ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نقش تعداد دفعات تردد در محدوده‌ طرح کنترل آلودگی در نرخ عوارض

در چند سال اخیر، کلان شهر ها بسیار درگیر موضوع ترافیک شده‌اند. ترافیک سنگین از مشکلاتی است که در دنیای پر جنب و جوش کنونی دامن گیر اکثر کشورها شده است. در ایران، علاوه بر ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

در چند سال اخیر، کلان شهر ها بسیار درگیر موضوع ترافیک شده‌اند. ترافیک سنگین از مشکلاتی است که در دنیای پر جنب و جوش کنونی دامن گیر اکثر کشورها شده است. در ایران، علاوه بر شهر های بزرگ مثل تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و …. شاهد ترافیک های شدید در شهر های کوچک و حتی شهرستانها نیز هستیم. این مشکلات و پیامدهای آنها باعث شده پلیس راه و ترافیک به فکر راه چاره ای برای سبک کردن مسیر های تردد و رفت و آمد آسان تر خودرو ها بکند.

به دنبال این تصمیم، شورای عالی ترافیک، حق عبور و تردد را در ساعات خاصی از روز برای خودرو های خاصی ممنوع کرد و این طرح را به عنوان طرح زوج و فرد معرفی نمود، اما حالا قرار است که طرح زوج و فرد از ابتدای تیرماه (1 تیر ماه 1398) با طرحی موسوم به طرح کنترل آلودگی هوا جایگزین شود که با شرایط متفاوتی نسبت به طرح ترافیک اجرا خواهد شد.

جدول تغییرات طرح ترافیک سال 98 به شرح زیر اعلام شده است:

ثبت نام از ساکنان محدوده «زوج و فرد» برای طرح کنترل آلودگی هوا

مشاور اجتماعی معاون ترافیک شهردار تهران ضمن اعلام تخفیف ۵۰ درصدی به ساکنان محدوده‌ زوج و فرد برای تردد با خودرو در این محدوده، از آغاز ثبت نام‌های درخواست‌های آنان از هفته جاری خبر داد.
بنا به گفته علی پیرحسین‌لو اعطای تخفیف به ساکنان محدوده طرح ترافیک مطابق با مطالعات اجتماعی صورت گرفته و بر اساس تحقیقات مربوطه افرادی که در حوزه مربوط به این طرح زندگی می کنند مورد آسیب واقع شده و به اصطلاح بازنده محسوب می شوند که این موضوع با عدالت اجتماعی سازگار نبوده و بر همین اساس تلاش شده تا تبعات این محدودیت برای افراد ساکن محدوده مذکور کمتر شود.

به عقیده مشاور اجتماعی معاون شهردار تهران اجرای طرح ترافیک در طی چهار دهه گذشته در محله های مرکزی شهر تهران سبب شده که این محله ها بیشتر کاربرد تجاری، اداری به خود بگیرند و هویت مسکونی آن ها از بین برود. به همین دلیل است که عموما در پایان روز و ساعات انتهایی شب امنیت محله های مذکور کاهش می یابد.

در راستای جبران تبعات وارد شده به این محله ها، امسال در ادامه تغییرات طرح ترافیک، این امتیاز جبرانی در نظر گرفته شد که هزینه طرح ترافیک برای ساکنان محدودهای مذکور، نصف دیگران باشد که از اول تیرماه و پس از حذف طرح زوج یا فرد و جایگزینی طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج و فرد)، ساکنان آن محدوده هم برای عوارض محدوده دوم همین امتیاز را خواهند داشت که ثبت‌نام آنها همین هفته در دفاتر خدمات الکترونیک شهر آغاز خواهد شد.
در راستای تغییرات جدید طرح ترافیک در وهله اول، بدهی عوارض جدا از جریمه به حساب خودروها منظور شد تا برخلاف گذشته، تخلف ارزان‌تر از رفتار قانونی نباشد. در مرحله بعد، شرایطی ایجاد شده که افراد بتوانند حتی اگر ورود غیرمجاز داشتند، در مهلت تعیین‌شده از جریمه جلوگیری کنند.

پیرحسین‌لو در توضیح این شرایط جدید گفت: از ابتدای سال 98 به همه کسانی که ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک داشته‌اند، یک ماه مهلت داده شده که عوارض تردد خود را پرداخت کنند که در صورت پرداخت در این مدت، جریمه‌ای برای آنها اعمال نخواهد شد. یعنی یک قدم دیگر به سمت جایگزینی رفتار قانونی به جای رفتارهایی همچون برخورد و جریمه نزدیک شده‌ایم که امیدواریم این تغییر الگو بتواند عموم شهروندان را هم به قانون‌گرایی بیشتر تشویق کند.
وی تاکید کرد: برخورداری از همه این امتیازات یک شرط دارد و آن اینکه مشخصات فرد و خودرو در سایت my.tehran.ir ثبت شده باشد تا امکان اعلام مهلت به افراد و اعمال تخفیف برای سکنه وجود داشته باشد و در هفته جاری ثبت‌نام از ساکنان محدوده دوم آغاز می‌شود.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در انتها توضیح داد که از اوایل تیرماه دیگر طرحی به نام طرح زوج و فرد در تهران برقرار نبوده و در محدوده مربوط به آن، همه خودروهایی که در سایت ثبت نام کرده باشند فارغ از آنکه پلاکشان زوج باشد یا فرد، 20 روز در هر فصل مجازند رایگان تردد کنند و بعد از 20 روز، باید برای هر روز نصف عوارض طرح ترافیک را بپردازند.

طرح ترافیک

حذف طرح زوج و فرد از اول تیر ماه [به‌روزرسانی]

عمار سعیدیان فر در واکنش به سخنان رئیس پلیس راهور مبنی بر اینکه هنوز طرح ترافیک جدید (حذف زوج و فرد) تائیدیه پلیس راهنمایی و رانندگی را ندارد، گفت: با توجه به زحمات شبانه روزی که همکاران در شهرداری تهران در راستای آماده سازی سخت افزاری و نرم افزاری اجرای طرح کنترل آلودگی هوا انجام داده‌اند، قطعاً از شنبه اول تیرماه سال ۱۳۹۸، طرح کنترل آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد اجرا خواهد شد.

وی بیان اینکه شهروندان به منظور استفاده از 20 روز تردد رایگان در هر فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد فعلی) می‌بایست در سامانه تهران من my.tehran.ir ثبت نام کنند گفت: در صورت عدم ثبت نام در سامانه مذکور و تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، جریمه خواهند شد.

سعیدیان فر در مورد مسایلی که توسط رئیس پلیس راهور ناجا در زمینه طرح کنترل آلودگی هوا عنوان شده است، گفت: طرح کنترل آلودگی هوا مورد تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران قرار گرفته است و این طرح طبق قانون لازم اجراست و عملیاتی خواهد شد و نیازمند تأیید ثانوی و مجدد هیچ فرد، سازمان و نهاد ذی مدخل دیگر نیست و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قطعاً طرح کنترل آلودگی هوا را از اول تیرماه اجرایی خواهد کرد.

مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران در پایان افزود: تعرفه عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، 50 درصد تعرفه محدوده طرح ترافیک است و ساکنین محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) نیز برای استفاده از تسهیلات تخفیف 50 درصدی می‌بایست پس از بارگذاری مدارک در سایت اینترنتی تهران من، حتماً به دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای تأیید نهایی مراجعه کنند.

گفته می شود بلافاصله بعد از تردد افراد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا، پیامکی برای آن ها ارسال شده و به شهروندان تا دو ماه فرصت پرداخت عوارض داده می شود. چنانچه در این مدت زمان عوارض پرداخت نشود به ازای هر بار تردد غیرمجاز شهروندان 20 هزار تومان جریمه خواهند شد.

نرخ های مصوب طرح کاهش آلودگی هوا
نرخ های مصوب طرح کنترل آلودگی هوا

اگر ساکن محدوده طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا هستید، بخوانید. [به‌روزرسانی]

ساکنان محدوده طرح ترافیک و زوج ‌فرد با طرح جدید کنترل آلودگی از چه تسهیلاتی برخوردارند؟

براساس اعلام مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران، یکبار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود. البته ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق دقت داشته باشند که  فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو می‌تواند از تخفیف بهره‌مند شود. برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردار هستند.

صرفه جویی یک میلیون تومانی با اخذ معاینه فنی برتر [به روز رسانی]

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از کاهش یک میلیون تومانی هزینه عوارض تردد در طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ با اخذ معاینه فنی برتر خبر داد. سید نواب حسینی‌منش از افزایش مراجعات خودروهای غیر مشمول معاینه فنی با سن کمتر از ۴ سال به مراکز معاینه فنی شهر تهران برای اخذ معاینه فنی برتر خبر داد و گفت:

بر اساس مصوبه شورای شهر خودروهای دارای معاینه فنی برتر مشمول تخفیف ۲۵ درصدی عوارض تردد در محدوده‌های حلقه اول و دوم طرح ترافیک می‌شوند.

وی اظهار کرد: «خودروهای دارای معاینه فنی برتر در صورت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در ساعت‌های ‌اوج ترافیک مبلغ ۱۵۵۲۵ تومان و خودروهای دارای معاینه فنی معمولی در صورت تردد در این محدوده در ساعت‌های اوج مبلغ ۲۰۷۰۰ تومان عوارض پرداخت می‌کنند که با توجه به معافیت ۸۰ روزه خودروها در طول سال و کسر تعطیلات روز جمعه، می‌توان این طور محاسبه کرد که خودروهای دارای معاینه فنی برتر بالغ بر یک میلیون تومان هزینه کمتری در مقایسه با خودروهای دارای معاینه فنی معمولی بابت تردد در محدوده مرکزی شهر پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر برای تمام خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران، معاینه برتر انجام می‌شود. در معاینه فنی برتر تست آلایندگی خودرو در دو دور موتور آرام و ۲۵۰۰ دور در دقیقه کنترل می‌شود و در مقایسه با معاینه فنی معمولی که تنها در دور آرام انجام می‌شود، تست آلایندگی آن سختگیرانه‌تر است و خودروها کاملا به ‌صورت اختیاری در صورت داشتن شرایط استاندارد می‌توانند معاینه فنی برتر یا معاینه فنی معمولی دریافت کنند؛ ضمن اینکه هزینه هر دو معاینه فنی یکسان است.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی درباره هدف از لحاظ این تخفیف و امتیاز به شهروندان گفت:

شهرداری تهران در راستای اجرای طرح کاهش و ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای پاک با حداقل آلایندگی نسبت به اعمال تخفیف ۲۵ درصدی برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر و تخفیف ۹۰درصدی برای خودروهای برقی و هیبریدی در این طرح جدید و کارآمد اقدام کرده است.

طرح ترافیک جدید پنجشنبه ‌ها هم اجرا می‌ شود [به‌روزرسانی]

مشاور فرهنگی معاون حمل نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است:

«طرح ترافیکی جدید «محدوده کنترل آلودگی هوا» در روزهای جمعه و ایام تعطیل مانند طرح ترافیک اجرا نمی ‌شود.»

در روزهای پنجشنبه، اگر چه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود و اجرا می‌شود، یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه ۲۰ روز هر فصل محاسبه می‌شود و بعد از ۲۰ روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم می‌شود.

طرح کنترل آلودگی هوا

آخرین فرصت ثبت‌نام برای استفاده از 20 روز تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا [به‌روزرسانی]

عمار سعیدیان‌فر مدیر ساماندهی طرح‌های ترافیکی درباره مهلت ثبت‌نام در سامانه «تهران من»‌، اظهار داشت: «همه رانندگانی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک و یا محدوده کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را دارند باید حتما در سامانه «تهران من»‌ ثبت‌نام کنند.»

وی افزود: «خودروهایی که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند پس از هر تردد یک ماه فرصت داشته که عوارض خود را بپردازند و در صورتی که در مهلت یک ماهه عوارض مربوطه را پرداخت نکنند، مشمول جریمه رانندگی و هم عوارض خواهند شد.»

مدیر ساماندهی طرح‌های ترافیکی اعلام کرد:‌ «شهروندان در صورتی که بخواهند از 20 روز تردد رایگان در محدوده کاهش آلودگی هوا بهره‌مند شوند حتماً باید تا پایان تیر در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند در غیر این‌ صورت امکان استفاده از تردد رایگان برای آنها وجود نخواهد داشت.»

سعیدیان‌فر در مورد ساکنین محدوده طرح ترافیک گفت:‌ «جهت رفاه حال شهروندان در این محدوده روزانه یک خروج رایگان قبل از ساعت 8:30 و یک ورود رایگان بعد از ساعت 17 در نظر گرفته شده است و در فاصله 8:30 تا 17 تخفیف 50 درصدی برای آنها وجود دارد.»

تعداد دفعات تردد در طرح ترافیک تأثیری در میزان عوارض ندارد [به روز رسانی]

اگر قصد تردد با خودروی شخصی‌تان در محدوده‌های طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا را دارید فقط کافی است یک بار در سامانه «تهران من» ثبت‌ نام و سپس حساب شهروندی خود را شارژ کنید.

با تغییر طرح ترافیک در سال 97، فروش طرح ترافیک به شیوه سنتی حذف شده و دارندگان خودروهایی که قصد تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) را دارند باید در سامانه «تهران من» ثبت‌نام و حساب شهروندی خود را شارژ کنند.

پس از هر بار تردد در محدوده‌های ترافیکی، عوارض بر اساس ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو محاسبه و از حساب شهروندی کسر می‌شود.

خودروهایی که در این سامانه ثبت‌نام نکرده باشند، امکان استفاده از 20 روز تردد رایگان فصلی در محدوده کنترل آلودگی هوا را نخواهند داشت و پیش از ثبت‌نام، برای همه ترددهای خود باید عوارض بپردازند.

پس از ثبت‌نام در سامانه تهران من و سپری شدن 20 روز تردد رایگان فصلی، فقط کافی است حساب شهروندی‌تان را شارژ کنید تا بر اساس ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو، عوارض از حساب شهروندی‌تان کسر شود.

تعداد دفعات تردد در هر روز، تاثیری در میزان عوارض ندارد بلکه اولین و آخرین ترددی که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

برای اطلاع از تعداد روزهای تردد خود در محدوده کنترل آلودگی هوا می‌توانید به بخش «فهرست تردد» در سامانه «تهران من» مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تعداد ترددها تا تاریخ صدور صورتحساب، محاسبه شده و شامل ترددهای چند روز اخیر نمی‌شود.

پس از هر تردد، تا یک ماه فرصت برای پرداخت عوارض وجود دارد و پس از آن، جریمه راهنمایی و رانندگی نیز به آن اضافه می‌شود.

یک‌بار ثبت‌نام در سامانه «تهران من» برای تردد در محدوده‌های ترافیکی کافی است و چنانچه پیش از این برای تردد در محدوده طرح ترافیک ثبت‌نام کرده‌اید نیاز به ثبت‌نام دوباره برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا نیست.

طرح ترافیک، همه روزه به‌ جز روزهای پنج‌شنبه و تعطیل از ساعت 6:30 تا 19 اجرا می‌شود و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6.30 تا 19 و روزهای پنج‌شنبه از ساعت 6.30 تا 13 اجرا می‌شود.

خودروهایی که در هر دو محدوده تردد کنند، فقط باید عوارض محدوده طرح ترافیک را بپردازند و عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا به آن اضافه نمی‌شود.
شماره تلفن 137 داخلی 5 به‌ صورت شبانه‌روزی پاسخگوی پرسش‌های شهروندان است و هرگونه اعتراض یا درخواست نیز در بخش «پشتیبانی» سایت «تهران من» قابل اعلام و پیگیری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • emo
    emo | ۶ تیر ۱۳۹۸

    دکون باز کردن ?

  • CCR
    CCR | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

    میخوان الودگی هوا رو کم کنن یا جیب خودشون رو پر کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • Mohammad Mlb
      Mohammad Mlb | ۶ تیر ۱۳۹۸

      یا جیب خودشون رو پر کنن

مطالب پیشنهادی