ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چالش های عظیم کروز برای حفظ تامین قطعات خودروهای داخلی

این روزها شرایط عجیبی بر صنعت قطعه سازی کشور حاکم است، کمبود نقدینگی برای تولید، تاثیر سنگین تحریم های امریکا بر روی تامین زنجیره تولید قطعات و پیچیدگی های مدیریتی کشور باعث شده است که ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۵

این روزها شرایط عجیبی بر صنعت قطعه سازی کشور حاکم است، کمبود نقدینگی برای تولید، تاثیر سنگین تحریم های امریکا بر روی تامین زنجیره تولید قطعات و پیچیدگی های مدیریتی کشور باعث شده است که صدای اعتراض قطعه سازان داخلی هر روز بلند و بلندتر شود. ساعاتی قبل حمید کشاورز یکی از مالکین گروه تولیدی کروز که از جمله بزرگترین قطعه سازان کشور محسوب می شود، طی یک نشست خبری پاره ای از موارد در خصوص وضعیت نا به سامان فعلی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه از تولید سخت تر است و  از آغاز تحریم ها پیش بینی چنین اتفاقی می شد همانطور که در سال ٩١ هم این اتفاق درباره پژو 206 افتاد .
کشاورز همچنین با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات در صنعت خودرو ارتباطی به تحریم ندارد تصریح کرد:
بزرگترین مشکل ما  ثابت نگه داشتن دلار در طی سال های گذشته است و امروز شاهد باز شدن فنر ارز هستیم.
یکی از مالکین گروه صنعتی کروز ادامه داد: در صنعت خودرو در تولید حدود ٢۰ درصد وابسته به کشورهای خارجی هستیم اما از نظر قیمتی تا ٧۰ درصد قطعات خودرو به ارز وابسته است.

کروز
او در ادامه نیز گفت: مشکل عمده صنعت خودرو این روزها تامین اعتبارات ریالی، تخصیص ارز و رساندن پول به شرکای خارجی است.

کشاورز همچنین با بیان اینکه مجموعه مطالبات ما از دو خودروساز حدود 1200 میلیارد تومان است و خودروسازان نمی توانند به صورت هفتگی و ماهانه مطالبات را پرداخت کنند گفت: و وضعیت به گو‌نه ای شده که ما از بانک ها با اعتبار خودمان تسهیلات می گیریم تا خودروسازان بدهی ما را پرداخت کنند.
او در بخش دیگری نیز با اشاره به اینکه قطعاتی که ما برای ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنیم، تولیدکنندگان دیگری هم دارد اظهار کرد: اکنون این تولیدکنندگان با مشکل روبه رو شدند و ما باید به جای آنها اقدام به تامین قطعه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به خودروسازان داخلی گفت: زمانی که قطعه یا قطعاتی موجود نیست، خودروسازان نباید به تولید خودرو پردازند، اما شیوه خودروسازان تولید هرچند با کسری قطعه است تا به محض رسیدن قطعات، خودروها را تجاری کنند.

کروز

کشاورز افزود: اصرار بر این شیوه تولید سبب شده تا سرمایه خودروسازان و قطعه سازان حبس شود و اکنون فقط شرکت کروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان(ایران خودرو و سایپا) دارد.

به گفته وی، مشکل عمده صنعت خودروسازی در شرایط فعلی، عدم تکافوی اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرآیند طولانی تخصیص ارز و رساندن پول به شرکتهای خارجی است.

کشاورز به کسری یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در خودروهای در کف کارخانه مانده ایران خودرو اشاره کرد که ۳۰۰ هزار قطعه آن مربوط به شرکت کروز است و مشابه چنین آماری نیز مربوط به کسری قطعات خودروهای سایپا است.

مالک صنایع تولیدی کروز اضافه کرد: مشکل کسانی که قصد دارند شرکت تولید کننده داخلی را به عدم همکاری متهم کنند این است که قطعات را به صورت کامل از خارج وارد می کردند و به خودروسازان می دادند و امروز که این کار میسر نیست، دست به تخریب تولید کننده داخلی می زنند و سعی دارند با ارائه آمار واهی، مسائل را به گردن شرکت دیگری بیاندازند.

کروز

کشاورز تاکید کرد: ما تولیدکننده هستیم و وقتمان را برای تولید می گذاریم و به دنبال تنش و پاسخگویی به کسانی که مخالف تولید ملی هستند، نیستیم. و نشانه صداقت ما همین بس که در حال حاضر حدود 12000 هزار نیروی فعال خود را حفظ کرده ایم و شبانه روز با وجود مطالبات گسترده از خودروسازان، فقط تولید می کنیم و قطعات را تحویل می دهیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ان شاالله این بحران هم از کشور رفع خواهد شد اما باید از این فرصت به منظور تقویت داخلی سازی قطعات استراتژیک استفاده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی