ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مدارگرد مریخی
علمی

ثبت تصویر لوگوی استار ترک بر سطح مریخ توسط مدارگرد مریخی ناسا

«مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) که چند سالی است توسط ناسا برای تصویربرداری و مشاهده مریخ به فضا فرستاده شده، تصویری از یک ساختار روی سطح این سیاره منتشر کرد که به صورت هیجان‌انگیزی به لوگوی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

«مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) که چند سالی است توسط ناسا برای تصویربرداری و مشاهده مریخ به فضا فرستاده شده، تصویری از یک ساختار روی سطح این سیاره منتشر کرد که به صورت هیجان‌انگیزی به لوگوی مجموعه محبوب استار ترک (Star Trek) شباهت دارد.

این ساختار در واقع بر اثر نیروهای طبیعی که روی مریخ فعالیت می‌کنند به وجود آمده؛ ترکیبی از کنش و واکنش بین غبار شن، ماگمای انفجاری و بادهای قدرتمند مریخ.

مدارگرد مریخی
تصویری که MRO از سطح مریخ ثبت کرده و به لوگوی استار ترک شباهت دارد.

دکتر «راس بیر» منجم و دانشمند درباره این پدیده چنین گفته است:

سال‌ها قبل توده‌های هلالی شکل زیادی از شن و ماسه روی سطح مریخ وجود داشت که در منطقه جابه‌جا می‌شد، تا اینکه در یک مقطع انفجاری روی مریخ رخ داد. ماگما روی سطح سیاره و در اطراف تل‌های شنی به جریان در آمد اما از روی این تل‌ها عبور نکرد. با گذشت زمان ماگما منجمد شد اما تل‌های مذکور همچنان به صورت جزیره‌ای باقی ماندند.

با این حال آن‌ها تل‌های شن و ماسه‌ای بودند و با باد جابه‌جا می‌شدند و درنهایت ردپایی از آن‌ها در دشت ماگمای منجمد برجای ماند.

دوربین «تصویربرداری آزمایش علمی با رزولوشن بالا» (HiRISE) که روی مدارگرد مریخی ناسا نصب شده، این تصویر را از ساختار مذکور به ثبت رساند. مدارگرد مریخی MRO از سال 2005 برای جمع‌آوری داده و تصویربرداری از سطح مریخ توسط ناسا به فضا پرتاب شد و ماموریت اصلی آن بررسی وجود آب روی مریخ است. این مدارگرد تصویرهای با رزولوشن بالا از سطح این سیاره گرفته و با آنالیز آن‌ها به دنبال یافتن نشانه‌هایی از مواد معدنی مرتبط با آب می گردد.

اخیرا MRO برای کمک به پروژه Mars rover ناسا هم مورد استفاده قرار گرفت و برای تائید فرود موفقیت آمیز مریخ‌نورد اینسایت و تعیین مسیر مریخ‌نورد کنجکاوی روی سطح این سیاره، مهندسان و دانشمندان ناسا را یاری می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی