ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان
علمی

تلسکوپ هابل تصویری از کهکشان همزاد راه شیری منتشر کرد

تلسکوپ فضایی هابل تصویری جدید از یک کهکشان مارپیچی میله‌ای به نام NGC 7773 منتشر کرده که فاصله آن تا زمین 357 میلیون سال نوری است. این کهکشان در صورت فلکی پگاسوس قرار گرفته و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

تلسکوپ فضایی هابل تصویری جدید از یک کهکشان مارپیچی میله‌ای به نام NGC 7773 منتشر کرده که فاصله آن تا زمین 357 میلیون سال نوری است. این کهکشان در صورت فلکی پگاسوس قرار گرفته و شباهت‌های بسیاری به کهکشان راه شیری ما دارد.

در مرکز این کهکشان می‌توان یک خط افقی از نور را مشاهده کرد که در واقع یک ساختار متشکل از غبار و گاز است و ستاره‌های جدید در آن متولد می‌شوند. اخترشناسان معتقدند که این میله نوری در سال‌ها پس از شکل‌گیری کهکشان ها به وجود می‌آیند. یعنی زمانی که غبار، گاز و سایر موادی که بین ستاره‌ها شناورند به خاطر نیروی گرانش سمت مرکز کشیده می‌شوند.

کهکشان
تصویر کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 7773 که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است

تقریبا یک تا دو سوم کهکشان‌ها این نوع ساختار میله‌ای را دارند اما در اکثر کهکشان‌های جوانتر چنین ساختاری مشاهده نشده است. بنابراین از روی وجود این میله نورانی در مرکز کهکشان‌ها می توان به قدمت آن‌ها پی برد.

کهکشان‌هایی مثل NGC 7773 به خاطر شباهت‌هایی که به راه شیری دارند برای مطالعه و بررسی مناسب هستند. اگر بتوان اطلاعاتی در مورد رشد و بلوغ این کهکشان‌ها به دست آورد می‌توان از همین یافته‌ها برای درک بهتر کهکشان خودمان هم استفاده کرد.

بررسی کهکشان‌های مشابه باعث می‌شود به درک بهتری از راه شیری خودمان دست پیدا کنیم

این عکس به وسیله یک ابزار روی تلسکوپ هابل با نام «دوربین میدانی عریض 3» (WFCS3) گرفته شده. این دوربین در سال 2009 روی هابل نصب شد و از آن زمان تاکنون بیش از 240 هزار تصویر از پهنه کیهان به دست ما رسانده تا آن را به مهم‌ترین ابزار بشر برای اکتشاف فضا تبدیل کند. دوربین مهم هابل اخیرا با مشکلات فنی مواجه شد که باعث شد برای چند روز از دسترس خارج شود. اوایل سال جاری میلادی WFCS3 به صورت غیر منتظره ای خاموش شد چرا که مشکلی در سطح ولتاژ آن به وجود آمده بود. با این حال تیم فنی ناسا توانست این مشکل را حل کرده و در کمتر از 10 روز این دوربین را برای ادامه ماموریتش آماده کند.

با اینکه فعلا بار مسئولیت مشاهدات کیهانی بر دوش تلسکوپ فضایی هابل است، اما اخیرا خبرهایی مبنی بر نزدیک شدن تلسکوپ James Webb به مراحل پایانی ساختش منتشر شده است. این تلسکوپ که در روند توسعه با تاخیرهای زیادی مواجه شده، اخیرا یک دور از تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت تا برای آغاز به کار در سال 2021 آماده شود.

تلسکوپ جیمز وب سال گذشته تست‌های خلا را پشت سر گذاشت و حالا ناسا دور جدید آزمایش‌ها را برای بررسی عملکرد فضاپیمایی که این تلسکوپ را به فضا خواهد برد به انجام رسانده است. به گزارش ناسا این فضاپیما تست‌های خلا حرارتی را با موفقیت پشت سر گذاشته تا ناسا بتواند وارد فازهای بعدی این پروژه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی