ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا سیستم عامل اختصاصی هواوی واقعاً تهدید امنیتی است؟

گوگل امروز اعلام کرد که تحریم هواوی برای استفاده از سیستم عامل اندروید، حتی می تواند امنیت آمریکا را هم به خطر بیندازد، اما این موضوع با ماهیت اپن سورس اندروید و مواضع قبلی گوگل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

گوگل امروز اعلام کرد که تحریم هواوی برای استفاده از سیستم عامل اندروید، حتی می تواند امنیت آمریکا را هم به خطر بیندازد، اما این موضوع با ماهیت اپن سورس اندروید و مواضع قبلی گوگل در تناقض است.

گوگل تلاش می کند از تحریم های دولت آمریکا علیه شرکت های چینی و به خصوص هواوی معاف شود. به گفته آنها سیستم عامل بومی هواوی (که مبتنی بر اندروید است) تهدید امنیتی محسوب می شود و دو نوع اندروید را در جهان رواج می دهد: یکی نسخه اصلی و دیگری نسخه هیبریدی.

ادعای گوگل بر این اساس بیان شده که این سیستم عامل هیبریدی یا ترکیبی احتمالاً نقص های امنیتی بیشتری داشته و گوشی های هواوی آسیب پذیر تر خواهند بود. گوگل می گوید «هدف اصلی ما حفظ امنیت میلیون ها کاربر گوشی های هواوی در ایالات متحده و دیگر بخش های جهان است.» اما تناقض کجاست؟

گوگل از قطع همکاری با هواوی زیان می بیند

همه می دانیم که قطع دائم همکاری گوگل و هواوی، زیان مالی قابل توجهی را برای این شرکت آمریکایی به همراه خواهد داشت. نگرانی امنیتی گوگل هم اگرچه مبهم است، اما احتمالاً به این نکته مربوط می شود که سیستم عامل انشعابی هواوی از اندروید، بدون سرویس گوگل پلی پروتکت به دست کاربران می رسد. این نرم افزار به اسکن دائم برنامه ها و جلوگیری از ورود اپ های مخرب به دستگاه های اندرویدی کمک می کند.

با توجه به اینکه هواوی یکی از بزرگ ترین تولید کننده های موبایل در جهان است، این موضوع می تواند کاربران گوشی های این شرکت و افرادی که با آنها در ارتباط هستند را هم در معرض خطر قرار دهد. مسئله این است که ادعای گوگل نه تنها برای هواوی، که برای تمام شرکت هایی که از سیستم عامل مبتنی بر اندروید و بدون گوگل بهره می برند صدق می کند.

مهم تر اینکه گوگل قبلاً نظرات دیگری را در مورد نحوه استفاده از اندروید توسط دیگر شرکت ها بیان کرده بود. پس از جریمه 5 میلیارد دلاری گوگل توسط اتحادیه اروپا به خاطر انحصارطلبی، یعنی مجبور کردن شرکت ها به نصب برخی اپ ها از جمله جیمیل، سرچ و گوگل پلی در گوشی های اندرویدی، غول نرم افزاری دنیا به دفاع از عملکرد خودش پرداخت.

گوگل در آن زمان اعلام کرد شرکت های مختلف از جمله آمازون (با سیستم عامل فایر) در استفاده از اندروید کاملاً آزاد هستند، چون این سیستم عامل تحت مجوز اپن سورس منتشر شده است. «کن واکر» معاون ارشد بخش بین الملل گوگل در این رابطه گفت:

توافق ما با شرکت ها کاملاً اختیاری است. هر کسی می تواند از اندروید بدون گوگل استفاده کند. خودتان همین حالا کل سیستم عامل را به رایگان دانلود کنید و یک گوشی بسازید. اکثر شرکت ها مثل آمازون همین کار را می کنند.

ساندار پیچای

«ساندار پیچای» مدیر عامل گوگل هم در مورد نسخه های مختلف گوگل اعلام کرد:

هیچ سازنده ای مجبوز نیست با پیشنهادات ما موافقت کند. آنها می توانند اندروید را به هر شکلی که می خواهند تغییر دهند، مثل کاری که آمازون روی تبلت های فایر انجام می دهد.

شاید نگرانی در مورد هواوی و تعجیل این شرکت برای توسعه سیستم عامل اختصاصی برای صدها میلیون دستگاه و عرضه آپدیت های امنیتی کاملاً به جا باشد، ولی گوگل بارها از اپن سورس بودن اندروید برای دفاع از عملکرد خودش استفاده کرده است؛ حالا با پیش کشیدن بحث امنیتی، می خواهد بزرگ ترین انشعاب اندروید در تاریخ گوشی های هوشمند را زیر سؤال ببرد.

این سیاست یک بام و دو هوای گوگل را نمی توان به راحتی پذیرفت. به هر حال یا اندروید به عنوان یک سیستم عامل اپن سورس و ایمن در اختیار دیگر شرکت ها قرار می گیرد تا آن را به دلخواه تغییر دهند، یا اینکه اندروید بدون گوگل به تهدید امنیتی جهانی بدل می شود. این دو را نمی توان همزمان قبول کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    کاری نداره . کافیه به اپ ها اجازه نصب روی سیستم عامل هیبریدی غیر اصلی نده

    • MobileMax
      MobileMax | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

      نمیشه عزیزم اول برو مطالعه کن اندرویید اوپن سورس هست

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    میترسه سود خودش کم بشه ازونور انحصار خودش از بین بره

مطالب پیشنهادی