ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

علت سقوط های مرگبار بوئینگ 737 مکس: کسی از تغییرات خبر نداشت

گزارش جدید نیویورک تایمز نشان می دهد تغییرات اساسی سیستم هوش مصنوعی مورد استفاده در بوئینگ 737 مکس عامل اصلی سقوط های مرگبار این هواپیما در ماه های مهر و اسفند بوده است. ظاهرا بوئینگ ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

گزارش جدید نیویورک تایمز نشان می دهد تغییرات اساسی سیستم هوش مصنوعی مورد استفاده در بوئینگ 737 مکس عامل اصلی سقوط های مرگبار این هواپیما در ماه های مهر و اسفند بوده است.

ظاهرا بوئینگ تغییراتی بنیادین و با ریسک بالا در سیستم هوش مصنوعی ایمنی این هواپیما ایجاد کرده بود و همچنین، از در میان گذاشتنشان با سازمان ها و خلبانان، و آموزش آن ها نیز خودداری کرده بود.

بوئینگ در سکوت سیستم MCAS را دستکاری کرده بود

دولت ها پس از سقوط دومین هواپیمای بوئینگ 737 مکس به فاصله پنج ماه از اولی، پرواز تمام مدل های آن را ممنوع اعلام کردند. حالا طبق تحقیقات صورت گرفته معلوم شده یکی از سامانه های هدایتی این هواپیما به نام MCAS مسئول این اتفاقات بوده است.

در ابتدا بوئینگ این سیستم هوش مصنوعی را با قابلیت های بسیار محدود به دو سنسور مجهز کرده بود تا در زمان وزیدن بادهای شدید، دماغه ی هواپیما را اصلاح کنند، اما حالا معلوم شده این شرکت از سال 2012 در سکوت مشغول گسترش اختیارات آن بوده است.

بوئینگ 737 مکس
یکی از هواپیماهای سقوط کرده متعلق به هواپیمایی اتوپین بود

بنا بر گزارش وکس، بوئینگ برای عقب نماندن از رقبا مجبور به توسعه هواپیماهایی با سرعت و دامنه پرواز گسترده تر شده بود، در نتیجه تصمیم به تعبیه موتورهای بزرگ تر روی بوئینگ 737 گرفت. در نتیجه این تغییرات خلبانان در سیستم های شبیه ساز متوجه رفتارهای متفاوت هواپیما و سخت شدن کنترل آن شدند. بوئینگ هم برای رفع این مشکل تصمیم به گسترش اختیارات سیستم MCAS و حذف یکی از دو سنسور آن گرفت.

در نتیجه این تغییرات بادهای غیر عادی منجر به فعال شدن این سیستم می شدند، و از آنجایی که بوئینگ اختیارات آن را گسترش داده بود؛ سیستم MCAS با سرعت و قدرت بیشتری دماغه هواپیما را تکان می داد. از آنجایی که خلبانان برای تطبیق با تغییرات جدید آموزش ندیده بودند (این پروسه بسیار گران و وقت گیر بود) نمی دانستند در صورت دخالت این سیستم چه واکنشی باید نشان دهند. علاوه بر این کاهش تعداد سنسورها به یک عدد آسیب پذیری آن را هم بالا می برد؛ که همین موضوع عامل اصلی سقوط یکی از هواپیماها شناخته می شود.

بوئینگ اعلام کرده در حال رفع نواقص این سیستم است اما گزارش تایمز اشاره دارد این مشکلات در وحله اول به علت تکیه بیش از حد روی سیستم های هوش مصنوعی به وجود آمده اند نه باگ های نرم افزاری.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

    اروپايي ها در اين موارد هميشه برتري دارن و تقريبا هميشه براي ايمني و تجهيزات بيشتر از قواي فني كاستن نه برعكس !!!

مطالب پیشنهادی