ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه‌نشین
علمی

ناسا شرکای تجاری خود برای تولید اولین ربات‌های ماه‌نشین را معرفی کرد

سه کمپانی آمریکایی «Astrobotic»، «Orbit Beyond» و «Intuitive Machines» به عنوان شرکای تجاری ناسا و برای ساخت فضاپیماهای کوچکی که محموله‌ها و تجهیزات ناسا را به ماه رسانده و بررسی دقیق‌تری از سطح آن انجام ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

سه کمپانی آمریکایی «Astrobotic»، «Orbit Beyond» و «Intuitive Machines» به عنوان شرکای تجاری ناسا و برای ساخت فضاپیماهای کوچکی که محموله‌ها و تجهیزات ناسا را به ماه رسانده و بررسی دقیق‌تری از سطح آن انجام می‌دهند، توسط این آژانس فضایی انتخاب شده‌اند. ماه‌نشین‌ها قرار است در سال‌های 2020 و 2021 به هدف ماه پرتاب شوند.

شرکت‌های مذکور در پروژه جدید «سرویس تجاری حمل بار قمری» ناسا (CLPS) با این آژانس همکاری می‌کند. CLPS اولین فاز برنامه آرتمیس ناسا است که برای فرستادن اولین فضانورد زن به ماه طراحی شده و قرار است انسان را به ماه بازگرداند. با این حال تمرکز CLPS روی وسایل حمل و نقل رباتیک است و قرار نیست پروژه‌ای برای ساخت فضاپیمای حامل انسان باشد. در واقع هدف این است که ابزار ناسا برای انجام آزمایش‌های علمی توسط ماه‌نشین به سطح ماه فرستاده شده و بررسی دقیق‌تری از وضعیت این سیاره انجام شود تا مقدمات لازم برای فرود انسان روی سطح این قمر فراهم باشد.

ماه‌نشین
به ترتیب از راست، ماه‌نوردهای: Orbit Beyond، Intuitive Machines، Astrobotic

این بررسی‌ها برای پروژه آرتمیس بسیار مهم هستند. مثلا فضاپیماهای ناسا از وجود آب در ماه خبر داده‌اند اما دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند مقدار آب چقدر است و یا اینکه این ماده به چه فرمی در ماه وجود دارد. اگر آب موجود به فرم مایع یا حتی یخ در ماه زیاد باشد، فضانوردان پس از فرود می توانند از آن برای آشامیدن یا مصارف شخصی در پایگاه استفاده کرده و یخ هم می‌تواند به منظور سوخت راکت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

از دیگر مواردی که ناسا قرار است در پروژه CLPS بررسی کند، تاثیر فرود ماه‌نشین‌ها بر محیط ماه و چگونگی برخاستن گرد و غبار در سطح آن است. اهداف دیگری مثل بررسی تابش محیطی، میدان مغناطیسی و همچنین مواد تشکیل دهنده سطح این قمر هم در دستور کار این برنامه قرار گرفته است.

تا به حال فقط شرکت ها و سازمان‌های دولتی موفق به انجام فرود موفق روی ماه شده‌اند و این سه شرکت در صورت موفقیت در انجام ماموریتشان، اولین سازمان‌های تجاری خواهند بود که از پس فرود روی ماه برآمده‌اند. با این حال ناسا به موفقیت این پروژه بسیار امیدوار است. کمپانی Orbit Beyond با یک قرارداد 97 میلیون دلاری به ناسا قول داده که ماه‌نشین خود را تا سپتامبر 2020 سوار بر راکت فالکون 9 اسپیس اکس به فضا فرستاده و آن را در دشت Mare Imbrium ماه فرود بیاورد.

دو شرکت دیگر قرار است کمی دیرتر در ماه‌های ژوئن و جولای 2021 فرود ماه‌نشین‌ها را به انجام برسانند. با اینکه هیچکدام از این ماه‌نشین‌ها قرار نیست در قطب جنوب ماه فرود بیایند، (یعنی جایی که قرار است انسان‌های پروژه آرتمیس روی سطح ماه بنشینند) اما ناسا گفته است که به هر حال CLPS گام بزرگی برای آرتمیس به حساب می‌آید و با بررسی قسمت‌های دیگر ماه هم می توان به اطلاعات مفید و حیاتی رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی