ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوترهای ماژولار
تکنولوژی

اینتل مجددا به تولید کامپیوترهای ماژولار روی می‌آورد

اینتل با معرفی یک دستگاه جدید به نام «NUC Compute Element» قرار است دوباره به سراغ عملی کردن ایده کامپیوترهای ماژولار برود. در این طرح، قرار است سخت‌افزار داخلی کامپیوتر درون یک المان ماژولار قرار ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

اینتل با معرفی یک دستگاه جدید به نام «NUC Compute Element» قرار است دوباره به سراغ عملی کردن ایده کامپیوترهای ماژولار برود.

در این طرح، قرار است سخت‌افزار داخلی کامپیوتر درون یک المان ماژولار قرار بگیرد تا در هنگام نیاز به آپگرید، به صورت اسلات‌بندی شده به یک سیستم دیگر انتقال داده شوند. مثلا مانیتور یک کامپیوتر تا سال‌ها قابل استفاده است اما سخت‌افزار آن زودتر نیاز به تغییر و بروزرسانی خواهد داشت.

اینتل پیشتر هم در حال کار روی همین ایده با سر وشکلی متفاوت بود که پس از تولید تنها یک نسل از آن، متوقف شده و پرونده «کامپیوتر کارت ماژولار» این شرکت بسته شد. با این حال به نظر می‌رسد اینتل توجه خاصی به ایده پشت این قبیل محصولات داشته و حالا قصد دارد با رویکردی جدید به توسعه محصول در همین حوزه بازگردد.

کامپیوترهای ماژولار
کامپیوتر کارت اینتل که تولید آن چندی پیش متوقف شد

به گفته یکی از سخنگویان اینتل، این محصول به جای اینکه شبیه یک ماژول کاملا بسته و ایزوله باشد، بیشتر شبیه یک پارت کامپیوتری عمل کرده که تا سطح اتصالات آن قابل رویت است. بر اساس ادعای اینتل ماژول جدید می‌تواند سی‌پی‌یوهای سری U نسل هشتمی Core i3 و i5 و همچنین پردازنده‌های Pentium Gold یا Celeron را درون خود جای دهد. با توجه به اینکه هیچکدام از پردازنده های مذکور، چیپ‌های قدرتمندی نیستند به نظر می‌رسد بازار اصلی این سخت‌افزار ماژولار، لپتاپ‌های مورد استفاده در حوزه آموزشی باشند که نیاز به سخت‌افزار قدرتمندی ندارند.

فعلا اینتل فقط یک رندر از این ماژول منتشر کرده و این یعنی همچنان روند کار روی آن ادامه دارد. نکته دیگر اینکه اینتل طراحی و تولید این محصول را به بخش NUC این شرکت واگذار کرده، چرا که پیشتر محصولات این بخش مورد اقبال مشتریان قرار گرفته بود. این توجه هم می تواند نشان‌دهنده علاقه اینتل به توسعه و رشد در بازار کامپیوترهای ماژولار باشد.

تنها مساله ای که باقی می‌ماند اثر تعویض مداوم طراحی هسته کامپیوترها روی فراگیر شدن استفاده از سخت‌افزار ماژولار است. چرا که هدف اصلی تولید این محصول قابلیت تعویض و آپگرید آن بوده و اگر طراحی هسته اصلی کامپیتوها مدام تغیییر کند، قابلیت استفاده از این محصولات هم کاهش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی