ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف زمان
علمی

آیا می‌توان مفهوم زمان را از زندگی حذف کرد؟

خورشید هر روز صبح طلوع کرده و پس از چند ساعت غروب می‌کند. انسان‌ها زندگیشان را بر مبنای همین تناوب بنا کرده و از ساعت‌ها و دقیقه‌ها برای ردگیری زمان استفاده می‌کنند. اما در بعضی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

خورشید هر روز صبح طلوع کرده و پس از چند ساعت غروب می‌کند. انسان‌ها زندگیشان را بر مبنای همین تناوب بنا کرده و از ساعت‌ها و دقیقه‌ها برای ردگیری زمان استفاده می‌کنند. اما در بعضی نقاط زمین، درک مردم از روز و شب همان نیست که در اکثر مناطق دیگر این سیاره وجود دارد، مثلا خورشید یکبار در سال طلوع و یکبار غروب می‌کند. به دلیل همین درک متفاوت از زمان، در یکی از شهرهای قطبی این سوال مطرح شده که آیا حذف زمان از زندگی انسان ممکن است ؟

این در واقع ایده یک شهروند نروژی به نام Kjell Ove Hveding است که در بخش شمالی دایره قطبی و در شهری به نام Sommarøy زندگی می‌کند. او تقاضای حذف زمان در این شهر را به نماینده پارلمان محلی خود ارائه کرده تا با رساندن آن به مسئولان، مراحل حذف زمان از زندگی مردم این شهر مورد بررسی قرار بگیرد.

حذف زمان

اینطور به نظر می‌رسد که دلیل چنین اقدامی در واقع تبدیل Sommarøy به محلی است که مردم کارهای مورد نظرشان را در هر زمانی که مایلند انجام دهند. چرا که روز و شب در این شهر به صورتی که ما درک می‌کنیم اتفاق نمی‌افتد و برای مردم تفاوتی نمی‌کند که ساعت 3 صبح کارهایشان را انجام دهند یا 3 بعد از ظهر.

بنابراین اگر با ایده حذف زمان از زندگی مردم Sommarøy موافقت شود، مغازه‌داران می‌توانند هر ساعتی که مایل بودند مغازه‌شان را باز کنند، مردم هر زمانی که دلشان خواست از خانه بیرون بروند و کارها را به جای برنامه‌ریزی بر اساس زمان، آنطور که در لحظه مایلند انجام دهند.

حالا با این تفاسیر سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان به طور کلی بدون استفاده از زمان و ساعت زندگی کرد یا نه. یکی از جنبه‌های حذف زمان، به هم ریختن برنامه زندگی بشر امروزی است که باید در ساعت معینی سرکار برود و در ساعت معینی به اتوبوس و مترو و هواپیما برسد و در ساعت مشخصی سر قرار با همکاران یا دوستانش حاضر شود.

البته ممکن است این ایده برای جمعیت 321 نفری شهر قطبی Sommarøy که با شرایط خاص طلوع و غروب خورشید خو گرفته‌اند قابل استفاده باشد، اما بقیه مردم دنیا با سیستم زمانی نواحی قطبی تطبیق ندارند. علاوه بر به مشکل برخوردن در روند منظم زندگی امروزه، این مساله از لحاظ سلامتی هم می‌تواند بشری را که به تقسیم‌بندی 24 ساعته عادت کرده و در واقع بر اساس چرخه حرکت زمین به دور خورشید تکامل یافته دچار مشکل کند.

بدن انسان در ساعات خاص روز رفتارهای مشخصی نشان می‌دهد، مثلا در ساعات پایانی روز برای خوابیدن آماده شده و در طول روز برای کار و فعالیت آماده است. علاوه بر این سیستم هضم غذا، دمای بدن و سایر عملکردهای حیاتی جسم با تغییر این ریتم دچار مشکل شده و به بروز بیماری می‌انجامد. نکته مهمتر اینکه تحقیقات نشان داده انسان‌ها حتی بدون وجود نور روزانه هم این ریتم را حفظ می‌کنند و بدن انسان در این زمینه غیر قابل تغییر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهربانی
    مهربانی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    نمی دونم شما چرا اینقدر به تکامل داروینی انسان علاقه دارین!؟؟
    خب یه چار کلمه هم نقد تکامل داروین رو هم بخونید

مطالب پیشنهادی