ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه دهنده
تکنولوژی

آیا حوزه آی‌تی با کمبود نیروی متخصص مواجه است؟

در حالی که تقاضا در حوزه طراحی و توسعه اپلیکیشن روز به روز افزایش پیدا می کند، تیم های توسعه نرم افزار با این روند هماهنگ نیستند و مشکل اصلی به کمبود نیروی انسانی ماهر ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

در حالی که تقاضا در حوزه طراحی و توسعه اپلیکیشن روز به روز افزایش پیدا می کند، تیم های توسعه نرم افزار با این روند هماهنگ نیستند و مشکل اصلی به کمبود نیروی انسانی ماهر در زمینه توسعه اپ بر می گردد.

این نتیجه پرسشنامه‌ای است که 3300 مدیر حوزه آی‌تی را مورد بررسی قرار داده و OutSystems انجام و آنالیز آن را به عهده داشته است. کمبود مهارت توسعه‌دهندگان چندین سال است که به عنوان یک مشکل بزرگ خود را نشان داده و تحقیق اخیر هم بهبودی در روند سابق نشان نمی‌دهد.

دگرگونی‌های زیاد ناشی از رشد تکنولوژی، تقاضا برای توسعه در حوزه اپلیکیشن و نرم‌افزار را افزایش داده چرا که مدیران تجارت برای بهبود تجربه کاربری و رقابت با کسب و کارهای دیگر به داده‌ها و آنالیز آن‌ها نیاز داشته و به همین دلیل امروزه خلا توسعه دهندگان مجرب بیشتر احساس می‌شود.

توسعه دهنده

بر اساس آماری که از این حوزه منتشر شده، 65 درصد از توسعه دهندگان قول تحویل 10 اپلیکیشن یا بیشتر را در سال 2019 داده‌اند، 38 درصد می‌توانند 25 اپ یا بیشتر آماده کنند و فقط 15 درصد برای آماده سازی 100 اپ یا بیشتر اعلام آمادگی کرده‌اند.

با این اوصاف در حالی که تقاضا برای تولید اپلیکیشن بالاست، تیم‌های توسعه دهنده نمی‌توانند پاسخگوی این تقاضا باشند. تنها 36 درصد از سازمان‌های مورد بررسی در این تحقیق، تیم توسعه‌دهندگانشان را در سال جدید گسترش داده‌اند.

با این حال تیم‌های توسعه دهنده در زمینه طراحی، ساخت، تست و تحویل اپ عملکرد رو به رشدی داشته‌اند. 61 درصد مدیران آی‌تی اعلام کرده‌اند که طراحی هر اپلیکیشن به صورت میانگین 4 ماه یا کمتر برای آن‌ها طول می‌کشد در حالی که سال قبل 54 درصد مشاغل چنین عملکردی داشته‌اند. اما با وجود این نقطه مثبت، هنوز هم عقب افتادگی در برنامه‌ها یک مشکل اساسی برای این تیم‌ها محسوب می‌شود.

دو سوم متخصصان این حوزه ابراز کرده‌اند که 1 اپ از برنامه عقب هستند و 19 درصد آن‌ها بیشتر از 10 اپ عقب افتاده دارند. در این میان فقط 39 درصد تیم‌ها اعلام کردند که وضعیت برنامه‌های عقب افتاده‌شان نسبت به سال قبل بهتر شده است و 50 درصد گفته‌اند که با همان روند پارسال کارشان را ادامه می‌دهند.

توسعه دهنده

مساله اصلی پیدا کردن نیروی کار لازم برای پر کردن این خلا است با این حال صاحبان مشاغل می‌گویند که یافتن نیروی متخصص اصلا کارراحتی نیست و نیروها باید زمان قابل توجهی را برای آموزش صرف کنند. در این شرایط تربیت متخصصان در حوزه‌های توسعه وب، توسعه موبایل و توسعه API و backend از اولویت بیشتری برخوردارند.

تیم تحقیق به عنوان راهکار، رفتن به سمت پلتفرم‌های کم‌کد را پیشنهاد می‌کند که باعث می‌شود کاربران طراحی و توسعه اپ‌ها را خودشان به عهده بگیرند. علاوه بر این استفاده از متدها و تکنولوژی‌های مرتبط که بتواند بازدهی توسعه‌دهندگان را افزایش دهد نیز راه حل دیگری برای این مساله تلقی می‌شود.

اما مهم‌ترین راهکار این است که مدیران برای آموزش کارمندان خود پا را فراتر گذاشته و توسعه‌دهندگان را با آموزش‌ها و تکنولوژی‌های جدید به روز نگاه دارند چرا که این موضوع قطعا منجر به بالاتر رفتن بهره‌وری آن‌ها خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • arjang ap
    arjang ap | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    دقیقا این مطلب چه ربطی به مهندسان آی‌تی داره؟ من نمیفهمم چرا تو ایران هرچی هست ربط میدن به آی‌تی. کار توسعه اپلیکیشن و نرم افزار کار مهندس نرم افزاره نه مهندس ای‌تی. شاید اگر در مبجث بزرگتری باشه بشه گفت IT. نمیفهم چرا تو ایران کار مهندسای نرم افزار و هوش مصنوعی و هرچی به تکنولوژی ربط داره رو به اسم آی‌تی میزنن درحالی که مهندس آی‌تی اصلا نباید تو اون کارها دخالت کنه

  • javad_bat
    javad_bat | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    این بازار هم دو سالی میشه تو ایران اشباع شده و الان فقط تقضا برای نیروی حرفه ای بالاست که اون هم تازه نه حقوق یک نیروی حرفه ای پرداخت میشه و نه شرایط کاری درستی محیا میشه و در نهایت تا چند سال دیگه بازار حرفه ای هاش هم اشباع میشه

  • Ahmad
    Ahmad | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    اصلا نگران نباشید . همین سردار جلالی رییس پدافند غیرعامل خداوندگار شبکه و IT هستن . متخصص در شبکه بندی و کابل کشی .وز به شقیقه و زدن و بستن شبکه . بدین دست همین تا آبادش کنه

  • DARYUSH1379
    DARYUSH1379 | ۸ خرداد ۱۳۹۸

    توی ایران شما در هر حوضه ای که وارد شید میبینید که اشباحه پس برای پیدا کردن کار باید تو حوضه خودتون تک باشید

مطالب پیشنهادی