ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سایپا: پراید را با دو میلیون تومان ضرر می فروشیم

سخنگوی انجمن خودروسازان که به نوعی زبان ناطق اهالی جاده مخصوص محسوب میشود، ساعاتی پیش با بیان جزییاتی تازه از کمبود ۵۰ درصدی قطعات خودروهای مونتاژی و زیان ده بودن تولید پراید برای سایپا سخن ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

سخنگوی انجمن خودروسازان که به نوعی زبان ناطق اهالی جاده مخصوص محسوب میشود، ساعاتی پیش با بیان جزییاتی تازه از کمبود ۵۰ درصدی قطعات خودروهای مونتاژی و زیان ده بودن تولید پراید برای سایپا سخن گفت.

به گفته احمد نعمت بخش: «در شرایط فعلی قیمت تمام شده پراید در حدود ۳۹ میلیون تومان است ولی سایپا مجوز فروش با قیمت بیشتر از ۳۷ میلیون تومان را ندارد و هیچ کس نیز پاسخگوی این زیان هنگفت نیست.»

این درحالیست که میزان طلب قطعه سازان از خودروسازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده و جبران نشدن این رقم به کاهش تولید قطعات یدکی منجر شده و حالا در حدود نیمی از تیراژ تولید ۱۸۰۰ دستگاهی روزانه به دلیل کمبود قطعه امکان تجاری شدن ندارد و راهی انبار خودروسازان می شود.

از سوی دیگر رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه کشور ما یک سال و یک ماه است که وارد جنگ اقتصادی شده است، اظهار کرد: این جنگ به طور رسمی از اردیبهشت سال گذشته اعلام شد. بر همین اساس باید با مردم بیشتر صحبت کنیم تا در جریان مسائل قرار گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این فرصت می‌خواهم مختصات این جنگ اقتصادی را شرح دهم، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که دشمنان ما با چه هدفی این جنگ را به ما تحمیل کردند. دشمنان ما انتظار نداشتند که ما تا این اندازه پایداری کنیم.
وی با اشاره به اینکه نوسانات ارزی برای ما مشکل ایجاد کرده است، افزود: لازمه تولید به خصوص تولید خودرو برقراری ارتباطات جهانی است، اما در شرایط فعلی این وضعیت به طور کامل تحریم شده و دشمنان راه تبادلات مالی را بسته‌اند.
بخشی از قطعات از خارج کشور وارد می‌شود و بخش دیگری که در داخل تولید می‌شود امکان دارد که مواد اولیه‌ی آن از خارج وارد شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد

اگر چه ادعا می‌کنیم که در تولید خودرو خودکفا هستیم، اما خودرو های ما فقط 80 درصد در داخل تولید می‌شوند.

رحمانی با بیان اینکه ما در تولید فولاد به یک توانمندی بومی رسیده‌ایم، گفت: تولید فولاد ما دو برابر مصرف ماست و در تولید این محصول توانسته‌ایم ایتالیا و فرانسه را پشت سر بگذاریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دوره تحریم یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم مربوط به گلوگاه‌هاست، تصریح کرد: در تولید آلومینیوم یک و نیم برابر مصرف، تولید می‌کنیم و البته 70 درصد ماده اولیه آن وارداتی است.
مثلا کشور ما در صنعت ساخت رادیاتور در جهان صاحب جایگاه است. اما ورق فلزی لازم برای ساخت همین رادیاتور از کشور سوئد وارد می‌شود؛ بنابراین قیمت ارز در آنجا هم، اگرچه بطور غیر مستقیم، ولی اثر خود را بر قیمت خودرو می‌گذارد. در صنعت فولاد و آلومینیوم هم مشابها با این مسئله مواجهیم.

وی با اشاره به بازدیدی که از نمایشگاه صنایع ریلی داشت، افزود: من به این نتیجه رسیدم که می‌توانیم در خودروسازی خودکفا شویم و ظرفیت‌های خوبی داریم. در حال حاضر تولید خودرو در کشور ما همچنان برقرار است.

او با بیان اینکه قرار است هزار اتوبوس، مینی بوس و کامیون در دو سال آینده نوسازی شوند، تصریح کرد: این کار 11 هزار میلیارد یورو هزینه دارد، اما دولت این کار را آغاز کرده است و ما آن را سال گذشته پیگیری کردیم و امیدواریم که درآمد‌های نفتی روی این طرح اثر نگذارد.

وی تصریح کرد: هنگامی که من به وزارت صنعت آمدم، خودروسازی در حال تعطیل شدن بود، اما ما وضعیت تولید خودرو را رونق دادیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد

همه خودرو های ایرانی اعم از پراید و سمند که بومی‌ترین تولیدات کشور ما هستند، در حوزه قطعات الکتریکی وابسته هستند.

رحمانی با تاکید بر اینکه همکاران ما در سال 97 اقدامات جهادی انجام دادند، افزود: در شرایط کنونی مناطق مرزی بزرگترین پتانسیل برای ما هستند و در دوره تحریم باید به بخش خصوصی و مرزی توجه و به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنیم.

تولید خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایط تحریم واردات خودرو آزاد است، اما ما خود ممنوع کرده‌ایم، اما قطعات تحریم هستند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • .. . . . .
    .. . . . . | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

    انشالله به زمین گرم بخورین امیدوارم با خاک یکسان بشین حرام خوارهای حرامزاده چهل سال باسوده بیست میلیون تومن فروختین بستونه حالا ضرر کنید تا جونتون از تو دماغتون در اد امیدوارم اول تا اخره زندگیتون با ضرر تموم شه به امید خبره ورشکستگی و نابودی کامل ایران خودرو وسایپا دزد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی