پرستیژ و تکنولوژی نیاز دارد.

تجربه رانندگی با نسل قبلی سری 1 در پیست آزادی را از  اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی