ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معرفی قدرتمندترین محصول تاریخ فراری؛ SF90 Stradale از آینده می آید

فراری رسما از قدرتمندترین، سریع ترین و اولین سوپرخودرو پلاگ-هیبریدی خود با نام SF90 Stradale رونمایی کرد. لویس کامیلری مدیرعامل فراری این محصول را نقطه عطفی در تاریخ فراری می داند. این دومین محصول کاملا ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۵

فراری رسما از قدرتمندترین، سریع ترین و اولین سوپرخودرو پلاگ-هیبریدی خود با نام SF90 Stradale رونمایی کرد. لویس کامیلری مدیرعامل فراری این محصول را نقطه عطفی در تاریخ فراری می داند. این دومین محصول کاملا جدید از 5 محصول وعده داده شده فراری است.

نام این ابرخودرو به طور مستقیم از نام خودروی فرمول یک 2019 فراری گرفته شده است که یادآور 90 امین سالگرد تاسیس بخش مسابقه ای فراری یعنی اسکودریا فراری را یادآور می شود.

در بخش قوای محرکه حداکثر قدرت به 986 اسب بخار می رسد که نه تنها در حدود 36 اسب بخار از لفراری بیشتر است بلکه از تمامی محصولات شهری این شرکت نیز قدرت بیشتری تولید می کند.

قلب این خودرو که توسط فراری با کد F154 خوانده می شود موتور V8 دو توربوشارژر است که با افزایش حجم از 3902 سی سی به 3990 سی سی رسیده است. این موتور پیش از این در مدل های Pista و Tributo استفاده شده بود. فراری ورودی هوا، محفظه احتراق و خروجی اگزوز کاملا جدیدی برای این موتور طراحی کرده است و سر سیلندر آن نیز ارتفاع کمتری به دلیل طراحی جدید دارد. سیستم انژکتور قابلیت پاشش سوخت تا 350 بار را به صورت مستقیم دارد. در نتیجه موتور احتراق داخلی توانایی تولید 769 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور را در حداکثر دور 6000 rpm  دارد. با کاهش ارتفاع محل قرار گیری توربوشارژر ها و فلایویل کوچک تر، امکان کاهش مرکز ثقل فراهم شده است. سیستم اگزوز نیز به طور کامل از سوپر آلیاژ Inconel ساخته شده است.

تکمیل کننده این موتور 3 موتور الکتریکی است که دوتای آن ها بر روی محور جلو و دیگری در بین موتور و جعبه دنده خودرو قرار دارد تا با اولین محصول اسپرت فراری با قابلیت انتقال قدرت به هر چهارچرخ طرف باشیم. این سه موتور در مجموع توانایی تولید 217 اسب بخار را دارند که در نتیجه مجموع قدرت به 986 اسب بخار می رسد. این موتورهای الکتریکی از بسته باتری کوچک 7.9 kWh لیتیوم یونی نیرو می گیرند و برد حرکتی خودرو در حالت تمام الکتریکی معادل 25 کیلومتر با حداکثر سرعت 135 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. باتری ها قابلیت اتصال و شارژ جداگانه و یا استفاده از موتور در نقش ژنراتور را خواهند داشت. جعبه دنده کاملا جدید 8 سرعته دو کلاچه که ابعاد و وزن کمتری به نسبت جعبه دنده 7 سرعته دارد، باعث کاهش مصرف سوخت 8 درصدی در حالت رانندگی عادی خواهد شد.

در نتیجه استفاده از این قوای محرکه هیبریدی ، خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 2.5 ثانیه زمان نیاز دارد که رکوردی برای محصولات شهری فراری است. همچنین برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به تنها 6.7 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت نیز به 341 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

فراری 4 حالت کلی رانندگی را برای این مدل در نظر گرفته است. در حالت eDrive موتور بنزینی خاموش می شود و باتری ها تا جایی که شارژ داشته باشند خودرو را به حرکت در می آوردند. حالت عادی همان حالت هیبریدی و استفاده از هر دو قوای محرکه است. در حالت Performance موتور خودرو برای شارژ بودن باتری ها و استفاده از تمامی توان موتورهای الکتریکی شروع به کار می کند و در حالت Qualify که دقیقا مشابه با خودروهای فرمول یک فراری است برای مدت زمان مشخصی تمامی قدرت موتورهای الکتریکی برای ثبت بهترین زمان در پیست های اتومبیل رانی در اختیار راننده قرار می گیرد.

در بخش شاسی فراری از پلت فرم کاملا جدیدی بهره برده است و آن را اولین پلت فرم ساخته شده از مواد مختلف همچون فیبرکربن و آلومینیوم این شرکت می داند. در نتیجه وزن خشک خودرو به 1570 کیلوگرم می رسد که 15 کیلوگرم از لفراری سبک تر است و نسبت قدرت به وزن بالاتری از تمامی محصولات فراری دارد.

همچنین فراری با استفاده از آلیاژهای سخت تر در حدود 40 درصد مقاومت پیچشی بیشتری به نسبت پلت فرم سابق فراری که از زمان مدل 458 ایتالیا مورد استفاده فراری بود دارد.

از دیگر مزیت های پلت فرم جدید عملکرد دینامیکی بالاتر، کاهش صدای ورودی و سطح لرزش به اتاق است. فراری یک سیستم کنترل لغزش الکترونیکی جدید با نام مخفف (eSSC) توسعه داده است که امکان تقسیم و توازن قدرت تولیدی موتورها بین هر چهارچرخ را فراهم می سازد.

همچنین SF90 از سیستم ترمز توسط سیم که پیش از این در محصولات آلفارومئو دیده بودیم استفاده می کند. این سیستم گشتاور تولیدی در حین ترمزگیری را بین هر دو سیستم هیدرولیکی و موتورهای الکتریکی خودرو تقسیم می کند. به طور سنتی در ترمزهای هیدرولیکی تنها شاهد بازتولید انرژی الکتریکی در ترمزگیری های شدید هستیم اما این سیستم می تواند به طور دائمی نیروی الکتریکی پس از هر بار ترمزگیری را تولید کند. فراری برای محور جلو یک مبدل گشتاور در نظر گرفته است تا گشتاور ارسالی به هر دو چرخ جلو را مدیریت کند.

فلاویو مانزونی مدیر بخش طراحی شرکت فراری طراحی SF90 را یک کار طولانی و پیچیده توصیف کرده است. از آن جا که این خودرو از فن آوری ها کاملا جدیدی بهره می برد. حفظ هم زمان المان های کلاسیک فراری در کنار بهبود وضعیت آیرودینامیکی کار بسیار سختی بوده است. SF90 Stradale در دو مدل استاندارد و Assetto Fiorano عرضه می شود که مدل دوم درای قابلیت های بیشتر در پیست های اتومبیل رانی است. به طور مثال اسپویلر بلند تر نیروی رو به پایین محور عقب را افزایش می دهد. با سبک سازی در داخل اتاق و استفاده گسترده از فیبرکربن وزن خودرو 30 کیلوگرم کاهش پیدا می کند. همچنین چرخ های گران قیمت فیبرکربنی نیز در این مدل استفاده خواهد شد.

تیم طراحی فراری اورهنگ عقب را تا جای ممکن کوچک کرده است تا حس موتور وسط بودن خودرو به خوبی حس شود. چراغ جلو C شکل با ورودی ترمز هوایی ترکیب شده است و از فن آوری Matrix LED بهره می برد. خروجی اگزوز نیز بالاتر از هر فراری دیگری در بخش مرکزی سپر عقب نصب شده است.

فراری ادعا می کند که این خودرو توانایی تولید نیروی رو به پایین 390 کیلوگرمی در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را دارد که 30 کیلوگرم بیشتر از لفراری است.

اسپویلر عقب نیز به طور یکپارچه با بدنه طراحی شده است اما در بخش مرکزی آن یک قطعه محرک وجود دارد که در زمان مورد نیاز باز می شود تا نیروی رو به پایین به حداکثر مقدار خود برسد. برای دست یابی به حداکثر شتاب در مسیر مستقیم نیز این بخش بسته می شود تا درگ خودرو کاهش پیدا کند.

با ورود به داخل اتاق نیز با فضای کاملا جدید و متفاوتی به نسبت تمامی فراری ها طرف هستیم. پشت آمپری خودرو یک صفحه نمایش 16 اینچی خمیده است که تمامی تنظیمات خودرو و بخش اطلاعات و سرگرمی بر روی آن به نمایش در می آید. در ادامه فراری تمامی کنترلرهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع و...را بر روی فرمان آن هم به صورت پنل های لمسی قرار داده است.

سیستم هدآپ دیسپلی نیز برای اولین بار در یک فراری استفاده شده است. 80 درصد بخش های مختلف خودرو با فرمان قابلیت کنترل را دارد و فراری این کار را با هدف "چشم ها بر روی جاده، دست ها بر روی فرمان" انجام داده تا ایمنی به حداکثر مقدار خود برسد و توجه راننده به طور 100 درصدی بر روی رانندگی باشد. گرچه فراری تاریخچه بزرگ خود را فراموش نکرده است و در کنار دست راننده بخشی را مشابه با اهرم تعویض دنده کلاسیک این شرکت موسوم به H-gate طراحی کرده است که با کمک آن وضعیت جعبه دنده را می توان تنظیم کرد.

در حال حاضر قیمت نهایی این ابرخودرو فراری مشخص نشده است اما طبق پیش بینی ها در حدود 500 تا 750 هزار پوند ارزش خواهد داشت. این فراری جز مدل های تولید محدود همچون لفراری نیست اما با توجه به برچسب قیمتی بالای آن تا جایی که مشتریان ثابت فراری خریدار آن باشند، فراری این مدل را تولید خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohamad Reza
    Mohamad Reza | ۹ خرداد ۱۳۹۸

    فک کنم بهترین اتوموبیلی باشه که ساخته شده، از همه نظر بی‌نقصه

  • Amir M Zadeh
    Amir M Zadeh | ۹ خرداد ۱۳۹۸

    چقدر طراحی جذابی داره ? ?

مطالب پیشنهادی