ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستیارهای هوشمند
تکنولوژی

مدیر سابق اپل: دستیارهای هوشمند فرسنگ‌ها با درک انسان فاصله دارند

مدیری که طی هفت سال گذشته هدایت تیم توسعه سیری را در اپل بر عهده داشت، هیچکدام از دستیارهای هوشمند کنونی را به اندازه کافی کارآمد نمی داند. امروز دستیارهای هوشمند قادر به اجرای وظایف ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

مدیری که طی هفت سال گذشته هدایت تیم توسعه سیری را در اپل بر عهده داشت، هیچکدام از دستیارهای هوشمند کنونی را به اندازه کافی کارآمد نمی داند.

امروز دستیارهای هوشمند قادر به اجرای وظایف متنوعی از رزرو رستوران گرفته تا روشن کردن ماشین قهوه ساز بعد از آلارم ساعت هستند. با این وجود هنوز از ضعف اساسی در یک زمینه مهم رنج می برند: درک نحوه سخن گفتن کاربران. Bill Stasior، که طی هفت سال گذشته هدایت تیم  توسعه سیری را در اپل به عهده داشت، در گفتگو با بیزینس اینسایدر به این نکته اشاره کرده :

از نظر من هیچ‌یک از دستیارهای شخصی آنقدر که مردم به راحتی حرف هم را درک می کنند، قادر به شناسایی گفته های کاربران نیستند. هرچند این دستیارها به مرور زمان بهبود پیدا می کنند اما هنوز راه درازی تا توسعه نهایی باقی مانده است.

بخشی از این مشکل به درک متفاوت دستیارهای هوشمند و انسان از دنیا برمی گردد. علاوه بر این ماشین ها قادر به شناسایی عواطف انسانی نیستند. Stasior که از چند ماه قبل با ترک اپل به کمپانی تشخیص ژنتیکی و توسعه درمانی Avellino Labs پیوسته، بر این باور است که در لحن صحبت کردن الگوهایی وجود دارد که افراد با شناسایی آن به شرایط عاطفی طرف مقابل پی می برند؛ این در حالی است که دستیارهای هوشمند فعلا فاقد چنین قابلیتی هستند.

کمپانی هایی نظیر گوگل و فیسبوک به خوبی از مشکل درک محدود دستیارها اطلاع دارند. Yann LeCun، متخصص ارشد هوش مصنوعی فیسبوک از تلاش برای پیاده سازی یادگیری خودسر در هوش مصنوعی خبر داده است. این راهکار به ماشین ها کمک می کند با پایش داده های ورودی، درک جامع تری از جهان اطراف پیدا کرده و به وظایف از پیش تعریف شده محدود نشوند.  دستیارهای هوشمند

از نظر درک عواطف انسانی هم متخصصان به پیشرفت های دست پیدا کرده اند. آمازون در حال توسعه یک گجت پوشیدنی است که امکان درک حالت عاطفی کاربر از طریق پردازش صدا را میسر می سازد. هواوی هم سال گذشته از توسعه نرم افزاری خبر داد که احساس کاربر را تجزیه و تحلیل می کند.

دستیارهای مجازی با قابلیت شناسایی احساسات در زمینه های مختلف کارایی بسیار بالایی خواهند داشت. خودروهای برخوردار از این قابلیت حالت روحی راننده از قبیل خستگی، اضطراب، خشم و حتی ناامیدی را درک کرده و خودرو را به صورتی ایمن تر کنترل می کنند. در زمینه بهداشت و سلامت نیز دستیار مجازی بهره مند از هوش مصنوعی عاطفی به صورت مداوم بر سلامت ذهنی فرد نظارت کرده و در صورت بروز مشکل بلافاصله هشدارهای لازم را صادر می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی