ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ضایعات پلاستیکی
علمی

کانادا تا سال 2021 استفاده از پلاستیک یکبار مصرف را ممنوع می‌کند

با گسترش گرایش دولت‌ها به کنترل ضایعات پلاستیکی حالا کانادا هم به این جمع پیوسته و قرار است قوانینی برای محدود کردن استفاده از اشیا یکبار مصرف وضع کند. اتحادیه اروپا، پرو، استرالیا، و برخی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

با گسترش گرایش دولت‌ها به کنترل ضایعات پلاستیکی حالا کانادا هم به این جمع پیوسته و قرار است قوانینی برای محدود کردن استفاده از اشیا یکبار مصرف وضع کند.

اتحادیه اروپا، پرو، استرالیا، و برخی ایالت‌های آمریکا نمونه‌هایی چند از این مجموعه هستند و برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی اعلام آمادگی کرده‌اند. حرکت‌های که در این زمینه انجام شده گستره وسیعی را دربر می‌گیرد. از قوانین کوچکی مثل منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گرفته تا وضع محدودیت‌های بزرگ که می‌تواند به کنار گذاشتن کامل محصولات پلاستیکی منجر شود.

ضایعات پلاستیکی

با توجه به شرایط اقلیمی کانادا که بزرگترین خط ساحلی دنیا را در خود دارد، ضایعات پلاستیکی می‌تواند تهدید بزرگی برای محیط زیست دریایی این کشور به شمار بیاید، همانطور که این موضوع برای سایر نقاط دنیا هم برقرار است.

در واقع چنین مساله‌ای به خاطر این اتفاق می‌افتد که مقدار کمی از پلاستیک تولید شده در این کشور بازیافت می‌شود. آمار و ارقام می‌گویند که در این کشور کمتر از 10 درصد ضایعات پلاستیکی به مرحله بازیافت می‌رسند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا راه حل‌هایی برای غلبه بر مشکل آلودگی ناشی از پلاستیک ارائه داده است. از جمله به کارگیری نوآوری و ابتکار در جایگزینی مواد پلاستیکی با سایر مواد و همچنین الزام تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی برای پذیرفتن مسئولیت ضایعات ناشی از تولیداتشان.

همچنین منع استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف همچون نی‌ها، کیسه‌های پلاستیکی، بشقاب‌های یکبار مصرف و... از سال 2021 در این کشور اجرایی خواهد شد.

اجرای طرحی برای کنترل ضایعات پلاستیکی در آب‌های جهان، امروزه بسیار حیاتی و مهم به نظر می‌رسد. به گفته کارشناسان سالیانه 8 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و به خاطر فراگیر بودن این مواد در دریاها، تقریبا یک سوم ماهی‌هایی که از دریا صید می‌شوند تاثیری از پلاستیک در بدنشان دارند.

اگر نرخ آلودگی اقیانوس‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند، پیش‌بینی شده تا سال 2050 تعداد قطعات پلاستیکی موجود در آب‌های کره زمین از ماهی‌ها بیشتر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی