ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرکامپیوتر
تکنولوژی

بارسلونا میزبان قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا می‌شود

در پایان سال ۲۰۲۰ بارسلونا در کنار بهترین فوتبالیست جهان، میزبان مسی دنیای ابرکامپیوترها هم خواهد بود که با سرعت پردازش خیره‌کننده رقبای دیگر را به راحتی پشت سر می گذارد. ۱۳ کشور اتحادیه اروپا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

در پایان سال ۲۰۲۰ بارسلونا در کنار بهترین فوتبالیست جهان، میزبان مسی دنیای ابرکامپیوترها هم خواهد بود که با سرعت پردازش خیره‌کننده رقبای دیگر را به راحتی پشت سر می گذارد.

۱۳ کشور اتحادیه اروپا سال گذشته از طرحی به نام EuroHPC با هدف تولید ابر رایانه های قدرتمند در قاره سبز پرده برداری کردند و حالا «مرکز ابر کامپیوتینگ بارسلونا» (BSC) به عنوان میزبان آن اعلام شده است.

اروپا نمی خواهد در زمینه ابررایانه به آمریکا یا چین وابسته باشد

این مرکز همین حالا هم از ابرکامپیوتر MareNostrum 4 با قدرتی معادل ۴۰ هزار کامپیوتر شخصی بهره می برد اما مدل بعدی آن با سرعتی معادل ۲۰۰ پتافلاب تا ۱۷ برابر از نسخه فعلی و ۱۰ هزار برابر از اولین مدل MareNostrum  قوی تر خواهد بود. در حال حاضر قوی ترین ابرکامپیوتر دنیا سامیت است که با ۲.۴ میلیون هسته پردازشی سرعتی معادل ۱۴۳.۵ پتافلاپ (توانایی محاسبه ۱۴۳.۵ ضربدر ۱۰ به توان ۱۵ عملیات ممیز شناور در ثانیه) دارد.

تولید این ابر کامپیوتر نیازمند ایجاد یک پست برق جدید است چرا که انرژی مصرفی آن از مدل فعلی بیشتر است. برآوردها حاکی از این است که MareNostrum 5 سالیانه یک مگاوات برق مصرف می کند که هزینه تامین آن در کنار سیستم سرمایشی به ۱.۵ میلیون یورو در سال می رسد. ابرکامپیوتر

بودجه لازم برای خرید تجهیزات، نصب و راه اندازی MareNostrum 5 حدود ۲۲۳ میلیون یورو برای ۵ سال برآورده شده که ۵۰ درصد آن از سوی اتحادیه اروپا و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط وزارت علوم اسپانیا، دولت کاتالان و دولت های حامی این طرح از جمله پرتغال، کرواسی و ترکیه تامین خواهد شد.

«روبرتو ویولا»، دبیرکل فناوری کمیسیون اروپا کاربرد این ابرکامپیوتر را کمک به دانشمندان برای انجام تحقیقات گسترده در زمینه های متنوعی نظیر تغییرات اقلیمی، پزشکی پیشرفته، علوم اعصاب، ستاره شناسی و غیره می داند. وی همچنین معتقد است که این اتحادیه به خاطر دغدغه های امنیتی نباید به محصولات غیر اروپایی وابسته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Titan007
    Titan007 | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

    بارسلونا تیم فوتباله... باید مینوشتی بارسلون

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

      تو وب فارسی شهر بارسلون متداوله ولی درستش همون بارسلونا هستش

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

    بهترین بازیکن جهان با اختلاف اوریگی بازیکن لیورپوله. بارساییا خوب میدونن چی میگم ? ? ?

مطالب پیشنهادی