ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بررسی گزینه های متفاوت یکصد میلیونی؛ پارس تندر دست دوم در برابر سایپا آریو صفر کیلومتر

از همان ابتدا سدان‌های خانوادگی در ایران محبوبیت بالایی داشته‌اند؛ از استقبال خوبی که مشتریان داخلی نسبت به انواع مشتقات پژو 405 نظیر: سمند، پژو پارس و غیره به عمل آورده‌اند گرفته، تا سدان‎های چینی ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

از همان ابتدا سدان‌های خانوادگی در ایران محبوبیت بالایی داشته‌اند؛ از استقبال خوبی که مشتریان داخلی نسبت به انواع مشتقات پژو 405 نظیر: سمند، پژو پارس و غیره به عمل آورده‌اند گرفته، تا سدان‎های چینی نسبتا جدید الورودی که با ظاهری مدرن‎تر و مجموعه‎ای از آپشن‎های جور واجور، وارد بازار ایران شده و بسیاری از مشتریان را به سمت و سوی جبهه خود کشانده‎اند، همگی گواهی بر این مدعا هستند.

زوتی z300 یا همان سایپا آریو S300 چند سالی می‎شود که مهمان جاده‎های کشورمان شده و  توانسته جای خود را در میان محصولات سایپا به خوبی باز کند.

این خودروی چینی که از روی دست یک محصول ژاپنی به نام تویوتا آلیون الگوبرداری شده، به دلیل ظاهر معقول و البته قیمت متعادلی که از آن برخوردار است، پیش از شروع موج یک سال اخیر گرانی خودروها و افزایش قیمت ناشی از نوسانات نرخ ارز، به تدریج داشت جای خود را در دل مشتریان مردد ایرانی باز می‎کرد که متاسفانه با افزایش قیمت‎ها مواجه شد و مهمتر از آن، همچون بسیاری از محصولات چینی و اروپایی حاضر در کشورمان، تداوم تولید سایپا آریو در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

در سوی دیگر میدان یکی از محصولات خوش‎نام و نه چندان زیبای بازار که از قلب اروپا پا به بازار ایران نهاده، خودروی داچیا لوگان یا همان تندر90 خودمان است که با لوگوی رنو در کشورمان عرضه شده و به دلیل قابلیت‎های فنی و کیفیت مناسبش توانسته علی‎رغم  ظاهر نازیبایی که دارد، مشتریان زیادی را مجذوب خود نماید.

سایپا چند سال پیش نمونه فیس لیفت شده تندر90 را با نام پارس تندر راهی بازار نمود که البته تأثیر چندانی در زیباترشدن این محصول ارزان قیمت رنو نداشت و به عقیده برخی از مردم و کارشناسان، می‌توان آن را گامی رو به عقب محسوب نمود چرا که چهره پارس تندر را نسبت به نسخه اصلی خود زشت‎تر می پندارند.

به هر حال پارس تندر تا امروز توانسته فروش مناسبی را تجربه نماید که البته پس از خروج رنو از ایران، تولید آن همچون بسیاری از محصولات خارجی دیگر به حالت تعلیق در آمد.

هم اکنون (خرداد 98) نمونه صفر کیلومتر پارس تندر دنده‎ای در بازار به طور متوسط از قیمت 135 تا 130 میلیون تومانی برخوردار است. البته بسته به نظر فروشندگان شاید بتوان با قیمت‎های کمتر از این نیز صاحب یک دستگاه پارس تندر شد.

نمونه‎های دست دوم آن نیز با حدود 15 تا 20 هزار کیلومتر پیمایش، به طور میانگین در محدوده قیمتی 125 تا 117 میلیون تومان جای می‌گیرند.

با توجه به تلاقی قیمت نمونه کارکرده پارس تندر مدل 97 با نسخه صفر کیلومتر سایپا آریو (حدود 130 میلیون تومان)، بر آن شدیم تا این دو خودرو را در بوته بررسی قرار داده و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری در این محدوده قیمتی خواهند بود. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

قوای فنی

سایپا پارس تندر به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 5750rpm معادل 150 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن در دور موتور 3750rpm  برابر 140 نیوتن متر است.

یک جعبه دنده دستی 5 سرعته نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد پارس تندر حدود 11 ثانیه بوده و حداکثر سرعت این خودروی 1100کیلوگرمی نیز به 175 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مصرف سوخت پارس تندر در سیکل ترکیبی معادل 6.9لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده و حجم باک آن نیز برابر 50 لیتر است.

لازم به ذکر است که گیربکس پارس تندر از نوع JHQ (رفع مشکل گردگیر پلوس که روغن گیربکس مستقیما وارد آن شده و در صورت پارگی مشکلات زیادی به بار می‌آورد) بوده و مکانیزم کلاچ‎گیری آن نیز از سیمی به هیدرولیک تغییر یافته است.

اما در سوی دیگر میدان با یک رقیب سنگین وزن‎تر طرف هستیم؛ سایپا آریو 1275 کیلوگرمی توسط یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری به پیش می‎رود.

توان خروجی موتور آریو برابر 112 اسب بخار در دور موتور 6000 بوده و حداکثر گشتاور آن معادل 151 نیوتن متر در  4000RPM است.

آریو دنده‎ای شتاب صفر تا 100 حدودا 15 تا 16 ثانیه‎ای دارد که بسیار کندتر از پارس تندر است. حداکثر سرعت آریو دنده ای ۱.۶ لیتری به حدود 175 کیلومتر برساعت می رسد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، معادل 7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.

همانطور که مشاهده می کنید، هر چند پیشرانه آریو 1.6 اندکی پرقدرت‎تر از پارس تندر به نظر می‎رسد اما 175 کیلوگرم وزن بیشتر آریو باعث شده تا دیگر محصول سایپا یعنی پارس تندر، چالاکی، شتاب و هیجان رانندگی بیشتری را نصیب سرنشینانش نماید.

طراحی

از آنجا که تندر90 اساسا به عنوان یک خودروی بسیار ارزان قیمت طراحی شده و روزگاری قرار بوده جایگزین مدل خاطره انگیز پیکان شود، بنابراین از نظر ظاهری نمی‌توان نمره بالایی را به پارس تندر (نسخه فیس لیفت ال90) اعطا نمود؛ چرا که از ابتدا نیز قرار نبوده رنو لوگان یک خودروی زیبا و نسبتا لوکس باشد!

طراحی داخلی پارس تندر نیز تعریف آنچنانی ندارد؛ قطعات پلاستیکی خشک و ارزان قیمت همه جا را در برگرفته‎اند؛ اثری از تکنولوژی‎های مدرن در کابین پارس تندر مشاهده نمی‎شود و همه چیز بوی قدیم را می‎دهد.

اما در سوی دیگر میدان آریو حضور دارد که از نوعی طراحی نسبتا آرامش‎بخش ژاپنی مربوط به اوایل دهه 2000 میلادی بهره می‎برد؛ چرا که اصولا طراحی بدنه این خودرو از تویوتا آلیون وام گرفته شده است.

آریو ابعادی کشیده‎تر داشته و از نظر ظاهری بیشتر می‎تواند مورد پسند خانواده‏‎های ایرانی قرار بگیرد.

این خودرو نسبت به پارس تندر، از ظاهر به‏‎روز و شکیل‎تری برخوردار است. طراحی داخلی کابین آریا نیز با وجود قدیمی بودن، نسبت به پارس تندر در سطح بسیار بالاتری قرار داشته و بیشتر می‎تواند نیازهای روحی شما را برآورده سازد.

کابین هر دو خودرو جادار و نسبتا راحت بوده اما با توجه به ابعاد بزرگتر آریو، این خودرو جای بیشتری برای سرنشینان به ویژه در ردیف عقب فراهم خواهد نمود. گنجایش صندوق عقب آریو و پارس تندر نیز به ترتیب معادل 457 و 510 لیتر است.

ابعاد بدنه پارس تندر به شرح زیر است:

طول:  4247 عرض:1740 ارتفاع:1534 فاصله محوری:2630 میلی متر

ابعاد بدنه سایپا آریو به شرح زیر است:

طول:4565 عرض:1766 ارتفاع:1486 فاصله محوری:2700 میلی متر

تجهیزات و امکانات

مهمترین تجهیزات سایپا آریو:

ایربگ راننده و سرنشین، ترمز ABS+ EBD، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک دنده عقب، چراغ عقب LED

مهمترین تجهیزات پارس تندر:

کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع با کنترل دستی، آینه جانبی برقی به همراه گرم کن، مالتی مدیا به همراه سیستم رهیاب

سخن پایانی

اگر قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر نسبتا ارزان‎قیمت و تا حدی لوکس (در قیاس با خودروهای همرده داخلی) با سواری نرم و صندوق عقب جادار و کاملا مناسب مصارف خانوادگی را دارید، سایپا آریو می تواند به گزینه اول مورد نظر شما بدل شود.

اما در صورتی که به یک سدان پرشتاب‎تر نیاز دارید و در عین حال طراحی ظاهری، کیفیت سواری و سطح امکانات چندان اهمیتی برای‎تان ندارد، پارس تندر دست دوم 15تا 20 هزار کیلومتر کارکرده می‎تواند در رنج قیمت زیر 115 میلیون تومان مد نظر شما قرار بگیرد.

البته در صورت انتخاب پارس تندر، شما می‌توانید با بهایی کمتر تندر نود E2 را انتخاب کنید؛ چرا که گزینه معقول‎تری نسبت به پارس تندر گران قیمت است. ضمنا برخی از مالکان پارس تندر مجهز به گیربکس JHQ چندان از عملکرد گیربکس و شتاب گیری خودروی خود در قیاس با تندر90 معمولی راضی نبوده و اظهار داشتند که ال نود معمولی شتاب‌گیری بهتری را به نمایش می‎گذارد.

سایپا آریو

همچنین در قیاس با آریو، این نکته را در نظر بگیرید که پارس تندر از نظر تامین قطعات یدکی، لوازم بدنه، هزینه تعمیرات، در دسترس بودن تعمیرکار ماهر و مواردی از این دست جایگاه بهتری نسبت به آریو داشته و در صورت نیاز به تعمیرات، دردسر کمتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Farcry2249
    Farcry2249 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    یا خدا شتاب 0 تا صد 16 ثانیه!!!! تسلا رودستر 2020 شتابش 1.9 ثانیه هست اونوقت لگن های تولید داخل حتی نمیتونن به شتاب زیر 10 ثانیه نزدیک بشن.تفاوت ایران با دنیا قشنگ مشخصه.

مطالب پیشنهادی