ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیپ‌فیک
تکنولوژی

انتشار ویدیوی دیپ‌فیک مارک زاکربرگ در اینستاگرام [تماشا کنید]

در پی گسترده شدن استفاده از دیپ‌فیک برای خلق ویدیوهای ساختگی از شخصیت‌های معروف، این بار نوبت به مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیر فیس‌بوک رسیده تا سوژه قرار بگیرد. دو هنرمند به نام‌های «بیل پاسترز» و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در پی گسترده شدن استفاده از دیپ‌فیک برای خلق ویدیوهای ساختگی از شخصیت‌های معروف، این بار نوبت به مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیر فیس‌بوک رسیده تا سوژه قرار بگیرد.

دو هنرمند به نام‌های «بیل پاسترز» و «دنیل هوی» خالق این ویدیو هستند. آن‌ها از ویدیوی بیانیه زاکربرگ در سال 2017 که در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده بود، استفاده کرده و با تکنولوژی «جایگزینی ویدیو دیالوگ» (VDR) متعلق به CannyAI، دیپ‌فیک زاکربرگ را ساختند.

بنیانگذاران CannyAI «عمر بن عمی» و «جاناتان هایمان» پیشتر گفته بودند که حاصل تلاش آن‌ها با استفاده از تحقیقات پیشین انجام شده در دانشگاه واشنگتن به دست آمده است. محققان دانشگاه واشنگتن به کارگردانی به نام Jordan Peele کمک کرده بودند تا یک ویدیوی دیپ‌فیک از اوباما بسازد که در آن درباره «آرمان‌شهر به فنا رفته» صحبت می‌کند. آن‌ها همچنین از پروژه Face2Face استنفورد نیز برای توسعه کارشان استفاده کرده‌اند.

با اینکه صدا و طرز صحبت کردن دیپ‌فیک مذکور شباهت چندانی به زاکربرگ ندارد، اما تا زمانی که صدای ویدیو را بلند نکنید متوجه تفاوت خاصی نخواهید شد. این دیپ‌فیک با استفاده از یک کلیپ 21 ثانیه‌ای از زاکربرگ و فیلم ضبط شده‌ای از یک بازیگر ساخته شده است.

البته این موضوع که سازندگان، ویدیوی زاکربرگ را در شبکه زیرمجموعه فیس‌بوک یعنی اینستاگرام منتشر کرده‌اند نیز در نوع خود جالب است. پیشتر اینستاگرام ویدیوی جعلی منتشر شده از «نانسی پلوسی» سخنگوی دولت را از روی پلتفرم خود حذف نکرده بود و با قرار دادن لینک به سایت‌های حقیقت‌یابی و محدود کردن دسترسی به ویدیو، مقابله نصفه و نیمه‌ای با آن انجام داد. حالا به نظر فیس‌بوک قصد دارد همین روند را برای دیپ‌فیک زاکربرگ هم در پیش بگیرد.

سخنگوی فیس‌بوک «استفانی اتوی» در این باره گفته:

اگر بررسی‌کننده‌های شخص ثالث این ویدیو را به عنوان محتوای جعلی به ما گزارش کنند، ما هم آن را از بخش توصیه‌های اینستاگرام مثل اکسپلور و صفحه هشتگ‌ها حذف خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • farhad shiravani
    farhad shiravani | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

    ولی مشخصه حرکات صورتش شبیه فیلمای کارتونیه...

  • چنگیزالله
    چنگیزالله | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

    نه بابا
    یه زمانی وقتی فوتوشاپ و ابزار های ادیت عکس تازه به عرصه ظهور پا گذاشته بودند ، تقریبا بیشتر افراد ، فکر میکردند که استفاده عمومی مردم از این ابزار باعث دردسر های زیادی میشه ، اما در عمل دیدیم که اصلا اینطور نشد . تقریبا همه ی ابزار ها نوپا ، در ابتدا این ترس و نگرانی رو دارن

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

    چه دردسری بشه این دیپ فیک

مطالب پیشنهادی