زمین در حال وارد شدن به دوره ایست که دانشمندان تحت عنوان ششمین بحران انقراض بزرگ از آن یاد کرده اند و طبق برخی برآوردهای صورت گرفته نرخ فعلی انقراض گونه های گیاهی صدها برابر بیشتر از سطح نرمال است.

در حالی که گونه های جانوری در معرض خطر نظیر گوریل ها و کرگدن های سفید بیشترین میزان توجه را از سوی دانشمندان دریافت میکنند، مشخص شده که گیاهان با نرخی هشداردهنده در حال انقراض هستند. اهمیت این مساله بسیار بالاست چراکه انقراض گونه های گیاهی دیگر اورگانیسم های زنده، اکوسیستم ها و توانایی انسان برای زنده ماندن را در معرض خطر قرار میدهد.

انقراض گونه های گیاهی

حالا تیمی از دانشمندان باغ گیاهشناسی سلطنتی لندن و دانشگاه استکهلم اولین تحلیل جهانی از دیتای انقراض گیاهان (حاوی اطلاعات ۹۰ هزار گونه گیاهی) را انجام داده اند و متاسفانه نتایج ناامیدکننده است.

براساس این پژوهش که نتایج آن در نشریه بوم شناسی و تکامل منتشر شد، ۵۷۱ گونه گیاهی طی ۲۵۰ سال گذشته به کلی از بین رفته اند که این رقم بیش از دوبرابر تعداد پرندگان، پستانداران و دوزیستانی است که در همین بازه منقرض شده اند.

نرخ انقراض گیاهان ۵۰۰ برابر شرایط عادی است

علاوه بر این، محققان می گویند گیاهان با نرخی ۵۰۰ برابر بیشتر از نرخ نابودی شان پیش از مداخله انسان، به سمت انقراض پیش می روند. در واقع حدود یک سوم از ۹۰ هزار گونه گیاهی تحلیل شده توسط این تیم به نوعی در خطر انقراض قرار دارند.

Aelys Humphreys از مولفان این مقاله در دانشگاه استکهلم در این باره می گوید:

اغلب مردم میتوانند یک پستاندار یا پرنده منقرض شده طی قرون اخیر را نام ببرند اما تعداد کمی می توانند از یک گیاه منقرض شده نام ببرند.

او در ادامه گفت:

این نخستین باری است که ما گیاهان منقرض شده را مورد بررسی قرار داده ایم و موقعیت دقیق انقراض و سرعت روند نابودی شان را مشخص کرده ایم. همین حالا هم خبرهای زیادی در مورد گونه های در معرض انقراض می شنویم اما ارقام اعلام شده صرفا به گیاهان منقرض شده اختصاص دارند و باید منتظر اعلام اعداد غیرمنتظره ای طی سال های آتی باشیم.

طبق گفته این پژوهشگران انقراض گیاهان با بالاترین نرخ در جزایر، مناطق استوایی و نواحی دارای آب و هوای مدیترانه ای رخ می دهد. علاوه بر این شرایط برای گیاهان و بوته هایی که در مناطق جغرافیایی کمتری یافت می شوند، بدتر است.