شلیک در حمام و لبخندهای آقای شهردار: بازخوانی قتل همسر دوم

تهران در شوک جنایت آرام «محمد علی نجفی»

شلیک در حمام و لبخندهای آقای شهردار: بازخوانی قتل همسر دوم

محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران و یکی از چهره های شاخص اصلاح طلبان در دولت های پس از انقلاب، اکنون معروف ترین قاتل تهران است. نامش تا سالها، زبانزد خاص و عام خواهد بود. دانش اموخته دکترای ریاضی از دانشگاهMIT آمریکا، دیروز با ضرب ۵ گلوله در حمام، همسر دومش (میترا استاد) را به قتل رساند و در کمال آرامش و با لبخند، روبروی دوربین رسانه ها حاضر شد و به قتل خود در سعادت آباد تهران اعتراف کرد. تهران و ایران، در شوک لبخندهای آرام آقای شهردار اسبق است.

پس از ازدواج مخفیانه محمد علی نجفی و دست به دست شدن خصوصی ترین عکس های انان در شبکه های اجتماعی، همه دنبال کشف ارتباطات نجفی یا میترا استاد بودند. او دیگر زن معمولی نبود. خبر قتل او به تیتر یک رسانه‌های کشور تبدیل شد و همگان به دنبال چرایی این قتل و انگیزه قاتلانش بودند.

محمدعلی نجفی، چهره شناخته شده‌ای که سابقه وزارت هم در کارنامه خود دارد،۵ شهریور ۹۶ توسط شورای شهر پنجم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و تا اواخر فروردین ۹۷ باقی ماند. او هر چند که از حمایت تام و تمام اصلاح‌طلبان و دولت بهره‌مند بود، اما جایگاه خود را چندان محکم و قابل اتکا نمی‌دید و با مشکلات زیادی روبه‌رو شد.

یکی از جدی‌ترین این مشکلات به ۱۶ اسفند ۹۶ بازمی‌گشت که فیلمی از مراسمی منتشر شد که از سوی شهرداری تهران برگزار شده بود و دادستان کل کشور دستور برخورد با «هنجارشکنان و متخلفان» را صادر کرد. فروردین ۹۷ زمان آغاز دور تازه فشارها بود. شهردار تهران در مصاحبه‌ای از استعفای خود به دلیل بیماری و ضعف جسمی خبر داد که شورای شهر نپذیرفت اما دادستان کل کشور خواستار پذیرش استعفای نجفی شد.

محمدجعفر منتظری در دیدار با کارکنان دادستانی کل کشور ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران اظهار کرد: «شورای محترم اسلامی شهر تهران این بساط سیاست بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم. آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم، اما نوبت به رای‌گیری که می‌رسد با رای خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است».

سرانجام ۲۱ فروردین نجفی از شهرداری تهران کناره گرفت. مدتی نگذشته بود که تصاویری از او در کنار زنی به نام میترا استاد منتشر شد؛ زنی که کمی پس از انتشار عکس‌ها در فضای مجازی مصاحبه کرد و گفت که از اردیبهشت ۹۷ همسر قانونی شهردار سابق تهران است.

میترا استاد در مصاحبه خود گفت: «به ما تهمت زدند که ایشان روابط نامشروع داشته است، من قول می‌دهم به همه مردم تا الان من هیچ چیز بدی از دکتر نجفی ندیدم. اگر رسانه‌ای که ادعای شفاف‌سازی دارد و به همسر من تهمت زده که رابطه نامشروع داشته، من می‌گویم اولا ایشان شاکی خصوصی ندارد و در ضمن من خودم قول می‌دهم اگر هر مشکلی بود شفاف‌سازی کنم».

وی افزود: «آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند. هر موضوعی و مساله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم.تهمت زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم.»

محمد علی نجفی
تصور سلفی های عاشفانه میترا استاد با محمد علی نجفی، ۱ سال پیش از قتل

خبر قتل، شواهد و واکنش‌ها

ظهر روز گذشته، شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با فارس، از قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به نام میترا استاد خبر داد. او همچنین تأیید کرد که همسر نجفی که زن جوانی بود در خانه مسکونی خود در منطقه سعادت‌آباد به علت اصابت یک گلوله به قتل رسیده است.

پس از آن غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه به ایلنا گفت: در حال حاضر بازپرس ویژه قتل در محل صحنه وقوع قتل هستند. همچنین اکیپ‌های مربوط به کشف جرم، پزشکی قانونی و پلیس آگاهی نیز در محل هستند و مستنداتی هم جمع‌آوری شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شایعه احضار و بازداشت شهردار اسبق تهران در این رابطه هم گفت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم اما می‌دانم تاکنون شخصی به عنوان متهم این قتل دستگیر نشده است. تسنیم در این خصوص نوشت: «ساعت ۱۲:۳۰، وقوع این قتل به پلیس ۱۱۰ اعلام شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این قتل در طبقه هفتم برجی معروف واقع در بلوار خوردین سعادت‌آباد به‌وقوع پیوسته است».

با حضور سرپرست دادسرای جنایی در محل، تحقیق در خصوص مرگ میترا استاد همسر دوم شهردار سابق تهران آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد عامل یا عاملان این جنایت پس از اطلاع از تنها بودن مقتول در خانه، وارد محل سکونت او در یکی از برج‌های سعادت‌آباد شده و او را به قتل رسانده‌اند.

در این ارتباط تیم جنایی و تشخیص هویت تحقیق از نجفی شهردار سابق و همسایه‌ها را آغاز کرده و پلیس آگاهی با بازبینی دوربین‌های مداربسته در جست‌وجوی سرنخ‌هایی برای رازگشایی این قتل است. یک مقام آگاه در ارتباط با این جنایت گفت: در حال حاضر قاضی ویژه قتل تهران به همراه تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی در محل جنایت سرنخ‌های مربوط به این جنایت را جمع‌آوری کرده و برخی از تحقیقات نیز نشان از ردپای قاتل دارد.

یکی از همسایگان می‌گوید: «از صبح حادثه صدای مشاجره و دعوا از منزل مقتول شنیده می‌شد». سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکزاطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در گفت وگو با فارس درخصوص آخرین جزئیات حادثه قتل همسر دوم نجفی اظهار داشت: ساعت ۱۰:۳۰ پسر وی به همراه دخترش و راننده وارد خانه شده و با جسد در داخل حمام روبه‌رو شدند که بلافاصله مراتب را به کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب اطلاع دادند.

سرهنگ نمک‌شناس تصریح کرد: با تأیید خبر اولیه موضوع به دادسرای ویژه اعلام و در ادامه مأموران اداره دهم پلیس آگاهی نیز در محل حضور می‌یابند. وی با بیان این مطلب که سرپرست دادسرای ویژه جنایی و مأموران پلیس اداره دهم مشغول انجام تحقیقات هستند در پاسخ به دیگر پرسش در مورد مظنونین این حادثه و دستگیری‌ها خاطرنشان کرد: تحقیقات از اعضای خانواده مقتول و همسر وی در دستور کار است و تا این لحظه هیچ دستگیری نداشته‌ایم.

مظنون اصلی متواری است

سردار لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: مظنون اصلی شناسایی شده و در حال حاضر متواری است. پسر ۱۳ ساله میترا استاد اعلام کرد: «نجفی دست بزن داشت. مدام مادرم را کتک می‌زد یکبار مانع شدم دست مرا شکست. قرار بود با مادرم بیرون برویم. من از مدرسه با آژانس بازگشتم پول آژانس نداشتم، آمدم تا از مادرم پول آژانس را بگیرم که متوجه شدم مادرم مرده است. شوهر مادرم مجوز اسلحه داشت و همیشه اسلحه را در خانه نگه می‌داشت. وقتی به خانه رسیدم یک زن و مرد که دختر آقای نجفی و راننده وی بود در حال شکستن در خانه بودند و در نهایت وارد خانه شدیم و جسد مادرم را پیدا کردیم.»

سرانجام قاتل اعتراف کرد

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: شهردار اسبق تهران با مراجعه به پلیس آگاهی مرکز در چهارراه شاهپور خودش را تسلیم و به قتل همسرش اعتراف کرد. شهریاری اظهارکرد: متهم در نامه‌ای که از خودش به‌جا گذاشته بود، به طور کامل از انگیزه‌اش برای قتل همسرش گفته و آن را شرح داده بود و ما از همان ابتدا می‌دانستم که جنایت توسط او صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شهردار پیشین تهران با همسرش اختلافات شدیدی داشته است، افزود: سلاحی که متهم در جنایت از آن استفاده کرده نیز کشف شده است و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد. در همین حال یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: شهردار اسبق تهران از سوی همسرش به شدت تهدید می‌شد. متهم مدعی شده که همسرش وی را تهدید کرده بود که زندگی‌اش را نابود می‌کند و به همین دلیل تصمیم به قتل او گرفته است.

مسئولیت توطئه‌گران کم نیست

غلامحسین کرباسچی نوشت: ‏ماهیت تأسف‌بار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل به‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفرکردند، نادیده گرفت.

تلاش برای مصاحبه

مساله‌ای که قتل را بیش از پیش پیچیده کرد، تماسی بود که میترا استاد روز قبل از قتل، با یک خبرنگار برقرار کرد. پریسا صالحی، خبرنگار انصاف‌نیوز روز گذشته در توئیتی با اشاره به قتل همسر دوم محمدعلی نجفی نوشته است: «زن دوم نجفی زنگ زد انصاف و می‌خواست باهامون مصاحبه کنه، امروز قرار بود بیاد دفتر، همین امروز به قتل رسید».

انصاف‌نیوز در گزارشی در این خصوص نوشت: «میترا استاد در ساعت ۱۵:۳۱دوشنبه، در تماسی تلفنی با خبرنگار انصاف‌نیوز گفته بود می‌خواهم مصاحبه‌ای کنم تا کمی از آبروی رفته‌ام بازگردد. او همچنین از وعده‌های پیش از ازدواجش گفت که مدعی بود محقق نشده است.

چون این تماس تلفنی از سوی او و در روز تعطیل بوده، امکان ضبط آن نیز نبود و برای همین در این خبر نقل نشده است. ضمن اینکه این تماس‌ها در قالب مصاحبه نبوده است و پس از آن انصاف‌نیوز آمادگی خود را برای مصاحبه حضوری در روز سه‌شنبه اعلام می‌کند. میترا استاد که در دو نوبت شب گذشته با خبرنگار تماس گرفته بود در ادامه این گفت‌وگوها مدعی شد که همچنان با دکتر نجفی زندگی می‌کند.

در این مکالمه، قرار شد که میترا استاد سه‌شنبه به دفتر انصاف نیوز بیاید تا گفت‌وگویی مفصل انجام شود اما شب در پیامکی نوشت: «ما می‌ریم مسافرت ان‌شاءا… بهتون خبر میدم برای قرار حضوری». میترا استاد در زمستان هم تماسی با خبرنگار انصاف‌نیوز داشت. او در آن تماس هم با صدایی گرفته و بغض‌آلود سخن می‌گفت و گفت که می‌خواهد بهمن‌ماه مصاحبه کند اما آن را هم کنسل کرد و گفت: «با اطرافیانم که مشورت کردم گفتند فعلا دست نگهدار، شاید تغییری رخ دهد».

نجفی اعدام می‎شود؟

سیدمحمود علیزاده طباطبایی از وکلای شناخته شده دادگستری درباره اینکه آیا برای نجفی حکم اعدام صادر می‎شود، تصریح کرد: از نظر من بدون شک برای نجفی حکم اعدام صادر نمی‎شود اما بنده اطلاع دقیقی از نحوه و علت اینکه چرا این موضوع رخ داده است ندارم.

خبرفوری نوشت؛ وی درباره اینکه محمدعلی نجفی با چه حکمی امکان حمل سلاح را داشته است، اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از مقامات و مسئولیت دارای سلاح هستند و این روند از طریق تایید کمیته‎ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت می‌‎گیرد و در واقع به خیلی از افراد از این طریق مجوز حمل سلاح داده می‎شود و این قاعده درباره نجفی نیز صدق می‎کند و وی بدون شک مجوز حمل سلاح داشته است.

وی افزود: طبق مفاد قانونی قتل یک جرم خصوصی است و در صورتی که اولیای دم رضایت دهند فردی که مرتکب چنین جرمی شده است حبس محدودی را سپری می‎کند ولی بعد آزاد می‎شود البته درباره خانم میترا استاد باید بگویم که وی یک فرزند پسر بزرگ دارد که می‎تواند درباره نحوه تعیین مجازات قاتل تصمیم بگیرد.

طباطبایی تاکید کرد: آنطور که بنده از نزدیکان وی سوال کردم نجفی پیش از اعتراف برای مشورت به قم سفر کرده است و بعد از آن با حضور در اداره آگاهی شاپور به قتل همسر خود اعتراف کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده نجفی ماهیت سیاسی دارد گفت: این پرونده به هیچ وجه سیاسی نیست و تنها به دلایل شخصی و خانوادگی صورت گرفته است. این حقوقدان درباره اینکه آیا پذیرش وکالت نجفی به وی پیشنهاد شده است اظهار کرد: فعلا تماس و مراجعه‎ای در این راستا با بنده صورت نگرفته است.

نجفی تست الکل و مواد مخدر می‌دهد

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود درخصوص پرونده محمدعلی نجفی دستورات لازم برای انتقال متهم به پزشکی قانونی صادر شده است؛ قرار است پزشکی قانونی از محمدعلی نجفی تست روانشناسی و تست مواد مخدر و مصرف الکل اخذ کند.

قاضی شهریاری اظهارکرد: البته این به معنای مصرف مواد مخدر یا الکل از سوی متهم نیست، اما برای اینکه مشخص شود قتل تحت تأثیر این عوامل بوده یا خیر این تست‌ها اخذ می‌شود. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران افزود: نجفی شب قبل از حادثه در منزل همسرش بوده و با یکدیگر مشاجره لفظی شدیدی داشته‌اند.

اسلحه «نجفی» مجوز داشته است

پسر مقتول گفت: اسلحه پدرم (ناپدری) مجوز داشته و خودم بارها مجوز اسلحه را دیده بودم. پسر مقتول در صحنه قتل و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اسلحه آقای نجفی مجوز داشته است. وی افزود: قبل‌تر هم من اسلحه ناپدری‌ام را دیده بودم. پسر مقتول تاکید کرد: من و مادرم می دانستیم آقای نجفی اسلحه دارد و اسلحه‌اش هم با مجوز است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • مجید خرداد ۹, ۱۳۹۸

    این آه ۳ هزار بورسیه ای هست که نجفی و دوستان با زندگی شون چند سال پیش این طور بازی کردند که بعضا مجبور به خودکشی شدند!
    آه مظلوم همیشه دامن ظالم رو میگیره!

  • با اصالت خرداد ۹, ۱۳۹۸

    دم نجفی گرم

  • سایه خرداد ۱۱, ۱۳۹۸

    گزارشتون خیلی کامل بود همه سوالاتمو پاسخ دادین….عالیییییییییییییییییییییییییی