ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توجه اپل به جزئیات چگونه در محصولاتش نمود پیدا کرده است

طراحی هوشمندانه همواره اصلی ترین مشخصه توسعه محصولات اپل بوده است. استیو جابز مدیرعامل فقید این شرکت نیز به خاطر ساخت محصولات ساده و کاربرپسند زبانزد خاص و عام بود و اینها در واقع اصولی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

طراحی هوشمندانه همواره اصلی ترین مشخصه توسعه محصولات اپل بوده است. استیو جابز مدیرعامل فقید این شرکت نیز به خاطر ساخت محصولات ساده و کاربرپسند زبانزد خاص و عام بود و اینها در واقع اصولی هستند که محصولات اپل را از رقبایش متمایز کرده اند.

در مقاله ای که نشریه اسمیتسونیان پیرامون همین موضوع منتشر کرده به نقل از استیو جابز آمده است:

ساختن محصولی که ساده باشد، درک چالش های این کار و در نهایت پیدا کردن راهکارهای مناسب برای این منظور کار زیادی می برد.

توجه اپل به جزئیات در تمامی محصولات آن نمود یافته است و از شکل بسته شدن قاب ایرپادها گرفته تا جزئیات ریزی که در نرم افزار آیفون گنجانده شده را در بر می گیرد. در ادامه این مطلب نگاهی می اندازیم به المان های محبوب طراحی در محصولات اپل که توجه خاص این شرکت به جزئیات را به تصویر می کشند.

بسته شدن بدون زحمت قاب ایرپادها

ایرپادهای اپل

قاب طراحی شده برای ایرپادها بدون کمترین زحمتی و صرفا با یک حرکت دست بسته می شود و خود بادها نیز به راحتی درون محفظه خود سر می خورند و در جایشان قرار می گیرند.

جاناتان آیو طراح ارشد اپل در مصاحبه ای که در همین رابطه انجام داده چنین گفته:

اینها جزئیاتی هستند که در طول فرایند طراحی خیلی روی آنها فکر شده است. [ایرپادها سه مشخصه کلیدی دارند که] رنگ، شکل و معماری کلی شان را شامل می شود اما بعد از اینها ویژگی هایی هستند که تعریف کردنشان سخت تر است و از آن جمله میتوان به صدای کلیکی اشاره کرد که با بسته شدن درب قاب ایرپادها شنیده می شود و نیروی آهنربایی که باعث بسته شدن راحت این در می گردد. یکی از مشکلات ما در طراحی ایرپادها جهت گیری آنها بعد از قرارگرفتنشان درون قاب بود. من این جزئیات را دوست دارم. جزئیاتی که نمی دانید چقدر طول کشید آنها را طراحی کنیم و توسعه دهیم.

لامپی که نفس می کشد

نشانگر LED

اپل پتنتی دارد که تاریخ ثبت آن به سال ۲۰۰۲ باز می گردد و به «نشانگر وضعیت تنفس کننده LED» مربوط می شود. این پتنت به توصیف «اثر چشمک زن نشانگر مد اسلیپ می پردازد که ریتم تنفس را تقلید می کند و میتواند به لحاظ روانی بسیار برای کاربر جذاب باشد».

فن هوشمندی که می شنود

فن هوشمند

اپل تدابیری را اتخاذ کرده که وقتی روی لپ تاپ های مک با سیری تعامل می کنید سرعت فن داخلی آنها کمی پایین بیاید تا دستیار مجازی آن صدایتان را بشنود.

آیکون چشمک زن چراغ قوه

چراغ قوه در آیفون

اگر آیفون دارید دفعه بعدی که از قابلیت چراغ قوه آن استفاده کردید، نگاه دقیق تری به آیکون آن بیاندازید. در این صورت متوجه خواهید شد که دکمه پاور روی نماد چراغ قوه بسته به اینکه از این قابلیت استفاده کنید یا خیر روشن و خاموش می شود و وضعیش تغییر می کند.

شاهد عبور نور از نقشه ها باشید

سرویس نقشه های اپل

اگر نمای ماهواره ای را در اپلیکیشن اپل مپس انتخاب کنید و به اندازه کافی تصویر را کوچک نمایی کنید متوجه می شوید که همزمان با حرکت زمین به دور خورشید وضعیت نور و سایه روی کره نیز به صورت در لحظه تغییر می کند.

تغییر رنگ اپل کارت دیجیتالی بسته به میزان خرید

اپل کارت / محصولات اپل

کارت اعتباری اپل به زودی به بازار عرضه می شود و نسخه دیجیتالی آن به گونه ای طراحی شده است که مرتبا تغییر رنگ می دهد. اما این تغییر تصادفی نیست و رنگ های این کارت دیجیتالی طوری طراحی شده اند که با عادات خرید شما مطابقت داشته باشند. در واقع اپل رنگ های مختلفی را به خریدهایی که با کارت اعتباری آن انجام می دهید اختصاص می دهد و نوعی گراف رنگی را از آنها می سازد. برای مثال خرید غذا و نوشیدنی ها با رنگ نارنجی نمایش داده می شوند و صورتی معرف خریدهای شما در حوزه سرگرمی و تفریحات است. رنگ های گرادینتی که در تصویر بالا می بینید بسته به نوع خریدی که انجام می دهید تغییر خواهند کرد و مثلا اگر بیشتر از حد نرمال در طول یکماه بیرون از منزل شام بخورید کارت دیجیتالی شما بیشتر به رنگ نارنجی نمایش داده میشود.

سایبان های شیشه ای برای روزهای بارانی

اپل پارک

مقر جدید اپل که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد را می توان مثال بزرگی از پیشگامی این شرکت در عرصه طراحی دانست. این شرکت در طراحی ظاهر مقر تازه خود توجه ویژه ای را به جزئیات معطوف کرد. استودیوی معماری فاستر و شرکا که مسئولیت اجرای پروژه اپل پارک را بر عهده داشت تعمدا انحنای اندکی را در سایه بان های شیشه ای این بنا ایجاد کرد تا در روزهای باراتی آبی روی شیشه ها (که کل سطح پیرامونی بنا را در بر گرفته اند) نپاشد و لکه ای روی آنها ایجاد نشود.

کپس لاک هوشمند در لپ تاپهای اپل

کپس لاک هوشمند

اگر از کاربران مک بوک ایر یا پرو هستید چنانچه سعی کنید دکمه کپس لاک را انتخاب کنید، متوجه می شوید که اتفاقی رخ نمی دهد. علت این  است که دکمه یاد شده صرفا در صورتی روشن می شود که اندکی آن را نگه دارید. این در واقع اقدامی پیشگیرانه از سوی اپل است تا از انتخاب شدن تصادفی دکمه های مهم در لپ تاپ هایش جلوگیری کند.

گل های شکوفا شونده در اپل واچ

والپیپر اپل واچ

والپیپرهای انیمیشنی اپل واچ ابدا توسط کامپیوتر ساخته نشده اند و از عکس های واقعی برای ایجاد آنها کمک گرفته شده است. این شرکت صدها ساعت زمان را صرف فیلمبرداری از غنچه ها و فرایند باز شدن آنها کرده تا این واچ فیس را برای اپل واچ طراحی کند.

آلن دای مدیر ارشد طراحی رابط کاربری اپل در این باره به وایرد گفت:

فکر میکنم طولانی ترین طرح حدود ۲۸۵ ساعت زمان برد و برای این کار ۲۴ هزار عکس از سوژه گرفتیم.

فاویکون نیمه افراشته

فاویکون اپل

اپل برای ذحیره سازی وبسایت های محبوب کاربران و اصطلاحا بوکمارک کردن آنها یک آیکون یا فاویکون سیب را کنار URL آنها نمایش می داد. پیش از حذف این آیکون در آخرین نسخه از سافاری، فاویکون سیب در سالگرد فوت استیو جابز مدیرعامل فقید اپل به صورت نصفه نمایش داده می شد تا مانند یک پرچم نیمه افراشته سوگواری خود را از این اتفاق نشان دهد.

درخششی که هدایت تان میکند

صفحه هوم آیفون

در نسخه های قدیمی تر سیستم عامل آیفون، مردم آنقدر با ژست «اسلاید برای آنلاک» آشنا شده بودند که اپل چندی بعد پیکان راهنما برای استفاده از این ژست را حذف کرد و به جای متن راهنمای Slide to Unlock تدابیری را اتخاذ کرد که صفحه به همان جهت برق بزند و به نحوی کاربران را راهنمایی کند که صفحه را در جهت درست سوایپ کنند.

آپشن هایی که فقط گاهی اوقات نمایش داده می شوند

اگر آیفون دارید حتما متوجه شده اید که شما تنها گاهی دکمه های Accept یا Decline را برای قبول یا رد تماس می بینید و گاهی اوقات صرفا یک اسلایدر برایتان نمایش داده می شود.

در واقع چنانچه گوشی شما در وضعیت قفل قرار داشته باشد صرفا یک اسلایدر برایتان نمایش داده می شود تا همزمان گوشی را آنلاک کرده و به تماس پاسخ دهید.

باز کردن با یک دست

اپل لپ تاپ های خود را به گونه ای طراحی کرده که با کمک شیار کوچک موجود در بخش جلویی آنها صرفا با یک انگشت بتوان نمایشگر را بالا آورد و دستگاه را روشن کرد.

بازتاب های مجازی

در iOS 6 اپل بازتاب های مجازی را برای برآمدگی های روی نوارهای لغزنده کنترل صدا و روشنایی طراحی کرده و با تغییر دادن زاویه آیفون سطح روی این برآمدگی ها هم درست مانند نمونه های فیزیکی شان تغییر رنگ اندکی پیدا می کنند.

واچ فیس Astronomy

واچ فیس Astronomy

یکی دیگر از واچ فیس های جالب اپل واچ Astronomy نام دارد و همانطور که از نامش پیداست می توانید به کمک آن خورشید، زمین یا سیارات دیگر منظومه خورشیدی را به عنوان والپیپر اپل واچ خود انتخاب کنید.

اما آنچه این والپیپر را متمایز می کند آن است که با یک نقطه سبز رنگ دقیقا نشان می دهد شما به عنوان یک زمینی دقیقا در کجای این عالم هستید. این واچ فیس همچنین موقعیت خورشید، زمین و دیگر سیارات را به صورت دقیق و در لحظه نشان می دهد. شما حتی میتوانید با حرکت دادن چرخنده دیجیتالی موقعیت این اجرام را در گذشته یا آینده مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

    بعضیاش خیلی جالب بود
    لامپ که نفس انسان رو شبیه سازی میکنه یا ایرپاد ها و جعبه اونها و همینطور فن لبتاب هنگام کار با سیری
    توجه به جزئیات رو خیلی دوست دارم
    از ایفون دل خوشی نداشتم یکبار خریدم و یکسال تحمل کردم و گذاشتم کنار اما عاشق اینجور توجه به جزئیات هستم
    البته توی بقیه برند ها هم هست اینها

  • shayantl
    shayantl | ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

    عجب جزئیاتی??

  • Alireza Soliman
    Alireza Soliman | ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

    طراحی اپل همیشه دقیق بوده و همیشه برای محصولاتش از بهترین متریال ها استفاده کرده

    • جانی سینز علیه حسن دزده
      جانی سینز علیه حسن دزده | ۱۵ خرداد ۱۳۹۸

      منظورت از دقت احیانا دوربین چشم وزغی و ناچ زشت که احیانا نیست؟!

  • مصیب ص.
    مصیب ص. | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    من نتونستم درک کنم ، یعنی مابقی کمپانی‌ها گروه طراحی ندارند ؟؟
    والا ما یه تیم ۳ نفره طراحی اپلیکیشن داشتیم ، به اندازه ۱۰ برابر این جزییات شما روی اینترفیس و یوزر فرندلی نرم افزارها بحث میکردیم و بهترین نتیجه رو ارایه می‌دادیم
    اگه خواستید از ساده بودن نرم افزار ساخت اپل حرف بزنید ، چرا یه سر به نرم افزار آیتونز نمیزنید ، اونایی که چند سال هم دارن باهاش کار می‌کنند هنوز گیج میزنند ، اصلا قابل درک نیست

  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

    چرت

مطالب پیشنهادی