ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست مقایسه ای موتورترند؛ ب ام و سری سه جدید در برابر جنسیس G70 و تسلا مدل 3

با وجود یورش همه جانبه خودروهای کراس اوور به بازار، اما هنوز هم خودروهای سدان با مرکز ثقل پایین‌تر طرفداران زیادی دارند. در اینجا قصد داریم تا به مقایسه سه ستاره درخشان خودروهای سدان اسپرت ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با وجود یورش همه جانبه خودروهای کراس اوور به بازار، اما هنوز هم خودروهای سدان با مرکز ثقل پایین‌تر طرفداران زیادی دارند. در اینجا قصد داریم تا به مقایسه سه ستاره درخشان خودروهای سدان اسپرت از  شرکت‌های ب ام و، هیوندای و تسلا بپردازیم؛ به نظر شما در نهایت کدام یک از این بین تاج پادشاهی را بر سر خواهد نهاد؟

ب ام و

ب ام و 330i مدل 2019 میراث هفت نسل را با انتظاراتی زیاد همراه خود یدک می‌کشد. قیمت مدل پایه آن برابر 41هزار و 245 دلار است که با وجود برخی آپشن‌های افزایش پرفورمنس، قیمت نمونه مورد بررسی تا 59هزار و 920 دلار افزایش یافته است.

این در حالی است که  از نقاط قوت جنسیس g70 می‌توان به قیمت استثنایی آن اشاره کرد؛ بهای 35هزار و 890 دلار برای مدل پایه و 44هزار و 895 دلار برای نسخه مورد بررسی باعث شده تا g70 تنها حدود 3650 دلار نسبت به نسخه پایه ب ام و گرانتر باشد.

تسلا مدل3 نیز در حکم نقطه عطفی است که ثابت کرده خودروهای الکتریکی آماده حضور در جامعه و سطح جاده‌ها هستند.

قیمت نسخه مورد بررسی برابر 54هزار و 100 دلار بوده و ادعا می شود که قادر به پیمایش مسافت 499 کیلومتر با یک مرتبه شارژ کامل است.

با این تفاسیر کدام یک از این خودروها قادر است بهترین ترکیب میان مولفه‎های عملکرد، لوکس بودن و ارزش خرید را ارائه می دهد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.

جایگاه سوم: ب ام و 330i مدل 2019

ب ام و 330 را می‎توان دارای شخصیتی درگیر با دودلی و عدم اطمینان در نظر گرفت. این خودرو بسیار مشتاق به تصحیح اشتباهات اجداد خود نظیر سواری نامناسب آنهاست.

در اولین گام کمبود جذابیت را می‌توان در طراحی ظاهری 330 مشاهده نمود. به نظر می‎رسد طراحان ب ام و از هر گونه شکل هندسی قابل تجسم، بدون رعایت قاعده خاصی در طراحی 330i 2019 بهره جسته‌اند.

طراحی داخلی این خودرو نیز همین روال ناموزون را در پیش گرفته است. 19 دکمه کنترلگر بر روی غربیلک فرمان و تنظیمات فراوان دیگر مربوط به جنبه‌های مختلف رفتار خودرو، در این کابین ب ام و یافت می‌شود که متاسفانه تعداد کمی از آنها به بخش تنظیمات رانندگی ارتباط پیدا می‌کنند.

اما اینجا همه چیز ناامید کننده نیست، کیفیت متریال داخلی نیز در حد یک خودروی ۶۰ هزار دلاری به نظر می‎رسد و برخی موارد حتی بسیار ممتاز و برجسته است.

با وجود نسبت وزن به توان برابر با جنسیس g70 ، ب ام و 330i هم سریعتر و هم کم مصرف‌‍تر از رقیب کره‎ایست. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 330i برابر 5.4 ثانیه است.

در طی مسافت یک چهارم مایل نیز موفق به ثبت رکورد 14ثانیه در سرعت 157.9کیلومتر بر ساعت گردیده است. میزان مصرف سوخت 330i نیز برابر 9.04(شهر) و 6.5 (جاده) و 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر ( سیکل ترکیبی) عنوان شده است.

همچنین ترمزهای ب ام و بهترین عملکرد را در میان رقبا از آن خود نمودند؛ 31.39 متر برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت.

اما از دلایل سوم شدن 330i می‌توان به سیستم تعلیق خشک و ترد آن اشاره کرد که حتی در نرم‎ترین حالت نیز چندان سواری خوشایندی ندارد.

به طور کلی آخرین نسل از سری3 سعی داشته تا متناسب همه اقشار جامعه باشد اما به اصطلاح راه رفتن خود را نیز فراموش کرده است. ب ام و 330i 2019 نیاز دارد بیشتر برروی خودش کار کند تا در رقابت با حریفان جایگاهی متناسب با نام بزرگ خود کسب نماید.

رتبه دوم: جنسیس G70

زمانی که ب ام و با حواس پرتی مشغول ساخت 330i بود، جنسیس بر روی کارش متمرکز شد و توانست یک سدان اسپرت قاتل را روانه بازار نماید.

«اطمینان» بهترین واژه‎ای است که هنگام نگاه کردن به ظاهر g70 در ذهن متبادر می‌شود. محکم، انعطاف‎پذیر و عضلانی.

g70 از ظاهری متین، مغرور و متکبرانه برخوردار شده است. طراحی کابین کاملا دقیق و با نگرش به آینده صورت پذیرفته است و همه چیز در سر جای خود قرار دارد.

اما از طرف دیگر سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو از نظر سایز و کیفیت صفحه نمایش چندان متناسب با سایر نقاط قوت g70 نیست.

حین حرکت در جاده، جنسیس g70 شایسته بسیاری از تعریف‎ها و تمجیدهاست. تعادلی مثال‌زدنی میان هندلینگ و کیفیت سواری ایجاد شده است. فرمان خودرو از سفتی مناسبی برخوردار بوده و باعث می‌شود تا g70 با دقت بالاتری از پیچ‎ها عبور نماید.

شاسی محکم و در عین حال نرم عمل می‌کند. از میان این سه خودرو جنسیس g70 به‌طرز شایسته‌ای مناسب‎ترین گزینه برای رانندگی‎های طولانی خواهد بود.

میزان لگ توربوی پیشرانه 2.0 لیتری شتاب اولیه جنسیس را کاهش می‎دهد؛ حین عبور از پیچ‎ها نیز تنبلی پیشرانه بیشتر به چشم می‎آید. گاهی اوقات نیز جعبه‎دنده از معکوس کشیدن در مواقع لزوم امتناع می‎ورزد. مسافت مورد نیاز برای توقف کامل خودرو از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیز برابر 32.31 متر است.

رتبه اول: تسلا مدل3

تسلا مدل3 را باید یک سفینه فضایی بر روی چهار چرخ دانست. تکنولوژی بالای به کار رفته در این خودرو مقوله‌ای قابل انتظار است اما این تجربه رانندگی انقلابی آن بوده که مدل3 را در جایگاه اول این رقابت قرار داده است.

 

اما برویم سراغ طراحی ظاهری؛ مدل3 طوری طراحی شده که گویی طراحان عملیات خود را از قسمت پشت خودرو شروع نموده و به سمت جلو بدنه حرکت کرده‌اند. در پایان نیز برای طراحی تمام و کمال نمای جلو وقت کافی در اختیار نداشتند و آن را نیمه کاره رها کرده‎اند. ظاهر مدل3 را بیشتر به اردکی با چهره عجیب و غریب می‎توان تشبیه نمود.

در مورد فضای داخلی نیز اوضاع به گونه‌ای است که یا از آن خوشتان می‎آید و یا 180 درجه نظرتان متفاوت خواهد بود.

سیستم اطلاعات سرگرمی تسلا مدل ۳ کاملا مسحورکننده و خوب عمل می‌کند. اما نکته مثبت دیگر این خودرو قوای محرکه آن است؛ شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت تسلا مدل3 برابر 4 ثانیه بوده و نتایج آزمون یک چهارم مایل آن نیز معادل 12.5 ثانیه در  سرعت 183.3 کیلومتربرساعت است.

همچنین تسلا مدل3 در آزمون هندلینگ فیگور-اِیت عملکرد بهتری نسبت به 330 از خود به نمایش گذاشت.

رانندگی با یک پدال باعث می شود تا به محض برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت خودرو کاهش یابد. کروز کنترل تطبیق پذیر در دو رقیب دیگر نیز وجود دارد اما عملکرد آن در تسلا مدل3 بهتر و شاخص‎تر است و به راحتی می‌تواند فاصله ثابت را با خودروی جلویی حفظ کند.

در پایان تسلا مدل3 برنده این رقابت است چراکه به طور کامل قوانین خودروهای سدان اسپرت را از نو بازنویسی نموده است. مدل3 می تواند در حکم شاخصی برای مقایسه خودروهای این کلاس با یکدیگر باشد.

مشخصات فنی

تسلا مدل3 جنسیس G70 ب ام و 330i
پیشرانه: الکتریکی سه فاز- مغناطیس دائم چهار سیلندر توربوشارژ آلومینیومی چهار سیلندر توربوشارژ آلومینیومی
قدرت: 346 اسب بخار 252 اسب بخار 255 اسب بخار
گشتاور:  510 نیوتن متر 352 400
جعبه دنده: تک سرعته اتومات هشت سرعته اتوماتیک هشت سرعته اتوماتیک
وزن: 1842 کیلوگرم 1660 1654
شتاب: 4ثانیه 6.2 5.4
قیمت پایه: $50,700 $35,895 $41,245

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

    تو جدول نوشتید تسلا گیرباکس تک سرعته اتومات. تک سرعته که اتومات نمیشه. اصلا دنده ای عوض نمیشه که بخواد اتومات باشه یا منو ال

  • Amir M Zadeh
    Amir M Zadeh | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

    از نظر شخصی تو طراحی بی ام و قسمتش عقبش بسیار بی اصالت و شبیه خودروهای لکسوس شده ولی نمای جلوی جذابی داره

مطالب پیشنهادی