ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

iOS 13
تکنولوژی

اپل iOS 13 را معرفی کرد؛ به حالت تاریک سلام کنید

انتظارات بالاخره به سر رسید و اپل دقایقی پیش و در جریان برگزاری کنفرانس WWDC، رسما از iOS 13 رونمایی کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، حالت تاریک یا Dark Mode یکپارچه مهم‌ترین خصوصیتی است که ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۳

انتظارات بالاخره به سر رسید و اپل دقایقی پیش و در جریان برگزاری کنفرانس WWDC، رسما از iOS 13 رونمایی کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، حالت تاریک یا Dark Mode یکپارچه مهم‌ترین خصوصیتی است که در این به‌روزرسانی سیستم عامل شاهد آن خواهید بود. همچنین سه اپلیکیشن پیش‌فرض اپل از جمله Reminders، Health و Apple Books در این به‌روزرسانی نرم‌افزاری به طور کامل متحول شده‌اند.

در ادامه مهم‌ترین تغییرات iOS 13 را با هم مرور خواهیم کرد.

ارتقای عملکرد نرم‌افزاری و سرعت بیشتر

برای رونمایی از iOS 13 کریگ فدریگی، نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل روی استیج حاضر شد و سخنرانی خود را با ارائه آمار و ارقامی از این نسخه سیستم عامل آغاز کرد. به گفته فدریگی در iOS 13 فیس آیدی حالا 30 درصد سریع‌تر از گذشته عمل می‌کند و حجم اپلیکیشن‌ها برای دانلود با کاهشی 50 درصدی مواجه خواهد بود. این در حالیست که اپلیکیشن‌های سیستم عامل در این نسخه حالا با سرعتی دو برابر بیشتر نسبت به قبل بارگذاری می‌شوند.

حالت تاریک

iOS 13

اما همانطور که انتظار می‌رفت، iOS 13 با پیروی از مک او اس موهاوی که سال گذشته معرفی شد از حالت تاریک پشتیبانی می‌کند. درست مثل مک، بسیاری از اپلیکیشن‌های iOS همین حالا دارای حالت تاریک اختصاصی هستند که به لطف آن رنگ‌ها برعکس شده و نوشته‌های سفید را در پس‌زمینه سیاه رنگ می‌خوانید. در این صورت هنگام کار با گوشی در نور کم فشار کمتری به چشمان شما وارد می‌شود.

اما مزیت iOS 13 اینجاست که این حالت را به صورت یکپارچه در سطح سیستم عامل گسترش می‌دهد. به معنای دقیق حالا «تمام» اپلیکیشن‌های نصب شده روی آی او اس از حالت تاریک پشتیبانی می‌کنند. برای فعالسازی این حالت کافیست به کنترل سنتر سیستم عامل مراجعه کرده و سوییچ مربوط به دارک مود را فعال کنید.

اپل مپس

iOS 13

در iOS 13 اپلیکیشن نقشه و مسیریاب اپل موسوم به Apple Maps هم به طور کامل دگرگون شده و حالا جزئیات بیشتری به نمایش می‌گذارد. از جمله این تغییرات می‌توان به یک صفحه لانچ جدید اشاره کرد که به شما اجازه می‌دهد مکان‌هایی که بیشتر به آن‌ها رفت و آمد می‌کنید را در این صفحه اضافه کرده و راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین به لطف بخش جدید Collections، قادر به مدیریت بهتری روی مکان‌های مورد علاقه‌تان خواهید بود.

همچنین اپل نسخه‌ی جدیدی از Street View را به نمایش گذاشت تا با استفاده از آن بتوانید برای مسیریابی تصویری از سطح جاده داشته باشید و حتی روی آن زوم کنید.

iOS 13

سوایپ با کیبورد با قابلیت Quick Path

اما تغییر دیگری که در iOS 13 می‌بینید، ارائه قابلیتی جدید در کیبورد سیستم عامل است. حالا می‌توانید درست مثل اپلیکیشن جی بورد و سویفت کی، با سوایپ به تایپ بپردازید. اپل نام این ویژگی نه چندان جدید را Quick Path گذاشته است.

تحول اپلیکیشن Reminders

اگر به خاطر داشته باشید، چند روز پیش در خبرها از تحول اپلیکیشن Reminders به شما خبر دادیم. اپل در iOS 13 برای این اپلیکیشن یادآور چهار بخش جدید Today، Scheduled، Flagged و All را در نظر گرفته ضمن این که رابط کاربری آن را هم مورد تغییر و تحول اساسی قرار داده است. همچنین به لطف قدرت هوش مصنوعی، Reminders حالا می‌تواند به طور خودکار پیشنهاداتی برای یادآوری شدن به شما ارائه بدهد.

تحول اپلیکیشن‌های Mail و Notes

تغییر بعدی، به اپلیکیشن Mail مربوط می‌شود. اپل در iOS 13 تصمیم گرفته که به این نرم‌افزار کاربردی شکل و شمایل یک برنامه دسکتاپ را بدهد. همچنین اپلیکیشن Notes برای یادداشت برداری هم حالت جدیدی دریافت کرده تا بتوانید تمام یادداشت‌هایتان را در قالب یک گالری تماشا کنید.

امنیت و حریم خصوصی

iOS 13

اما مثل همیشه، شرکت کوپرتینویی در این به‌روزرسانی توجه ویژه‌ای به بحث حریم خصوصی داشته. به همین منظور امکانی در اختیارتان قرار داده تا بتوانید فقط «یک بار» دسترسی موقعیت جغرافیایی را به اپلیکیشن‌ها بدهید تا اپ مذکور همیشه نتواند به موقعیت شما دسترسی داشته باشد. مضاف بر این گزینه جدیدی به نام Sign in with Apple نیز به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر وارد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف شوند.

حالا کاربران می‌توانند با استفاده از فیس آیدی برای ورود به یک سرویس حساب کاربری بسازند و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نیازی به ارائه اطلاعات شخصی خود نخواهند داشت. ضمنا حساب‌های کاربری اپل حالا قادرند به طور خودکار آدرس‌های ایمیل خصوصی بسازند که محتوای اینباکس آن‌ها به ایمیل واقعی شما فوروارد می‌شوند. در این صورت اپلیکیشن‌ها دیگر نمی‌توانند به آدرس ایمیل واقعی شما دسترسی پیدا کرده و پیام‌های اسپم بفرستند.

تغییرات iMessage

و اما به iMessage می‌رسیم؛ سرویس پیام‌رسانی اختصاصی اپل که در این نسخه متحول شده و حالا به شما این امکان را می‌دهد که مثل واتس اپ و فیسبوک مسنجر برای خود عکس پروفایل و نام کاربری تعیین کنید و آن‌ها را به معرض دید دیگران بگذارید.

iOS 13

و البته که می‌توانید از میموجی‌ها به عنوان عکس پروفایل خود استفاده کنید. خوشبختانه اپل در iOS 13 تنظیمات شخصی‌سازی فراوانی برای میموجی‌ها ارائه کرده و حتی امکانی فراهم ساخته که بتوانید از آن‌ها به عنوان استیکر در چت‌ها استفاده کنید. این استیکرها در اپلیکیشن‌هایی مثل Mail و حتی اپ‌های شخص ثالث مثل وی چت قابل استفاده هستند.

ظاهر و امکانات جدید اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن Photos هم در iOS 13 امکانات ویرایشی جدیدی دریافت کرده و برای اولین بار می‌توانید ویدیوها را هم ویرایش کنید. تنظیماتی مثل سایه‌ها، هایلایت، کنتراست، اشباع رنگی، درجه شفافیت و سفیدی از جمله امکاناتی هستند که در گالری به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. و اما در مورد ویدیوها: بالاخره می‌توانید پس از سال‌ها آن‌ها را به جهت دلخواهتان بچرخانید.

بد نیست بدانید که با این به‌روزرسانی ظاهر و رابط کاربری Photos هم متحول شده و حالا با کمک یادگیری ماشین می‌تواند تصاویر تکراری را برایتان حذف کند.

بهبود سیری

قابلیت‌های جدید iOS 13 فقط به تغییرات ظاهری محدود نیستند. سیری هم در این نسخه سیستم عامل ارتقاء یافته و حالا می‌تواند متن پیامک‌های جدید را با صدای بلند برایتان بخواند. همچنین حالا گزینه جدیدی برای اشتراک‌گذاری صدا ارائه شده تا بیش از یک نفر بتواند به صدای دیوایس شما گوش فرا دهد. ضمنا اسپیکر هوشمند هوم‌پاد هم حالا می‌تواند به طور همزمان صدای چند نفر در محیط پیرامون خود را تشخیص بدهد.

پشتیبانی از حافظه‌های جانبی

iOS 13 حالا از حافظه‌های جانبی هم پشتیبانی می‌کند. با این ویژگی کاربردی می‌توانید فایل‌ها را از حافظه‌های SD و USB خارج کرده و به اپلیکیشن Files انتقال دهید.

زمان انتشار iOS 13

به گفته اپل اینسایدر iOS 13 سپتامبر امسال (شهریور 98) برای عموم کاربران منتشر خواهد شد و آیفون‌ 5s، 6 و گوشی‌های قدیمی‌تر از آن پشتیبانی نخواهند کرد.

پیش از ارائه نسخه نهایی iOS 13 توسعه‌دهندگان می‌توانند به نسخه بتا دسترسی پیدا کنند که بلافاصله پس از اتمام کنفرانس امکان دانلود آن فراهم خواهد شد. همچنین پیش از انتشار نسخه اصلی یک نسخه بتای عمومی هم در دسترس تمام کاربران قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • shayantl
    shayantl | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    یطوری میگین حالت تاریک و فلان که سیستم عامل های دیگه چند ساله که دارن
    اپل دیگه اپل سابق نیست قدیما موقعی ای که سیستم عامل مکینتاش رو معرفی کرده بود هدفش امکانات بیشتر با هزینه پایین بود و واقعا تو هر نسخه امکانات حالبی رو معرفی میکرد اما حالا چی؟
    بنظر من دوستان بیایین احساساتتون رو کنار بزارید و یکم عقلانی به قضیه نگا کنید فقط هیچ وقت نسبت به چیزی تعصب بیجا نداشته باشید

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    سلام

  • Milady
    Milady | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    اپل هم چند سال هست فقط درجا میزنه اون از گوشی هاش که حتی با میان رده های اندروید هم نمیتونن رقابت کنند اینم از این سیستم عامل اش که فقط هر سال شماره ها رو میبره بالا ???

    • Saeed π
      Saeed π | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

      chiiii mizani to??

    • min
      min | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

      بیسواد

    • noisymind
      noisymind | ۳ مهر ۱۳۹۸

      دوستان گلم چند بار گفتیم که جنس از موتوری نگیرین

مطالب پیشنهادی