ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به عملکرد همکاران سیستم در سال ۹۷؛ در جستجوی موفقیت روی ابرها

مدیرعامل و اعضای هیات‌ مدیره همکاران سیستم عصر روز گذشته (۱۱ خرداد) با برگزاری یک نشست خبری عملکرد سال ۹۷ را اعلام و برنامه‌های خود تا سال ۱۴۰۰ را تشریح کردند؛ برنامه‌هایی که کلیدواژه «خدمات ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

مدیرعامل و اعضای هیات‌ مدیره همکاران سیستم عصر روز گذشته (۱۱ خرداد) با برگزاری یک نشست خبری عملکرد سال ۹۷ را اعلام و برنامه‌های خود تا سال ۱۴۰۰ را تشریح کردند؛ برنامه‌هایی که کلیدواژه «خدمات ابری» در آن نقش بسیار پر رنگی داشت.

عملکرد همکاران سیستم در سال ۹۷

همکاران سیستم در سالی که گذشت با جذب ۶ هزار مشتری جدید، تعداد مشتریان خود را به بیشتر از ۵۲ هزار مشتری رسانده است. این شرکت همچنین توانست با ۳۰ پله رشد در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران، در جایگاه ۲۳۳ قرار گیرد. همکاران سیستم حالا بیشتر از ۱۱۰۰ نفر پرسنل دارد و سرمایه فعلی‌اش ۱۲۶ میلیارد تومان است.

در سال ۹۷، درآمد همکاران سیستم رشدی ۲۸ درصدی داشته و در طرف مقابل، هزینه عملیاتی نیز ۱۷ درصد افزایش داشته است. با این حال سود عملیاتی این شرکت ۴۷ درصد و سود خالص ۳۷ درصد افزایش داشته‌اند. به این شکل کل درآمد همکاران سیستم در سال ۹۷ مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان و سود خالص نیز مبلغ ۹۳ میلیارد تومان ذکر شد.

«فرید فولادی»، مدیرعامل جدید همکاران سیستم خبر داد که «راهکاران» در سال ۹۷ رشد فروش ۵۱ درصدی را تجربه کرده که درآمدی ۱۱۸ میلیارد تومانی را برای همکاران سیستم به ارمغان آورده. راهکاران، ۳ هزار مشتری جدید به این شرکت اضافه کرده است. از سوی دیگر «سپیدار» در سال ۹۷ درآمدی ۲۳۳ میلیارد تومانی را به همکاران سیستم اضافه کرده است. این نرم‌افزار اکنون بیشتر از ۴۳ هزار مشتری دارد.

استراتژی آینده: همه چیز در فضای ابری

اما آنچه فرید فولادی از آن به عنوان استراتژی آینده همکاران سیستم هم یاد کرد، تمرکز بیشتر بر «راهکاران ابری» و تغییر مدل درآمد فروش نرم‌افزار به درآمد از محل اشتراک جهت استفاده از راهکاران ابری بود. او گزارش داد که در سال ۹۷، راهکاران ابری بیشتر از هزار کاربر جدید داشته و رشد فروش ۷ برابری را تجربه کرده است.

اما این فروش ۷ برابری باعث شده تا همکاران سیستم تمرکز بیشتری بر حوزه ابری داشته باشد و حالا شعار «Cloud First» را انتخاب کند. همکاران سیستم می‌خواهد تمرکز ویژه‌ای بر توسعه فراگیر راهکاران ابری تا سال ۱۴۰۰ داشته باشد و در «حوزه رایانش ابری در ایران تبدیل به یک پیشگام» شود. او در همین رابطه گفت:

«قصد داریم همه محصولات‌مان را در فضای ابری عرضه کنیم و به دنبال توسعه‌ی فراگیر راهکاران ابری تا سال ۱۴۰۰ هستیم. مدل درآمدی ما به حق اشتراک تغییر خواهد کرد و زیرساخت‌های‌مان را برای این مدل درآمدی تغییر می‌دهیم»

یکی دیگر از استراتژی‌های آینده، تمرکز بیشتر بر «فرایار» است؛ سرویسی که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا امکان متناسب‌ساری راهکاران را بر اساس فرآیندهای دلخواه خود و مطابق با الگوهای صنعت داشته باشند. به گفته فولادی، همین مسئله باعث می‌شود تا همکاران سیستم در کنار جامعه‌ای قرار گیرد که با سرعت بیشتری راهکاران را توسعه می‌دهند. فرایار در سال ۹۷، درآمدی ۷ میلیارد تومانی را برای همکاران سیستم به ارمغان آورده و ۲۵۰ مشتری جدید جذب کرده است.

فولادی همچنین با اشاره به روند رو به رشد صنعت خرده فروشی در ایران، از گسترش فعالیت همکاران سیستم در بازارهای تخصصی خبر داد و «خرده فروشی راهکاران» را یک راهکار مناسب برای بازارهای تخصصی معرفی کرد.

او همچنین به «راهکاران دولتی» به عنوان یک ابزار جهت گسترش فناوری اطلاعات بخش عمومی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: «ما در سال ۸۵، محصول ویژه‌ای را برای بازار دولت تولید کردیم. امسال این محصول را روی پلتفرم راهکاران آورده‌ایم. یکی از نکات کلیدی محصول ما برای دولت، ساختار متمرکز است؛ چون سازمان‌ها متمرکز اداره شوند.» فولادی اشاره کرد که این راهکار امکان مدیریت بودجه و اعتبارات به صورت متمرکز را به وجود می‌آورد.

تغییر قدرت با دموکراسی

شهریار رحیمی، از بنیان‌گذاران و عضو هیات مدیره همکاران سیستم، در این نشست خبری اعلام کرد که «مهدی امیری»، مدیرعامل سابق این شرکت در اوج موفقیت کنار رفته است:

«در شرایطی این جابه‌جایی صورت گرفت که آقای امیری در اوج موفقیت بود؛ مخصوصاً با توجه به اینکه سال ۹۷، سال بسیار دشواری از هر لحاظ بود. خود ما هم در ابتدای سال گذشته نگرانی‌های بسیاری داشتیم. خوشبختانه می‌توانم بگویم که سال ۹۷، تقریباً موفق‌ترین سال همکاران سیستم بوده و تعهدات به سهامداران و مشتریان به نتایج مطلوبی رسید.»

او توضیح داد که ساختار همکاران سیستم به این شکل است که مدیران عامل باید بتوانند مدیران بعد از خود را پرورش دهند و این همان اتفاقی بوده است که اکنون تکرار شده است:

«من تا سال ۹۲ مدیرعامل همکاران سیستم بودم و از سال ۹۲ تا ۹۸، آقای امیری در این جایگاه بود و می‌توانم بگویم ایشان مدیر بهتری از من بود. از سال ۹۲ ما این تغییر و اعتماد به نیروهای جوان را آغاز کردیم. برای بسیاری باورش سخت بود که در یک بخش خصوصی، انتقال قدرت و مدیریت به کسانی جز ترکیب اولیه و اصلی رخ دهد. نحوه مدیریت در همکاران سیستم یک مورد متفاوت در ایران است. امروز بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر مدیر میانی و مدیر پروژه در همکاران سیستم وجود دارد که روی استعداد آنها کار می‌شود تا در آینده بتوانند عهده‌دار مدیریت‌ها شوند تا همکاران سیستم به عنوان یک سرمایه ملی به کارش ادامه دهد.»

مدیرعامل سابق: از من می‌پرسیدند حالا به کدام کشور مهاجرت می‌کنی؟

«مهدی امیری»، مدیرعامل سابق همکاران سیستم که اکنون نایب رییس هیات مدیره این شرکت نرم‌افزاری است، در سخنرانی خود به ساختار مدیریتی همکاران سیستم اشاره کرد و گفت:

«امروز در معرض این سوال قرار می‌گیرم که قرار است به کدام کشور مهاجرت کنم. به نظر می‌آید وقتی در ایران دیگر مدیرعامل نیستید، وقت رفتن رسیده است. در همکاران سیستم اما فرهنگ متفاوتی وجود دارد و رفتن من به هیات مدیره دلیل خاصی دارد. ما می‌خواهیم یک شرکت ۱۰۰ ساله شویم. فکر می‌کنیم برای این کار، یک مدل خاص مدیریتی نیاز است. یک هیات مدیره که استراتژی‌ها را مشخص کند و تیم اجرایی که با اشتیاق کارها را پیش ببرد.»

او توضیح داد مسیری که در گذشته یک شرکت را موفق کرده الزاماً نمی‌تواند در آینده هم آن را به موفقیت برساند و مسئولیت اصلی هیات مدیره تعیین استراتژی‌های بلند مدت است: «هیات مدیره از این موضوع مراقبت می‌کند که چه مسائلی در آینده می‌تواند همکاران سیستم را به موفقیت‌های بیشتر برساند. تیم اجرایی هم در معرض این موضوع قرار می‌گیرد که در زمان فعلی باید چه کارهایی انجام دهد. پس اینجا یک بالانس به وجود می‌آید.»

پاسخ به پرسش‌های دیجیاتو

در پایان این نشست خبری، مدیرعامل جدید و اعضای هیات مدیره در برابر خبرنگاران قرار گرفتند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. «فرید فولادی» در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا در دولت دوازدهم تعامل و سطح درآمدهای همکاران سیستم از دولت افزایش داشته‌ یا خیر، و اینکه همکاران سیستم چقدر روی درآمدهای دولتی حساب باز کرده است، چراکه درآمد از دولت اکنون از نظر کارشناسان اقتصادی یک درآمد پر ریسک است، گفت:

«دولت مشتری ماست و ما به آن محصول می‌دهیم. مانند بقیه مشتری‌ها. در یکی دو سال اخیر می‌بینم که دولت به اداره بهتر سازمان‌هایش با نرم‌افزار حساس‌تر شده است. می‌بینیم که به دنبال نرم‌افزار هستند و حتی اعتماد می‌کنند که شرکت دیگری کارشان را انجام دهد. از طرفی توجه کنید که درآمد همکاران سیستم از بخش دولت، یک درآمد ناچیز است. امسال هم انتظار نداریم درآمد عمده‌ای از دولت داشته باشیم و همه کسب‌وکار ما روی شرکت‌های خصوصی است.»

فولادی در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا همکاران سیستم می‌خواهد به شکل جدی وارد دنیای سخت‌افزار شود یا خیر، چراکه اخیراً دستگاه حضور و غیاب را ارائه داد که و برای اولین بار وارد حوزه سخت‌افزار شد، گفت:

«ما وارد حوزه سخت‌افزار به این معنا نشده‌ایم که می‌خواهیم کار سخت‌افزاری انجام دهیم. به این معنا وارد این شده‌ایم که در مسیر ماموریت ما قرار داشت. اگر جایی احساس کنیم با عرضه سخت افزاری می‌توانیم به مشتری‌های خود کمک کنیم تا بهتر کار کنند، به آن فکر می‌کنیم. اگر هم به سراغ RFID رفتیم با همین هدف بوده است؛ چون تصور کردیم RFID سخت افزاری است که در صنعت می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کند تا بهتر کار کنند. در آینده نقش نرم‌افزار و سخت‌افزار در کسب‌وکارها پررنگ‌تر می‌شود و ما هم به همین موضوع توجه خواهیم کرد. دستگاهی هم که تولید کردیم، یک نمونه اولیه بود که ببینیم چگونه می‌توانیم وارد این حوزه شویم. پس هرکجا که ما را در حوزه سخت‌افزار هم می‌بینید، بدانید که می‌خواهیم به سازمان‌ها کمک کنیم تا آنچه خودمان به آنها عرضه کرده‌ایم را بهتر اداره کنند.»

سوال بعدی دیجیاتو درباره مهاجرت نیروهای فنی بود؛ آیا همکاران سیستم هم در یک سال اخیر با این مشکل مواجه شد و در این بازه زمانی برای حفظ نیروهای فنی خود در کشور چه کرد؟ «محمد عزیزاللهی»، عضو هیات مدیره همکاران سیستم در پاسخ به این سوال گفت:

«همکاران سیستم حساسیت ویژه‌ای روی نیروی انسانی دارد. اگر بخواهیم واقعی نگاه کنیم، مهاجرت نیروهای فنی دامن‌گیر جامعه است. اما حساسیت ما روی نیروی انسانی ما را به این سمت برده که برنامه متنوعی برای افزایش انگیزه نیروی انسانی داشته باشیم. گزینه‌های مالی و توسعه‌ فردی را در نظر می‌گیریم. با این شرایط همکاران سیستم تبدیل به محلی می‌شود که متخصصین با آسایش بیشتری بتوانند در آن فعالیت کنند.»

پرسش بعدی دیجیاتو از مدیرعامل همکاران سیستم درباره سرمایه‌گذاری این شرکت در استارت‌آپ‌ها بود؛ کاری که همکاران سیستم در دو مرحله در سال ۹۶ انجام داده بود. اما آیا همکاران سیستم اکنون برنامه مشخصی در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی که می‌توانند حوزه فعالیت جدیدی را برای این شرکت به ارمغان بیاورند، دارد؟ فرید فولادی در پاسخ به این سوال گفت:

«برای سرمایه‌گذاری، تمرکز اصلی ما روی خط محصول خودمان است. اگر در این خط، مسیری برای سرمایه‌گذاری باشد حتماً این‌کار را می‌کنیم. در حوزه استارت‌آپی، سال ۹۷ سال خاصی برای سرمایه‌گذاری بود و به راحتی امکان سرمایه‌گذاری وجود نداشت. اما در نهایت اگر قرار به سرمایه‌گذاری باشد، روی استارت‌آپ‌هایی خواهد بود که در حوزه فعالیت ما مشغول به کار هستند. هرچند با توجه به شرایط فعلی، این‌کار با دقت بسیار زیادی انجام خواهد شد.»

او همچنین خبر داد که در سال ۹۷، همکاران سیستم سرمایه‌گذاری جدیدی روی استارت‌آپ‌ها نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Jalal Irani
    Jalal Irani | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    سلام دوستان از نتورک مارکتینگ ایران هیچ خبری در این محل نتونستم پیدا کنم من مسیر رو اشتباه انتخاب کردم یا واقعا بی‌خبرید از افتخار و رشد فروش صنایع دستی بگید نتورک هیچی از دپو شدن محصولات در گمرک بگید امروز بدرد یکی بخوره من اصلا نا آگاه اونی که آگاهی می‌تونه بده با صند واقعی بیاد آگاهی بده ممنون میشیم امثال من نا آگاه ها بدونیم چقدر سود صنایع دستی فروخته شده در سه ماه آغاز امسال با تشکر

مطالب پیشنهادی