ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

نگاهی به قوانین و ضوابط پارک کردن در کوچه ‌های شهر

مدت هاست که شهر های بزرگ به دلیل ترافیک‌ سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند. سخت‌تر آنکه مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است. کوچه‌های بن‌بست ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۵

مدت هاست که شهر های بزرگ به دلیل ترافیک‌ سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند. سخت‌تر آنکه مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده است. کوچه‌های بن‌بست نیز همچون خیابان‌های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند. کوچه‌هایی که بعضاً دیده می‌شود برخی مالکان ساختمان‌ها ادعای ملکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می‌شوند، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان‌ها محسوب می‌شوند؟

از نظر قانون فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد. کوچه از جمله اموالی است که غیر قابل تملک اعلام شده است (ماده ۲۴ قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود. (ماده ۹۲ قانون مدنی) تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک کردن در کوچه حق و سهم شماست.

با یک استثنا هر کسی با مالکیت، صاحب حق‌هایی می‌شود که برای بهره‌برداری از آن ملک در اموال دیگران وجود دارد.

اگرچه کوچه در مالکیت عمومی است، اما خانه‌های در کوچه در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند. به این حق، «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» می‌گویند. (مواد ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی)

پارک کردن خودرو در کوچه‌ها نباید راه رفت و آمد صاحبان منزل گرفته شود بنابراین حق پارک در برابر درب پارکینگ منزل را ندارید.
همین طور پارک در برابر سایر درب‌ها، اگر امکان رفت و آمد آدمیزاد یا وسایل متعارف آن درب مثل دوچرخه و موتور سیکلت را سلب کند، ممنوع است. این استثنای پارک در کوچه‌هاست.

این که شما هزینه کرده اید و پیاده‌رو را سنگ فرش کرده اید، یا گل و بته و درخت کاشته‌اید، برای شما هیچ حقی نسبت به آن و فضای مجاور در کوچه نمی‌کند.
در پارک کردن در فضای غیر عبوری کوچه‌ها، قاعده «هر کی زودتر رسید» حاکم است. نمی‌توان گفت: زیر پنجره و جلوی دیوار، حریم ملک است. کوچه در مالکیت عمومی است و ایجاد حق در ملک عمومی، جنبه استثنایی و حداقلی دارد.

اگر کسی در برابر درب پارکینگ شما پارک کند، شما حق ندارید او را به پنچری تهدید کنید و این مهم در مورد دیوار منزل و زیر پنجره و ... نیز صدق می کند
البته در این میان برخی نیز با اِعمال تنبیهات شخصی همچون پنچر نمودن خودرو در صدد متنبه ساختن افراد بر می آیند که به واقع این اقدام نیز از حیث قضایی قابلیت پیگرد دارد و فرد شاکی می تواند با طرح شکایت در دادسرا احقاق حق کند. به واقع رفع و حل و فصل چنین مشکلات و تخلفاتی در صلاحیت مراجع قضایی و نهادهای انتظامی ذیصلاح است و اقدام به تنبیه شخصی از سوی فرد شاکی در قالب چنین افعالی (پنچر نمودن و یا صدمه زدن به خودرو) جایز و قانونی نیست.

پارک کردن

فرد فقط می تواند از طریق ضابطین قضایی (نیروی انتظامی) برای رفع مزاحمت اقدام کند، فرد حق ندارد برای گرفتن حق رأسا اقدام کند گذشته از این که صرف تهدید دیگران به خسارت مالی (پنچری یا حتی خالی کردن باد تایر) جرم است.
تهدید به ایراد ضرر مالی تا ۷۴ ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس دارد. تخریب عمدی اموال دیگری نیز از ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد داشت. یک توهین ساده نیز می‌تواند مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا جزای نقدی به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    من هر وقت میبینم که توی یک کوچه ۲طرف ماشین پارک میکنه و عبور و مرور ماشینهای دیگه با مشکل مواجه میشه، به این مطلب فکر میکنم که اگر یکی از اهالی همون کوچه نیاز مبرم به آمبولانس پیدا کنه و یا اینکه آتش‌سوزی در کوچه رخ بده چگونه ماشین امداد میتونه خودش و به محل برسونه❓ آیا اصلا جان و سلامت دیگران برای ما اهمیتی داره؟

  • Naser Shabani
    Naser Shabani | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    دو تا راه بیشتر وجود نداره:
    اول اینکه شماره خودتون رو همیشه بزارید شیشه ماشین تا در صورت ایجاد مزاحمت زنگ بزنن بهتون.
    دومین راه اینه که اگر کسی جلوی در پارکینگتون پارک کرده یا هر نوع سد معبری، زنگ بزنید 110. پلیس آدرس و شماره ماشین مزاحم رو ازتون میگیره و خودش زنگ میزنه به صاحب خودرو و طرف خیلی زود خودش میاد برمیداره و میره.

  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    ما هم یه همسایه داریم روی دیوارش زده پارک ممنوع! خداروشکر همسایه ها بدون هماهنگی قبلی به شکل هماهنگ فقط جلوی دیوارش پارک میکنیم! بارها شده من خودم شب ماشین رو نبردم توی پارکینگ که جلوی دیوار این بشر پارک کنم.
    قبلش گاهی یکی پارک میکرد اما خداروشکر الان کلا جلوی دیوارش یکی پارک کرده.

    • vahid kheradmand
      vahid kheradmand | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

      آفرین بر پدر و مادرت برای این تربیت!

      • mohammad ghorbani
        mohammad ghorbani | ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

        اتفاقا تربیت من میگه اگه دیدی کسی حقی ازت داره میخوره تمام قد جلوش وایسا. حق عمومی رو زده پارک نکن و باید همچین آدمی رو سر جاش نشوند. و تمام همسایه ها این کارو میکنن برای اون یک خانوار! اگر دقت کنی کسی که اینجا تربیت درستی نداشته اون کسیه که میاد میزنه جلوی دیوار من توی کوچه پارک نکنید. تو هم که ناراحت شدی صد درصد از افرادی هستی که حقوق عمومی رو حق شخصی خودت میدونی

  • sia10
    sia10 | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    بعضی ها واقعا بی فرهنگ هستند بدترین جاها پارک میکنند.مثلا تو همین عکس چندین خودرو تو پیاده رو پارک کردن،بعضی مالکین هم بی فرهنگ هستند فکر کردن کل کوچه صاحب هستند،البته بازم من مقصر اصلی سران مملکت و شهرداری می بینم.یکی برای تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای،در حالی که با افزایش قیمت بنزین، کاهش قیمت خودرو و افزایش تعداد وسایل نقلیه عمومی خودرو باید مثل تمام کشورهای پیشرفته یک کالای مصرفی باشه مثل موبایل و لباس.دوم هم به خاطر شهرداری که مجوز ساخت5 طبقه و بیشتر تو کوچه ها و خیابان هایی که ظرفیت کافی ندارند را داده.تو کوچه های باریک نزدیک چند صد نفر ساکن هستند همچین مجوز تاسیس شرکت در محله های مسکونی که خود این مشکل از موارد دیگه ای مثل کمبود کار در شهرهای کوچک و هجوم مردم به مراکز استان ها سرچشمه می گیره.

  • A.H.
    A.H. | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    ب امید پیشرفت فرهنگ

مطالب پیشنهادی