ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رکود سنگین بازار علیرغم کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

پس از خروج آمریکا از برجام و قطع همکاری شرکای خارجی با شرکت‌های داخلی، شاهد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار بودیم. از سوی ‌دیگر جهش ناگهانی نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

پس از خروج آمریکا از برجام و قطع همکاری شرکای خارجی با شرکت‌های داخلی، شاهد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار بودیم. از سوی ‌دیگر جهش ناگهانی نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا بازار این دسته از خودروها دچار شوک جدی شود و رکودی سنگین بر آن حاکم شود. زیرا با وجود چنین اتفاقاتی شاهد افزایش 2 تا 3 برابری قیمت خودرو های وارداتی بودیم و در همین ‌راستا به ‌دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، میزان معاملات صورت ‌گرفته با افت شدیدی همراه شد.اما نکته قابل ‌توجهی که حدودا دو هفته است که شاهد آن هستیم، روند کاهشی نرخ ارز در بازار بوده که به‌ دنبال آن بازار خودروهای وارداتی نیز از آن متاثر شده است. به‌ گونه‌ای که قیمت برخی مدل‌ها تا 300 میلیون تومان هم کاهش پیدا کرده است. اما نکته قابل ‌تامل در این‌باره، عدم تمایل مصرف‌کنندگان و خریداران به خرید خودرو به رغم کاهش قیمت‌هاست. زیرا به عقیده بسیاری از آن‌ها قیمت‌های فعلی کاذب هستند و با وجود کاهش قابل ‌توجه، همچنان با قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارند.
ابهامات مرجع قیمت‌گذاری خودرو و موضوع تعیین دستورالعمل توسط شورای رقابت را باید یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت خودرو دانست البته کاهش قیمت ارز، افزایش نسبی عرضه خودرو به بازار نیز از جمله عوامل کاهش قیمت خودرو هستند.
در همین زمینه یکی از فعالان اظهار کرد: «طی ماه‌های گذشته معاملات با کاهش شدیدی همراه بود و همین امر باعث شد بسیاری از نمایشگاه‌ها  با زیان مواجه شوند. اما با این حال متاسفانه به دلیل حضور دلال‌ها و افراد سودجو، شاهد شکست قیمت‌ها در بازار نیستیم. در واقع بسیاری از دلال‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی از فروش خودرو امتناع کنند تا قیمت‌ها در بازار شکسته نشود. اما از سوی دیگر به دلیل عدم تمایل خرید از سوی مصرف‌کنندگان، بازار به ‌صورت غیرارادی شاهد کاهش قیمت‌هاست. همچنین کاهش نرخ ارز نیز دلیل دیگری برای پایین آمدن قیمت خودرو است که در صورت تداوم آن می‌توان انتظار داشت قیمت خودروهای وارداتی باز هم کاهش یابد.»
وی در ادامه افزود: «ترخیص تدریجی خودروهای در گمرک مانده و تزریق آن‌ها به بازار می‌تواند زمینه‌ساز ‌تعادل و کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار باشد. اما مصرف‌کنندگان و خریداران نباید انتظار داشته باشند شرکت‌های عرضه ‌کننده، خودروهای تازه ترخیص شده را با همان قیمت‌های قبلی راهی بازار کنند. زیرا پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و هزینه‌های گمرکی باعث شده است قیمت تمام ‌شده خودروهای جدید برای شرکت‌ها با افزایش یک و نیم تا دو برابری همراه باشد. از همین رو نمی‌توان گفت با عرضه خودروهای تازه ‌وارد به بازار، روند کاهش قیمت چندان تسریع می‌شود، بلکه فقط موجب به ثبات رسیدن قیمت‌ها و کاهش نوسانات خواهد شد.»قیمت خودروبا نگاهی به جدول قیمتی خودروهای داخلی نیز می‌توان دریافت روند نزولی قیمت‌ها در این دسته از خودروها آغاز شده است و شاهد کاهش 3 تا 10 میلیون ‌تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی پرفروش در بازار هستیم. اما نکته جالب توجه در این باره عدم تمایل خریداران به خرید خودروهای داخلی به امید کاهش بیشتر قیمت‌هاست.
در حال حاضر به اعتقاد فعالان بازار قیمت خودرو ساعتی تغییر می‌کند و همین امر عاملی شده تا هیچ معامله‌ای در بازار انجام نشود به ‌نوعی همه فروشنده هستند اما خبری از خریدار نیست. فروشندگان خودرو معتقدند در صورت استمرار این وضعیت قیمت خودرو بیشتر از این رقم‌ها کاهش پیدا خواهد کرد البته این موضوع به ‌شرطی ادامه پیدا می‌کند که عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و خودروسازان نسبت به تحویل خودروها به مشتریان سرعت بیشتری را داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    ثبات قیمت ها ? ? ?
    چیزی هم مونده که باهاش بازی نکردین

  • mehdi_peymaei
    mehdi_peymaei | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    اول اینکه با مجبور کردن سایتا به پایین زدن قیمتها چیزی تغییر نمیکنه
    و قیمتا پایین نمیاد
    چون کاملا معلومه که عمدی هست این پایین اومدن قیمتها
    و دوم اینکه اگر قیمتها واقعا پایین اومده بود طی هفته پیش ام جی و چری افزایش ۱۰_۱۵ ملیونی رو خودرو نمیزاشتن
    با توجه به این که شرکتهایی که دارن واقعا به مردم خودرو میفروشن و قیمتها رو هر ماه افزایش میدن میتوان فهمید که پایین اومدن قیمت ماشینهای ایران خودرو و سایپا ساختگی و دروغ هست و دلیلشم معلومه
    چون این دو شرکت هیچ ماشینی نمیفروشه و پیش فروش ها هم دروغ و بازی بیش نبوده
    با توجه به این که این دو خودرو ساز ماشینی تحویل مردم نمیدن پس براشون مشکلی پیش نمیاد که سایتا و رسانه های عمومی رو مجبور کنن که اخبار و قیمتهای دروغی بزنن و قیمتها پایین گفته شه چون قرار نیست که خودشون ماشینی به مردم بدن و این مال مردم هست که قراره تو سرش بخوره و با ایجاد کردن افکار غلط تو مردم باعث بشن که مردم بیشتر متضرر بشن
    و زمانی که قرار بشه اونا هم ماشین عرضه کنن به مردم دوباره قیمتها رو بالا میبرن
    با توجه با افزایش دلار از ۴ تومن به ۱۳ تومن کاملا مشخص هست که بازار خودرو به کدام سمت سو پیش میره
    و امید به پایین اومدن خودرو در این وضعیت کاملا فکری مسخرست

  • peyman57
    peyman57 | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    دیگه دستشون برا مردم رو شده. این بازیا چهل ساله ادامه داره و تا این حکومت هست چهل ساله دیگه هم همینه

  • saimon
    saimon | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    خوب دلیلش کاملا واضحه؛قیمت ها سه برابر شده کاهش ۳تا۱۰میلیونی که به جایی قد نمیده،با هر منطقی هم حساب کنی نتیجه ای بهتر حاصل نمیشه.

مطالب پیشنهادی