نخستین گوشی های سازگار با شبکه نسل پنجم در قالب پرچمدارهای گرانقیمت معرفی شدند، حالا اما مدیاتک با نگاه به گوشی های میان رده و اقتصادی از چیپست 5G خود رونمایی کرده است.

این محصول به واحد پردازش AI مجهز است

تراشه های مدیاتک سخت افزار غالب گوشی های مقرون به صرفه نظیر نوکیا ۵.۱ پلاس و اوپو R15 را شکل می دهند. این شرکت برای حفظ این بازار از تراشه ای جدید رونمایی کرده که ترکیبی از مودم 5G هلیو M70 در کنار پردازنده کورتکس A77 آرم و پردازشگر گرافیکی Mali-G77 است.

این تراشه بر اساس لیتوگرافی پیشروی ۷ نانومتری توسعه یافته که قبلا در پرچمدار کایرین ۹۸۰ شاهد آن بودیم و مدیاتک هم امیدوار است با تکیه بر آن سرعت و قدرتی قابل توجه را در اختیار گوشی های اقتصادی قرار دهد.

مودم هلیو M70 که بر اساس استاندارد 3GPP Rel-15 و توسط کمپانی TSMC تولید شده، توانایی رسیدن به سرعت دانلود و آپلود ۴.۷ و ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه را دارد. این مودم بر اساس معماری ۷ نانومتری توسعه یافته که مصرف انرژی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. هلیو M70 به عنوان یک واحد ارتباطی چند حالته از معماری شبکه مستقل و غیر مستقل (SA و NSA) و شبکه های کمتر از فرکانس ۶ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می کند.چیست 5G

چیپست 5G مدیاتک در کنار هسته های پردازشی کورتکس A77 و Mali-G77 به نسل سوم واحد پردازش هوش مصنوعی یکپارچه (APU) نیز مجهز شده که قابلیت های هوش مصنوعی آنرا به شکل چشمگیری بهبود می بخشد.

در نهایت باید به قابلیت های تصویربرداری اشاره کرد که شامل پشتیبانی از ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و پردازش سیگنال تصویر ۸۰ مگاپیکسلی می شود. این چیپست تا قبل از پاییز در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و نخستین گوشی های مجهز به آن از زمستان از راه خواهند رسید.