۱۱ واقعیت جالب و شنیدنی در مورد اقتصاد روسیه؛ از کاهش جمعیت تا وابستگی به نفت

۱۱ واقعیت جالب و شنیدنی در مورد اقتصاد روسیه؛ از کاهش جمعیت تا وابستگی به نفت

بدنبال جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک قدرت جهانی ظهور کرده و رقیب نظامی ایالات متحده شد. اما وقتی که شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ از هم پاشید و با نام روسیه به عرصه بین المللی بازگشت، مجبور شد که اقتصاد خود را از نو سروسامان دهد. در دهه های بعد از آن، این کشور کمونیستی با مشکلات عدیده ای در زمینه اقتصادی مواجه بوده است. در حالی که روسیه قصد دارد بار دیگر خود را به عنوان یک قدرت جهانی مطرح سازد، این کشور با نوسان ارزش پول ملی، کاهش جمعیت و اقتصادی که از همه جهت به نفت و گاز وابسته است دست و پنجه نرم می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۱ واقعیت جالب و خواندنی در مورد اقتصاد کشور روسیه آشنا کنیم.

۱- روزانه ۷۰۰ نفر از جمعیت کشور روسیه کاسته می شود

اقتصاد روسیه

بر اساس گزارش سازمان های دولتی روسیه، جمعیت این کشور روزانه حدود ۷۰۰ نفر و سالانه ۲۵۰.۰۰۰ نفر کمتر می شود. برخی از شهرهای این کشور مانند مورمانسک، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد ۳۰ درصد کاهش جمعیت بوده اند. بخش زیادی از این کاهش جمعیتی نتیجه پیر شدن جمعیت، کاهش میزان مهاجرت به کشور و شکست خوردن سیاست های دولت در زمینه قوانین مربوط به غذا و بهداشت است. برخی کارشناسان نیز تحریم های اقتصادی اروپا را در این امر موثر می دانند که باعث افزایش فقر و بی ثباتی اقتصادی در این کشور شده است. کاهش جمعیت روسیه در سال های آینده اقتصاد این کشور را بیش از پیش با بحران مواجه خواهد کرد.

۲- روسیه بیش از ۴۶۰ میلیاد دلار ذخیره ارزی دارد

اقتصاد روسیه

روسیه بیش از ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته و میزان بدهی این کشور حدود ۲۹ درصد تولید ناخالص داخلی است و ذخیره ارزی کشور می تواند به مدت ۱۵.۹ ماه واردات کشور را تامین نماید. این آمارهای ریز اقتصادی باعث شده کارشناسان به این باور برسند که روسیه می تواند شوک های اقتصادی جهانی را تاب بیاورد حتی اگر رشد اقتصادی کشور در همین عدد ضعیف ۱.۵ درصد کنونی باقی بماند.

۳- تولید اقتصادی روسیه در یک دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ۴۵ درصد کاهش را تجربه کرد

اقتصاد روسیه

از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸، تولید اقتصاد روسی ۴۹ درصد افت را نشان می داد که انقلاب اقتصادی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ مهم ترین نقش را در این موضوع داشت. در سال ۲۰۰۰، تولید ناخالص داخلی کشور بین ۳۰ تا ۵۰ درصد این شاخص در دوران پیش از فروپاشی بود.

۴- نفت و گاز ۵۹ درصد از صادرات روسیه را تشکیل می دهند

اقتصاد روسیه

روسیه یکی از کشورهای دارنده ذخایر گسترده نفتی و گازی است و اقتصاد این کشور به مقدار بسیار زیادی به این منابع زیرزمینی وابسته است. در پایان سال ۲۰۱۸، تولید نفت روسیه به ۱۱.۱۶ میلیون بشکه در روز می رسید که بالاترین مقدار در طول تاریخ صنعت نفت این کشور بوده است. در سال ۲۰۱۷، گاز ۵۹ درصد از کل صادرات روسیه و ۲۵ درصد از کل درآمد این کشور را به خود اختصاص داده بود.

۵- بیش از ۱۳ درصد از مردم روسیه در فقر زندگی می کنند

اقتصاد روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، سال گذشته در سخنرانی عمومی خود ادعا کرد که تعداد فقرای این کشور را که اکنون ۱۳ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند به نصف کاهش خواهد داد. آمار رسمی دولتی در آن سال نشان می داد که ۱۹.۳ میلیون نفر از مردم روسیه زیر خط فقر زندگی می کنند. سخنرانی پوتین با سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد دلاری در حوزه های سلامت، آموزش، زیرساخت، مسکن و کشاورزی همراه بود تا به افراد نیازمند کمک کرده و به طور غیرمستقیم کاهش جمعیت کشور را متوقف نماید. البته میزان فقر در روسیه نسبت به دوران اتحاد جماهیر شوروی که ۳۵ درصد مردم کشور در فقر زندگی می کردند به شدت کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: روسیه به دومین تولید کننده بزرگ تسلیحات نظامی تبدیل شد؛ ایالات متحده همچنان در صدر

۶- روسیه بیش از ۷۰ میلیاردر دارد

اقتصاد روسیه

نابرابری ثروت در روسیه باپسیار بالا بوده و مسکو اغلب در صدر شهرهای جهان با بیشترین تعداد میلیاردر قرار می گیرد. این در حالی است که روسیه در کل ۷۰ میلیاردر دارد. بسیاری از این میلیاردرها ثروت خود را در دهه ۱۹۹۰ بدست آورده اند، زمانی که بدنبال خارج شدن از اقتصاد کمونیستی، فساد کشور را فرا گرفت. اولیگارش ها نقش مهمی در دولت روسیه در سه دهه اخیر داشته و شروع به سرمایه گذاری در غرب کرده اند که از آن میان می توان به سرمایه گذاری در تیم های ورزشی مانند تیم بسکتبال بروکلین نتس به مالکیت میخائیل پروخوروف و تیم فوتبال چلسی به مالکیت رومن آبراموویچ اشاره کرد.

۷-روبل در یک دهه اخیر ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است

اقتصاد روسیه

اقتصاد روسیه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ یک بحران بسیار بد را تجربه کرد که ارزش پول ملی کشور را به نصف کاهش داد. سال گذشته، بانک مرکزی این کشور، نرخ برابری بسیار پایین ۶۹.۴۰ در برابر دلار را به تحریم های ایالات متحده نسبت داد. در سال ۲۰۱۳، ارزش هر دلار ایالات متحده برابر با ۳۳ روبل بود. بخش اعظم این بحران اقتصادی در نتیجه کاهش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ و اعمال تحریم های بین المللی علیه این کشور به دلیل مداخله نظامی در اوکراین رخ داد.

۸- دستمزد متوسط ماهیانه در روسیه ۶۷۰ دلار است

اقتصاد روسیه

در زمینه تولید اقتصادی، روسیه در میان ۱۰ کشور برتر قرار دارد. اما علیرغم تولید ناخالص داخلی  بالاتر در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، درآمد متوسط ماهانه در این کشور ۴۲.۴۱۳ روبل معادل ۶۷۰ دلار است. این رقم در سال ۲۰۱۶ تنها ۴۳۷ دلار بود که اکنون با رشدی حدود ۵۰ درصدی به ۶۷۰ دلار در ماه رسیده است. با کاهش ارزش روبل در سال های اخیر قدرت خرید روس ها در سال ۲۰۱۸ و نسبت به سال ۲۰۱۳ با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است.

۹- کمپانی Asbest روسیه سال گذشته ۳۱۵.۰۰۰ تن آزیست تولید کرده است

اقتصاد روسیه

آزبست مهم ترین صادرات یکی از شهرهای روسیه به همین نام است. علیرغم خطرات مرگبار آزبست برای سلامت انسان، سال گذشته تولید آزبست در این شهر با افزایش مواجه بوده است. بیش از ۳۱۵.۰۰۰ تن آزبستی که سال گذشته از معادن این شهر استخراج شده باعث شده که اولین افزایش تولید آزبست در این شهر پس از سال ها رخ دهد.بیش از ۸۰ درصد این مقدار صادر شده که ۶۷ تن آن به ایالات متحده بوده است. استفاده از آزبست در بیش از ۶۰ کشور جهان ممنوع اعلام شده است.

۱۰- روسیه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در صنعت الماس زیمبابوه سرمایه گذاری کرده است

اقتصاد روسیه

در طی جنگ سرد، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای تاثیرگذاری در آسیا رقابت داشتند و اکنون روسیه نگاهش را به سمت آفریقا تغییر داده است. هم روسیه و هم چین سرمایه گذاری های عظیمی در سراسر این قاره انجام داده اند و سعی دارند جای پای خود در این منطقه را محکم کنند.روسیه ریشه های تاریخی دیگر کشورهای جهان در قاره آفریقا و همچنین سرمایه عظیم چین را ندارد اما مراودات و تاثیر اقتصادی این کشور بر آفریقا عمدتاً مربوط به صادرات سلاح و کمپانی های دولتی فعال در عرصه معادن و منابع زیرزمینی است.

۱۱- روسیه در مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد

اقتصاد روسیه

در مسابقات المپیک زمستانی سوچی در سال ۲۰۱۴، دولت روسیه بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد تا این شهر را آماده این رقابت ها سازد. این سرمایه گذاری نه تنها صرف ساخت ورزشگاه ها، فضاهای ورزشی و هتل ها بلکه برای ساخت جاده، پل، خطوط گاز کم فشا و دیگر پروژه های زیرساختی هزینه شد. بر اساس آمار دولتی، بیش از ۶.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ از شهر سوچی دیدن کرده اند که باعث رونق گرفتن اقتصاد محلی شده است. در سال ۲۰۱۸، این کشور میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال بود که ظاهراً ۱۱ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته است.

بیشتر بخوانید: تحقیر دردناکی که ولادیمیر پوتین را به سمت بازگرداندن اعتبار و قدرت روسیه سوق داد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • مرتضی خرداد ۱۱, ۱۳۹۸

    سلام. چه عجب از ضعف های روسیه صحبت کردید.

    • Hamed خرداد ۱۷, ۱۳۹۸

      پس آقامون روسیه ضعف هم داره

    • علی تیر ۴, ۱۳۹۹

      مگه زمان شاه هست که حتی توانایی ساخت افتابه گلی هم نداشته باشیم شاه مملکت برای کشیدن سیم تلفن کاخش باید دست به دامن تکنسین های امریکا بشه.البته حق میدم با اون چندی که زدید مجبورید یه جوری خودتونو خالی کنید با این اراجیف.

  • رضا خرداد ۱۶, ۱۳۹۸

    خیلی خیلی مغرضانه بود مقاله، چرا ارزش خود دلار رو نگفتید که بیش از ۴۰ درصد ارزشش رو از دست داد؟

  • رضا خرداد ۱۶, ۱۳۹۸

    کمی هم از ضعف های ایالات متحده بگید

  • Ali خرداد ۱۶, ۱۳۹۸

    دوست دارم همین خبر رو در مورد ایران بزارید و نظر من هم منتشر کنید چون با توجه به چیزایی که الان خوندم روسیه هنوزم داره پادشاهی میکنه در برابر ایران همش ۴۰ درصد تو یک دهه خنده داره الان این برای ما هاا ???

  • عرشیا بهمن ۹, ۱۳۹۹

    در قضیه نفت که روسیه از دوران شوروی تا حالا ینی به اندازه یه قرن به منابعش متکیه تا صنایعش ولی در دوران تزار ها صنعت قوی تری داشتند به نسبت