ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تعریف متفاوت مرسدس بنز از یک کراس اور؛ بررسی مرسدس بنز GLC43

با آغاز قرن 21 میلادی و ظهور SUV های لوکس بازارهای جهانی وارد عصر جدیدی شدند. ترکیب کیفیت و سطح لوکس گرایی محصولات آلمانی در یک کراس اور با ارتفاع بیشتر به نسبت خودروهای رایج ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با آغاز قرن 21 میلادی و ظهور SUV های لوکس بازارهای جهانی وارد عصر جدیدی شدند. ترکیب کیفیت و سطح لوکس گرایی محصولات آلمانی در یک کراس اور با ارتفاع بیشتر به نسبت خودروهای رایج و طراحی بدنه مشابه با خودروهای هاچبک فرمولی بود که امروزه باعث شده تا این کلاس خودرویی تمامی کلاس ها را به زانو در بیاورد.

در ابتدا این تغییرات اساسی در بازار خودرو چندان به مذاق خودروساز اصیل و کلاسیکی همچون مرسدس بنز خوش نمی آمد. مرسدس بنز  گرچه در پایان قرن 20 کلاس M را به عنوان یک محصول مدرن به نسبت G کلاس افسانه ای روانه بازار کرده بود اما تا زمان عرضه اولین کراس اور سایز کوچک تر مرسدس بنز یعنی  GLK باید تا سال 2008 صبر می کردیم.

این در حالی بود که رقبای اصلی مرسدس بنز یعنی بی ام و گروه فولکس واگن توانسته بودند با مدل های X3 و آئودی Q5 به موفقیت عظیمی دست پیدا کنند. مرسدس با درس گرفتن از این موضوع و کسب تجربیات لازم در سال 2015 میلادی پایان تولید GLK را اعلام کرد و با تغییر نام این کراس اور، فصلی جدید را برای SUV های این شرکت رقم زد.

مرسدس بنز GLC را در این سال معرفی کرد که حرف C از رابطه آن با کلاس C مرسدس بنز حکایت دارد. این تغییر نام بعدتر در دیگر شاسی بلند های مرسدس نیز دیده شد.گرچه در کشور ما مدل GLK به صورت وارداتی در تعداد به نسبت محدودی وارد شد، اما هرگز پای نسل جدید آن یعنی GLC به ایران باز نشد اما فرصتی دست داد تا به بررسی یک نمونه گذر موقت آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مرسدس بنز وارد مهمانی بزرگ کراس اور ها می شود

مرسدس بنز GLC در نمایشگاه فرانکفورت سال 2015 معرفی شد و با مدل 2016 در خطوط تولید مرسدس بنز در برمن آلمان، پکن چین، مالزی، هند، اندونزی، فنلاند و تایلند در حال تولید است. مدل کوپه GLC نیز برای رقابت مستقیم با بی ام و X4 معرفی و عرضه شده است.

در نمایشگاه اخیر ژنو 2019 نیز مرسدس بنز مدل فیس لیفت GLC را پس از گذشت 3 سال از رونمایی آن به نمایش گذاشته است که به جدیدترین زبان طراحی و قوای محرکه مرسدس مجهز شده است. اما مدلی که قصد بررسی آن را داریم مرسدس بنز GLC43 AMG است که نقش میانی را در بین مدل های ضعیف تر و قدرتمند ترین مدل مجهز به موتور V-8 را بازی می کند.

GLC بر پایه پلت فرم کلاس C مرسدس بنز قرار دارد و با کد داخلی X253/C253 شناخته می شود. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور کراس اور مرسدس بنز GLC43 به ترتیب: 4656، 1890، 1638 و 2873 میلی متر است. وزن این کراس اور نیز در حدود 1865 کیلوگرم است.

مرسدس بنز GLC43 یک AMG واقعی نیست

در بخش قوای محرکه موتور V-6 دو توربوشارژر مرسدس بنز با کد M276 به حجم دقیق 2996 سی سی، توانایی تولید حداکثر قدرت 367 اسب بخار در حداکثر دور 5500 rpm و حداکثر گشتاور 520 نیوتن متر در دور 2000 rpm را دارد.

این موتور با جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک مرسدس بنز موسوم به 9G-Tronic همراه بوده و این گیربکس قدرت را به هر چهارچرخ انتقال می دهد. این موتور در مدل C43 نیز استفاده شده است. همین موتور در کلاس بالاتر مرسدس بنز یعنی E43 توانایی تولید 395 اسب بخار قدرت را دارد.

همچنین این موتور بر خلاف موتورهای واقعی AMG که به طور دست ساز در کارخانه موتور سازی AMG در آفالترباخ تولید می شوند، در همان کارخانه اشتوتگارت در کنار دیگر موتورهای معمولی مرسدس بنز تولید می شود.

سیستم تعلیق مرسدس بنز GLC43 در هر چهارچرخ از نوع مستقل است و در این مدل از آپشن تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع تا 15 میلی متر در حالت اسپرت پلاس استفاده شده است. ترمزهای عقب 320 میلی متری و ترمزهای جلو 360 میلی متری سوراخ دار هستند.

این کراس اور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 4.9 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز به 250 کیلومتر بر ساعت می رسد. ظرفیت باک آن نیز معادل 66 لیتر است.

مرسدس این بار در طراحی کراس اور ها درخشان ظاهر می شود

مرسدس با استفاده از آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا و فن آوری مخصوص به کار رفته در مدل های کوپه و سقف تاشو مرسدس بنز GLC را تولید کرده است و به همین دلیل GLC با این که در حدود 120 میلی متر در طول و همینطور 50 میلی متر در بخش پهنا به نسبت GLK بزرگ تر شده، در حدود 80 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده است.

زبان طراحی محصولات جدید مرسدس بنز همواره با انتقادات فراوانی رو به رو بوده است و این مسئله در قبال محصولات کراس اور این شرکت حتی تشدید می شود. اما در هر صورت در صنعت مدرن خودروسازی، کاهش مصرف سوخت و بهینه بودن خودرو از هر چیز دیگری مهم تر است.

به طور مثال مرسدس برای کاهش هرچه بیشتر نیروی درگ یا مقاوم هوا علاوه بر طراحی ورودی رادیاتور و چراغ ها، از پنل های بیشتری در بخش زیرین خودرو استفاده کرده تا گره های هوایی (محل ایجاد اغتشاش و توربولانس) را به حداقل میزان خود برساند. در نتیجه ضریب درگ GLC  در حدود 0.31 است که طبق اعلام مرسدس بنز در کلاس خود جز پیشتازان به شمار می رود.

از آن جا که مدل مورد بررسی از سری AMG به شمار می رود بر خلاف مدل های معمولی از جلو پنجره مرسوم در مدل های AMG که تنها با یک شاخه افقی کرومی به آرم مرسدس بنز متصل می شود بهره می برد.

چراغ های LED این خودرو که به صورت یک نوار در کنار چراغ اصلی حالت چشم عقاب را تداعی می کند، اولین بار در آخرین نسل مدل SL به زبان طراحی محصولات مرسدس بنز افزوده شد. در بخش زیرین سپر نیز دو ورودی هوا در طرفین قرار گرفته که با دو نوار کرومی رنگ حس اسپرت بودن را به رخ مخاطب می کشد.

در بخش نمای جانبی شاهد کار شدن یک خط شانه ای مورب هستیم که دستگیره درب در بخش بالای آن قرار گرفته است. شکل کلی مجموع پنجره ها و ستون میانی همانند دیگر SUV های مرسدس بنز است اما فرم کلی ستون ها تیز تر طراحی شده و تا جای ممکن ستون A به عقب رانده شده است.

در سرتاسر خودرو علاوه بر زه مشکی، نوارهای کرومی در رکاب ها قرار گرفته تا نشان دهند مرسدس بنز GLC43 چیزی از دیگر محصولات لوکس مرسدس بنز کم ندارد. رینگ های 21 اینچی فاق کوتاه در جلو و عقب به ترتیب ابعادی معادل 255/40 و 285/35 دارند. مرسدس برای این مدل از لاستیک های سری اسپرت شرکت کانتیننتال استفاده کرده است.

در نمای پشتی خودرو چراغ های LED افقی که بخشی از آن بر روی گلگیر عقب و بخشی از آن نیز بر روی درب عقب قرار داده شده مشاهده می شود و در بخش  خروجی اگزوز از قاب کرومی چهارتایی استفاده شده است.

به طور کلی طراحی این کراس اور را باید مدرن با استفاده از المان های اسپرت و کلاسیک مرسدس بنز توصیف کرد که از این نظر یکی از بهترین ترکیب های طراحی مرسدس بنز در چند سال اخیر است.

با ورود به اتاق اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند استفاده از چرم مشکی در کنار آلومینیوم نقره ای رنگ، فیبرکربن و دوخت قرمز رنگ است که بار دیگر به ما نشان می دهد که مرسدس بنز در استفاده از مواد متفاوت و ترکیب آن ها با یکدیگر ماهر است.

زبان طراحی کار شده در داخل اتاق مرسدس بنز GLC43 همانند کلاس C است اما از آن جا که با مدل AMG طرف هستیم شاهد استفاده از طرح های اسپرت تری به نسبت مدل های معمولی در داخل اتاق می باشیم. در بخش مرکزی داشبورد خروجی سه گانه سیستم تهویه مطبوع قرار دارد و در بخش بالای آن نیز صفحه نمایش لمسی 8.4 اینچی کار شده است.

فرمان خودرو دارای طراحی موسوم به D-cut است و طرح پشت آمپری دو گانه اسپرت که در بخش مرکزی آن یک صفحه نمایش دیجیتال قرار گرفته در پشت فرمان به چشم می خورد. تنظیمات مربوط به چراغ نیز در سمت چپ راننده همانند دیگر محصولات آلمانی نشان قرار دارد.

تنظیمات مربوط به صندلی های برقی اعم از سرد کن و گرم کن نیز بر روی درب ها و بالاتر از دستگیره ها قرار گرفته است که می توان از این نظر مرسدس بنز را دارای در دسترس ترین تنظیمات صندلی در بین رقبا نام گذاری کرد.

در ردیف عقب نیز با توجه به افزایش 33 میلی متری بین دو محور، فضای زانو و پای بهتری را در اختیار شما قرار می دهد. فضای صندوق عقب نیز برابر 550 لیتر است و در صورت خواباندن ردیف عقب این فضا تا 1600 لیتر افزایش پیدا می کند که برابر با اصلی ترین رقبای خود همچون بی ام و X3 و آئودی Q5 است. سیستم صوتی معمولی مرسدس بنز، دوربین 360 درجه، درب صندوق عقب تمام برقی، سیستم اطلاعات و سرگرمی اختصاصی مرسدس بنز موسوم به COMAND، هدآپ دیسپلی از مهم ترین تجهیزات این مدل به شمار می روند.

جعبه دنده نه چندان سریع موتور پرصلابت مرسدس بنز را به حاشیه می راند

با قرار گرفتن پشت فرمان مرسدس بنز GLC43 متوجه ارتفاع پایین صندلی برای تجربه رانندگی بهتر خواهید شد.

به طور کلی مرسدس بنز GLC43 در هر دو حالت رانندگی کامفورت و اسپرت نیازهای شما را به خوبی برآورده می کنند. گرچه دو حالت اکو و اسپرت پلاس نیز در نظر گرفته شده است. GLC به خوبی از پس دست اندازهای سایز بزرگ بر می آید تا حس سواری خودروهای معمول مرسدس را به سرنشینان القا کند.

فرمان الکتریکی را باید به طور کلی سبک و دارای عکس العمل نسبتا مناسب و متصل به محور جلو ارزیابی کرد. به همین دلیل و به مدد موتور پر قدرت شما توانایی استفاده از گشتاور در تمامی بازه دور موتور را خواهید داشت.

زمانی که پدال گاز را تخته می کنید. موتور خوش صدای V-6 برخلاف حالت عادی که 55 درصد از قدرت را توسط سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقب ارسال می کند این رقم را تا 69 درصد افزایش می دهد و جعبه دنده 9 سرعته نیز به خوبی این شتاب گیری را همراهی خواهد کرد.

اما مسئله اصلی هندلینگ خودرو در برابر رقبای سر سخت خود همچون پورشه و بی ام و است. مرسدس تمام تلاش خود را برای عرضه یک کراس اور راحت و چابک کرده است و به همین دلیل از نظر وزنی حتی از رقیب اصلی خود یعنی پورشه ماکان نیز سبک تر است. اما این باعث نشده تا حس و حال و تجربه رانندگی مشابه با یک ماکان را داشته باشد.

جعبه دنده مرسدس بنز هنوز به سرعت جعبه دنده مشهور پورشه یعنی PDK دنده ها را تعویض نمی کند. خودرو وقتی در سر پیچ های تند و تیز تحت فشار قرار می گیرد کمی دچار بادی رول می شود و سیستم چهارچرخ متحرک آن نیز عملکردی مورد انتظار به خصوص در میزان چسبندگی محور جلو را از خود نشان نمی دهد. گرچه لاستیک های 21 اینچی چسبندگی مکانیکی فراوانی را با خود به همراه دارند اما آن هندلینگ استثنایی پورشه در آن دیده نمی شود.

مرسدس بنز GLC43

در نهایت مرسدس بنز با معرفی مدل فیس لیفت نسل فعلی GLC از قوای محرکه جدید نیمه هیبریدی خود در تمامی مدل ها بهره خواهد برد و مرسدس بنز GLC43 فعلی جز آخرین مدل هایی است که به موتور V-6 دو توربوشارژر مجهز است و نسل جدید این موتور که یک واحد 6 سیلندر خطی است جایگزین این موتور خواهد شد. با این حساب مرسدس بنز GLC43 به مدد موتور قدرتمند و طراحی و کیفیت عالی داخل اتاق یکی از بهترین انتخاب ها در این کلاس شلوغ و پر رقابت به شمار می رود و بی دلیل نیست که در حال حاضر GLC به یکی از پر فروش ترین مدل های مرسدس بنز تبدیل شده است. در بازار انگلستان قیمت پایه این مدل برابر با 48.550 پوند است که بسته به سطح تجهیزات به این رقم افزوده خواهد شد. از مهم ترین رقبای مرسدس بنز GLC43 می توان به پورشه ماکان GTS، بی ام و X3 M40i و آئودی SQ5 اشاره کرد.

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی