ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر اپل یک
تکنولوژی

حراج یک دستگاه کامپیوتر Apple I با قیمتی باور نکردنی

محصولات اپل به گران بودن مشهورند اما برخی دستگاه ها که مربوط به روزهای اول پیدایش آنند به قیمت هایی فروخته می شوند که آیفون هزار دلاری را شرمنده می کند. یک مدل کامپیوتر اپل ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

محصولات اپل به گران بودن مشهورند اما برخی دستگاه ها که مربوط به روزهای اول پیدایش آنند به قیمت هایی فروخته می شوند که آیفون هزار دلاری را شرمنده می کند. یک مدل کامپیوتر اپل یک اخیرا به حراج گذاشته شده که قیمتش از مجموع تمام دستگاه های نو اپل بسیار بالاتر است.

تنها 70 عدد کامپیوتر اپل یک در دنیا موجود است

این کامپیوتر فوق ساده که سال 1976 توسط بنیان گذاران اپل یعنی استیو جابز و استیو وزنیاک در گاراژ منزل خانواده جابز ساخته شده بود، به قیمت گزاف 470 هزار دلار توسط یک فرد که هویتش فاش نشده در حراج کریستی لندن خریداری شد.

کامپیوتر های اپل یک که آن زمان تنها 200 عددشان ساخته شد تقریبا فقط از یک مادربورد تشکیل شده بودند و فاقد امکاناتی چون محفظه، کیبورد یا مانیتور بودند. نسخه ارائه شده در این حراجی اما کمی متفاوت بود و صاحب قبلی در یک چمدان چرمی قرارش داده بود.

کامپیوتر اپل یک

قیمت اصلی کامپیوتر اپل یک در زمان عرضه 666 دلار بود که به دلیل علاقه وزنیاک به اعداد تکرار شونده اینطور قیمت گذاری شده بود. البته این کامپیوتر مدت زیادی در بازار نماند و فروشش با عرضه اپل دو در سال 1977 متوقف شد.

به گفته حراجی کریستی پس از ارائه مدل اپل دو، وزنیاک و جابز مردم را تشویق می کردند کامپیوترهای اپل یک خود را بازگرداند و برای خرید اپل دو تخفیف بگیرند. از آنجایی که اکثر این دستگاه ها تخریب شدند امروزه تنها 70 عدد کامپیوتر اپل یک در دنیا وجود دارد.

کامپیوتر اپل یک

از اقلام دیگری که در این حراجی حضور داشتند می توان به اتودهای طراحی اولین لوگوی اپل به دست رونالد وین، یک پخش کننده کاست RQ-309DS پاناسونیک، مدارک مربوط به روزهای اولیه اپل و مجله های قدیمی حاوی مقاله هایی درباره کامپیوتر اپل یک اشاره کرد.

قبل از این حراجی کریستی تخمین زده بود این کامپیوتر با قیمتی حدود 630 هزار دلار به فروش خواهد رفت. با اینکه 470 هزار دلار برای چنین دستگاهی همچنان رقم بسیار بالایی محسوب می شود، در مقابل 905 هزار دلاری که کمپانی فورد سال 2014 برای خریداری یک مدل دیگر آن هزینه کرده بود بسیار معقول تر به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی