ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این ربات نرم توسط هوای پرفشار هدایت می‌شود [تماشا کنید]

با اینکه ربات‌های نرم نوید یک رویکرد جدید و ظریف را در زمینه اتوماسیون می‌دهند اما پیچیدگی بالا، هزینه زیاد و سیم‌کشی‌های فراوان ازجمله مشکلاتی هستند که سر راه استفاده از این نوع ربات‌ها قرار ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

با اینکه ربات‌های نرم نوید یک رویکرد جدید و ظریف را در زمینه اتوماسیون می‌دهند اما پیچیدگی بالا، هزینه زیاد و سیم‌کشی‌های فراوان ازجمله مشکلاتی هستند که سر راه استفاده از این نوع ربات‌ها قرار دارند. خوشبختانه محققان دانشگاه هاروارد راهی برای آسانتر کردن مساله پیدا کرده‌اند. آن‌ها یک ربات نرم که با هوای پرفشار هدایت می‌شود توسعه داده‌اند که دیگر نیازی به سیستم‌های کنترلی متعدد ندارد.

در این طراحی یک پمپ ورودی هوا به وسیله چند لوله با سایزهای مختلف به پاهای ربات وصل شده تا نحوه حرکت پاها را تعیین کند. برای به حرکت در آوردن ربات در جهت‌های مختلف فقط لازم است هوای کافی به ترکیب درستی از این لوله‌ها وارد شود تا ربات به همان سمت حرکت کند.

ربات نرم آزمایشی که این روش روی آن تست شده فعلا یک شکل صلیبی ساده دارد که برای حرکت آن یک منبع هوای خارجی نیاز است. البته بعید است که فعلا زمان ساخت نمونه‌های پیچیده‌تر این ربات نزدیک باشد اما به هرحال ساده‌تر شدن ساختار و کمتر شدن قطعات در این متد، می‌تواند استفاده از ربات های نرم را در زمینه‌های مختلف فراهم کند.

مثلا در اکتشافات فضایی یا عملیات جستجو و نجات که به خاطر شرایط سختشان نیاز به طراحی ربات های نرم پیچیده‌ای برای انجام آن‌ها احساس می‌شود، می‌توانند با پیشرفت این ربات‌ها مجال استفاده از آن را پیدا کنند.

از آنجایی که ربات‌های نرم اجزای شکننده و آسیب پذیر نداشته و همچنین مقرون به صرفه‌تر هستند، استفاده از آن‌ها در محیط‌ها و شرایط سخت می‌تواند یک مزیت بزرگ به حساب بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی