ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توسعه دهنده اپ استور
تکنولوژی

شکایت توسعه دهندگان اپ استور از اپل به خاطر انحصارطلبی

دو توسعه دهنده اپ استور مدعی شده اند که اپل تا سال ها روی فروش و توزیع اپ های iOS سلطه داشته است و به همین خاطر از این غول تکنولوژی آمریکایی نزد دادگاه فدرال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

دو توسعه دهنده اپ استور مدعی شده اند که اپل تا سال ها روی فروش و توزیع اپ های iOS سلطه داشته است و به همین خاطر از این غول تکنولوژی آمریکایی نزد دادگاه فدرال آن کشور شکایت کرده اند تا در نهایت تک قطبی شدن بازار را از بین ببرند.

شاکیان پرونده قصد دارند آن را وارد فاز دادخواهی سنخی یا شکایت جمعی کنند تا به این ترتیب هر کسی که تا بحال اپلیکیشنی در اپ استور ارائه کرده امکان ملحق شدن به آن را داشته باشد.

در اینکه اپل کنترل جامع و کاملی روی توزیع اپ های iOS دارد شکی نیست و به غیر از چند مورد، تمامی اپ های ارائه شده در فروشگاه مجازی این شرکت باید از فیلتر اپل رد شوند و با قوانین این شرکت همخوانی داشته باشند تا بتوانند از پلتفرم های سخت افزاری این کمپانی سر در بیاورند. پرسش اینجاست که آیا این کنترل را میتوان به مثابه سلطه غیرقانونی قلمداد کرد؟

دو توسعه دهنده اپ استور که پیشتر یک اپلیکیشن نامگذاری نوزاد و تمرینات بسکتبال را در این فروشگاه مجازی ارائه کرده اند، مدعی شده اند که اپل نوآوری را از بین می برد و خرید اپ های iOS و خریدهای درون برنامه ای آنها را متوقف می کند و با ایجاد چنین قوانین سخت گیرانه ای فعالیت این اپ ها را محدود می کند.

توسعه دهنده اپ استور

مساله مطروحه دیگر از سوی این دو توسعه دهنده اپ استور لزوم پرداخت ۹۹ دلار از درآمد سالانه شان به اپل است که این یعنی حدود ۳۰ درصد از تبادلات مالی صورت گرفته در فضای اپ استور به جیب اپل سرازیر می شود. موضوع دیگر اجبار اپل به ارائه قیمت هایی با پایان ۹۹ سنت است که دست بسیاری از توسعه دهندگان را برای قیمت گذاری بسته است.

تنها راه رهایی از این مشکلات صدور مجوز فعالیت اپ استورهای دیگر است

اما مهم ترین گلایه دو نفر آن است که در نهایت تنها جایی که میتوانند از طریق آن اپ های iOS را به کاربرانشان ارائه نمایند همان اپ استور است. اگر اپل اپلیکیشنی را رد کند آنها جایی برای ارائه محصولشان ندارند و اگر اپ آنها در اپ استور نباشد هیچ استور یا فروشگاه مجازی دیگری که بتوانند نرم افزار خود را در آن عرضه کنند وجود ندارد. آنها در پرونده شکایت خود آورده اند که اگر اپل چنین محدودیتی را روی اپ استور اعمال نمی کرد آنگاه درآمد حاصل از معاملات این فروشگاه مجازی افزایشی قابل توجه پیدا می کرد چون خریداران بیشتری میتوانستند اپ های مورد نظرشان را بیابند و خرید کنند.

آنها در انتها خاطر نشان کرده اند که تنها راه برای رهایی از این مشکلات صدور مجوز فعالیت اپ استورهای دیگر است. در این صورت هم بازار برای توسعه دهندگان بهتر می شود و هم اینکه اپل وادار به نوآوری در اپ استور خود می گردد.

اگر خاطرتان باشد روز گذشته خبر رسید که وزارت دادگستری آمریکا طی توافقی مشترک با کمیسیون تجارت این کشور بزرگان تکنولوژی آمریکا را زیر ذره بین قرار داده تا هرگونه انحصارطلبی آنها بر بازار و نقض قوانین آنتی تراست از سوی آنها را بررسی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی